24 czerwca 2017

FOTORELACJA Z MUZEUM TATRY

Niedawno mieliście okazję przeczytać moje wrażenia z wizyty w muzeum Skody w Mlada Boleslav. Entuzjazm rzekłbym umiarkowany. Dużo bardziej atrakcyjne jest muzeum Tatry w Koprivnice. Tak się akurat zdarzyło, że niedawno miałem okazję po raz kolejny zawitać w czeskie Beskidy, tym razem w towarzystwie Tomka - miłośnika samochodów Tatra, i Szczepana - blogera prowadzącego Automobilownię. Moja wizyta w muzeum Tatry była już którąś z kolei, dzięki czemu mogłem skupić się na przygotowaniu dla Was fotorelacji. Zapraszam!


Do Technické muzeum Tatra,bo tak brzmi jego oficjalna nazwa jeżdżę od początku lat 2000-nych. Ekspozycja w większości nie zmienia się, dzięki czemu miłośnicy czeskiej motoryzacji mogą właściwie o każdej porze roku wybrać się na wycieczkę, bez obawy że nie obejrzą sobie wszystkiego. To co spodobało mi się to możliwość nieodpłatnego robienia zdjęć w muzeum, za co wcześniej trzeba było wnieść odpowiednią opłatę. Pewien zawód odniosą kolekcjonerzy prospektów: dawniej można było sobie zabrać archiwalne prospekty Tatry, później były dostępne za drobną opłatą w przymuzealnym sklepiku, teraz, poza współcześnie wydaną książeczką o muzeum, nie ma już nic...

Sale muzealne są właściwie po brzegi wypełnione samochodami osobowymi, wojskowymi, wyścigowymi i ciężarówkami. Gdzieniegdzie stoją gabloty z modelami prototypów, starymi prospektami i wszelkimi pamiątkami. Na specjalnie przygotowanych stojakach można oglądać także silniki - ogromne chłodzone powietrzem.

OK, tyle naopowiadałem o muzeum jego ekspozycji, pewnie właśnie na to czekacie. Bez zbędnego pisania dalej zapraszam do fotorelacji. Nieułożona jakoś chronologicznie czy tematycznie. Po prostu, czasem chodzi się to tu to tam i potem wraca...

Na wzgórzu nad muzeum góruje ogromny biurowiec fabryki Tatra



Wejście do muzeum



Zaczynamy zwiedzanie!








Tatra Prezident - czeska próba unowocześnienia wiekowego już wtedy modelu 613...




Opancerzona 613-tka











 


Tatra Koprivnice - Zavod Bratislava - taki emblemat ma prototyp Tatry 603 X







To podobno ten projekt, którym "zainspirował" się Ferdinand Porsche projektując KdF-Wagen (Volkswagen Typ 1)






Miałem kiedyś okazję widzieć jak TO jeździ, i jak TO BRZMI! Poezja!



 

Jeden z najładniejszych kabrioletów z tej strony Żelaznej Kurtyny















Tatra 613 Mobicom - prawdziwe biuro na kołach









No i chromka, czyli Tatra 613 pierwszej serii



 Czyżby jakaś kooperacja z GAZem...?












 




Replika pierwszej ciężarówki z 1989 roku







Tatra T700. Ostatni osobowy przedstawiciel marki



Przymuzealny sklepik nie ma już tak bogatej oferty jak kiedyś, ale miłośnicy Tatry z pewnością znajdą coś dla siebie







Tatra to marka, która fascynuje i fascynować nie przestaje. Choćby w muzeum było się 10 razy, za jedenastym coś jeszcze nowego można odkryć. Stali czytelnicy pamiętają cykl wpisów o historii osobowych modeli Tatry. Tych, którzy odwiedzają Czytelnię od niedawna zapraszam:









8 komentarzy:

  1. Jak należy to rozumieć: "dawniej można było sobie zabrać archiwalne prospekty Tatry, później były dostępne za drobną opłatą w przymuzealnym sklepiku".
    Jak stare były to prospekty, oryginały czy jakieś reprinty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oryginały. Np. ten prospekt właśnie pochodzi z muzeum:
      Tatra 815 lotniskowa.

      Później, za opłatą, dostępne były wybrane reprinty (np. ten przedwojenny oraz ówczesne oryginały prospektów pojazdów wojskowych, jak np. ten z 2008 roku.

      Teraz jechałem po Armaxa, niestety nie było już nic.

      Usuń
  2. Taki modelik jak na czwartym zdjęciu to ja bym chętnie. Dużo tam mają wystawionych miniatur?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten akurat był nie na sprzedaż, ale generalnie modeli (także tych z biura projektowego) jest tam bardzo dużo

      Usuń
  3. Niektóre modele to niewątpliwie cenne zabytki :) Wejście do muzeum jest świetne!

    OdpowiedzUsuń
  4. Historia motoryzacji w jednym miejscu. Ogromna różnorodność kształtów, kolorów i funkcji. Świetny i wartościowy wypad oraz zdjecia!

    OdpowiedzUsuń
  5. Prototyp pierwszej ciężarówki z 1989r

    OdpowiedzUsuń
  6. Replika pierwszej ciężarówki z 1989r?

    OdpowiedzUsuń