30 kwietnia 2014

TATRA 613 - DESIGNED BY VIGNALE

W 1975 roku rozpoczęła się produkcja jednej z najładniejszych limuzyn po "naszej" stronie Żelaznej Kurtyny - Tatry 613. Nadwozie zyskało zupełnie nową, elegancką formę zaprojektowaną we włoskim studio Vignale. Choć auto produkowano aż do 1999 roku (Tatra T700), pierwotny kształt zachował się tylko do 1983 roku, kiedy zgodnie z ówczesna modą chromowane dodatki zastąpiono tworzywem sztucznym (Tatra 613-3). W dzisiejszym wpisie popatrzmy na prospekty Tatry 613 i 613-2 popularnie nazywanej u naszych południowych sąsiadów jako Chromka.

Silnik o pojemności 3,5 l podobnie jak u poprzednika (Tatra 603) umieszczony z tyłu chłodzony był powietrzem. Osiem cylindrów w układzie V generowało moc 165 koni mechanicznych, co pozwalało rozpędzić samochód do 190 km/h. Niestety osiągi te okupione były sporym spalaniem wynoszącym 18 litrów na każde 100 km (mierzonym przy stałej prędkości 110 km/h).

Przegląd prospektów zaczynamy od prawdopodobnie zupełnie pierwszego wydania, na którym widać zarys egzemplarza prototypowego, wykonanego jeszcze we Włoszech





Po uruchomieniu produkcji seryjnej firma wydała kilka różnych jednokartkowych folderów. Zazwyczaj samochody na zdjęciach są w kolorze czarnym lub wtedy tak modnym kremowym








Foldery już z okresu produkcji, ale przedstawiany egzemplarz pochodzi najprawdopodobniej jeszcze z serii informacyjnej






Wydano również dwa różne kilkustronicowe prospekty. Pierwszy z prezentowanych prospektów drukowany był srebrzystą farbą, co odróżniało go od innych wówczas wydawanych katalogów nadając mu "luksusowy" charakter (dziś taki zabieg można porównać do wydania w twardej oprawie). Wydano go w roku 1975









Poniższy prospekt przedstawia Tatrę 613 jako auto reprezentacyjne nie tylko dla urzędników państwowych. Na niektórych zdjęciach prezentowane egzemplarze są w niezwykle rzadkich kolorach: fioletowym i pomarańczowym. 










Ostatni z prezentowanych dziś prospektów (tu rosyjska wersja językowa) przedstawia już zmodernizowany model noszący oznaczenie 613-2. Wprowadzono go do produkcji w roku 1980, a zmiany głównie dotyczyły silnika, dzięki którym wzrosła moc, a spalanie się zmniejszyło się o 20%. Poprawiły się także osiągi limuzyny i teraz już przyspieszenie do 100 km/h trwało 11,4 sekundy zamiast 12,7 jak dotychczas. W tej formie był produkowany do 1983 roku, kiedy to zaprezentowano odmienioną i już nie tak ładną Tatrę 613-3.





Zdjęcie zrobiono na praskich Hradczanach. W kadr załapał się także nasz Polski Fiat 125p




Tatrę 613 można również znaleźć w 4-stronicowym folderze prezentującym ogólnie fabrykę



W Internecie można znaleźć drugi z prototypów Vignale: Coupe. Niestety jedyną pamiątką po prototypie są zdjęcia. Dlaczego? Odpowiedzią jest ostatnie zdjęcie...







PS. Tak wygląda odbudowana Tatra 613 Coupe. W związku z tym, że reflektory wyprodukowano tylko na potrzeby prototypu, do odbudowy wykorzystano reflektory modelu 613 Special - przyznacie, że przód nie wygląda już tak zgrabnie



6 komentarzy:

  1. Mało popularny samochodzik no ale Tatra to była klasa sama w sobie, szczyt elegancji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczyt elegancji był do modelu 613-2. Potem już było tylko gorzej. Ale o tym będzie następny odcinek :-)

      Usuń
  2. Coupe świetnie wyglądało. Ładne proporcje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Według kilku źródeł, rozbite coupe przetrwało i w końcu zostało odbudowane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak przetrwało, jednak z powodu braku części zamiennych do prototypowych reflektorów zamontowano prostokątne z Tatry 613 Special i przód wygląda trochę pokracznie

      Usuń
    2. Właśnie dodałem jeden akapit do artykułu, ze zdjęciami odbudowanej Tatry 613 Coupe

      Usuń