9 kwietnia 2015

KOLEKCJA PROSPEKTÓW DLA autoArchiwum

Niecały miesiąc temu Czytelnia jako jeden z 5 blogów została wyróżniona na blogu Złomnik. Statystyki odwiedzin Czytelni osiągnęły taki poziom, który chyba już nigdy nie zostanie ponownie osiągnięty: ponad 15 800 odwiedzin w ciągu niespełna miesiąca! Bardziej niż te statystyki ucieszył mnie jednak fakt, że hobby kolekcjonowania prospektów zostało zareklamowane bardzo szerokiej publiczności, a do dziś tutejsze artykuły czytane są przez nowych Czytelników. Jednym, z nich jest Pan Marek Gabzdyl, który w latach młodości też kolekcjonował prospekty, a teraz zdecydował się swoją kolekcję przekazać do autoArchiwum. Jego kolekcja składała się z 3 części: prospektów z młodzieńczych lat, zestawu katalogów przywiezionych w 1991 roku z wystawy IAA we Frankfurcie i kilkudziesięciu prospektów z Florydy otrzymanych w 1999 roku. Prezent tak mnie zachwycił, że postanowiłem się podzielić wrażeniami z Wami osobnym wpisem - co właśnie dziś czynię.


Zawczasu przygotujcie sobie jakieś dobre ciastko, herbatę (względnie kawę), bo sfotografowałem nie tylko okładki, ale i co ciekawsze strony. W sumie wyszło tego ponad 200 zdjęć. Zapraszam!


BMW 1800 - 20 stron, rok 1966, język niemiecki




Zestawienie zdjęć, niczym w reklamie SUVa. Wtedy nikomu nie przeszkadzało to, że bohaterem jest zwyczajny sedan: auto po prostu było do jeżdżenia, a nie posiadania



Brytyjski Chrysler - gama modelowa na rok 1974 (32 strony) i osobny prospekt Huntera (16 stron). Lepiej mogliście oba prospekty poznać 2 dni temu we wpisie: CHRYSLER SHOWTIME - ZWIEDZAMY WIELKĄ BRYTANIĘ



Jeszcze jedna gama modelowa europejskiego Chryslera, tym razem na rok 1976 (36 stron) i folder przygotowany na premierę Chyslera Alpine (wydanie z 1975 roku; 6 stron). Poznajmy zatem nie tylko Chryslery, ale też Hillmany i Simki














Simca - gama modelowa na rok 1976. Brytyjski prospekt wydany we wrześniu 1975; 16 stron. Wydany w podobny sposób jak pokazany przed chwilą Chrysler`76









Dwa prospekty Vauxhalla - Victor (14 stron, wydanie 1973) oraz gama modelowa wersji kombi: Victor Estate, Magnum Estate i Viva Estate (20 stron; wydanie 1973)






[...]
Tańcowały tak dwa Fiaty,
Do zupełnej tchu utraty.
Jak ten duży zaczął krążyć,
To ten mały nie mógł zdążyć.
Jak ten mały już się zbliżał,
To ten duży jechał chyżej.
Jak ten mały znikał w tyle,
To ten duży czuł się milej.

Tańcowały tak dwa Fiat,
Aż sypnęły się mandaty.
Ale płacił tylko duży,
Maluch zaś przykładem służył.

Fragment wiersza Włodzimierza Scisłowskiego


Fiat 132 (16 stron; wydanie 1973; Wielka Brytania) i Fiat 127 (12 stron; wydanie 1972; Wielka Brytania)





Ten konkretny prospekt Fiata Tipo szukałem bardzo długo. To była jedyna luka, by mieć prospekty Tipo z każdej fazy (wszystkie liftingi) - 8 stron, wydanie wrzesień 1991, Niemcy.
Po prawej magazyn Fiata "Pronto" - numer 4 z 1973 roku (48 stron), a w nim m.in. artykuł o Fiacie 126 i kilka ciekawych reklam z epoki






Dzięki otrzymanej kolekcji autoArchiwum uzupełniło wiele luk w prospektach Volkswagena.
Z lewej gama modelowa transporterów (36 stron, rok 1974, Wielka Brytania), z prawej pełna gama modelowa VW (16 stron, rok 1973, również Wielka Brytania)









Volkswagen Beetle (32 strony, rok 1974, Wielka Brytania) i Volkswagen Passat (40 stron, rok 1974, Wielka Brytania)





...i na czołówkę ze Schnellasterem





Niemieckie prospekty Volkswagena z początku lat 90-tych: głównie 1991 i 1993. Prospekty Polo G40 choć mają takie same okładki, w środku mają różną ilość stron; kolejna różnica jest w danych technicznych: w wersji z 1991 tabela jest wydrukowana na jednej z ostatnich stron prospektu, w wersji z 1993 roku dane techniczne są w suplemencie stanowiącym komplet z prospektem głównym.




U góry: Volkswagen Passat B3. 
Poniżej: gamy modelowe z 1991 (prospekt niemiecki) i z 1965 roku (prospekt w języku polskim!)



Komplet niemieckich prospektów. Skoda Favorit i Forman to przypuszczalnie rok 1992. Reszta prospektów została wydana w 1991 roku: gama modelowa Opla, Opel Calibra, Peugeot 205 i Mercedes Klasy S - pierwszy prospekt modelu W140.



Opel Omega - 34 strony (+6 stron suplementu z wyposażeniem i danymi technicznymi), rok 1988, język niemiecki





Porsche - gama modelowa z 1991 roku. Prospekt rozkładany w ogromny plakat





Kolejny prospekt rozkładany w plakat, tym razem Peugeot 106 (rok modelowy 1992). Wydanie niemieckie




Peugeot: prospekt propagandowy (8 stron) i gama modelowa z 1990 roku (14 stron). Matowe, nieco nawet szorstkie kartki prospektu to papier w 100% pochodzący z recyklingu, o czym mowa jest też w prospekcie. Na przełomie lat 80-tych i 90-tych wielu producentów wydawało prospekty właśnie korzystając z tego rodzaju papieru (jako działania proekologiczne). Teraz raczej już się tego nie spotyka, choć wszyscy trąbią wkoło o szanowaniu środowiska naturalnego




Gama modelowa Volvo z 1992 roku (18 stron) i Volvo 850 GLT (16 stron) prawdopodobnie z tego samego roku. Tytuł na matowej okładce tego drugiego został nadrukowany błyszczącym lakierem (podobnie jak w niektórych prospektach prestiżowych marek). Oba prospekt są w języku niemieckim




Suzuki -  niemiecka seria prospektów z 1991 roku: dodatki do osobowych modeli Suzuki (14 stron), Swift (28 stron) oraz SJ Samurai (16 stron)




A tu sprytna sztuczka marketingowa: jak pokazać, że nasz samochód jest bardzo nowoczesny? Wstawić jego zdjęcie na inne, zrobione 10-15 lat wcześniej




W 1991 roku Mazda w Niemczech wydała 2 prospekty zbiorcze: z modelami sportowymi i "zwyczajnymi". Oba mają po 12 stron




Zanim przejdziemy do prospektów zza oceanu, popatrzmy na jeszcze jeden prospekt wydany w Niemczech: Hyundai 1991/92. Nie byłoby w nim nic dziwnego, gdyby nie fakt, że wszystkie główne zdjęcia prezentują samochody... od tyłu! Taki zabieg często stosuje Porsche, ale sami przyznacie, że w przypadku Hyundaiów wyszło to mizernie...







Przenosimy się za ocean, konkretnie na Florydę, skąd do Polski przypłynęły wszystkie te prospekty. Jak to bywa w USA: co prospekt, co wydanie, co seria to inny format. Taki urok.

Zaczynamy od Fordów: gamy modelowe z 1999 (16 stron) i z 1965 roku (34 strony).



Nowszego zostawimy w spokoju i skupimy się na tym z 1965, gdzie są i Fordy, i Mercury, i jeden Lincoln


















Dwa Lincolny: gama modelowa z 1999 (20 stron) i prospekt Lincolna LS (6 stron, też wydanie z 1999).



Urocze, jak Amerykanie za szczyt lansu uważają manualną skrzynię biegów. Na matowej okładce lewarek pomalowano bezbarwnym błyszczącym lakierem dzięki czemu ładnie ten element został wyeksponowany.






Mercury: gama modelowa na rok 1999. Prospekt rozkładany w plakat, szkoda, że producent nie zdecydował się na umieszczenie jednego zdjęcia na całym arkuszu z jednej strony






Seria prospektów Buicka - z 1999 roku oczywiście. Są to 8 stronicowe prospekty z dołączoną pocztówką na końcu (taka z ankietą, po odesłaniu której można było umówić się na jazdę próbną lub otrzymać pełny katalog - dużo grubszy prospekt, w którym zdjęcie na okładce jest takie samo, jak w wersji 8-stronicowej) 




Buick Riviera - jeden z moich ulubionych Amerykanów



Chevrolet Corvette - 8 stron





Chevy Tracker (ex Geo) i gama modelowa Chevy Trucks 1999 (28 stron)



Chevy Tahoe Z71 - jednokartkowy folder, który może służyć za przykład niekonsekwencji graficznej: na awersie czcionka emblematu niczym sportowego modelu...



...na rewersie natomiast dalszy festiwal użytych stylów



...czcionka "Papyrus" niczym na starożytnych zwojach,



...a drugi motyw ułożony jest z kamieni


Tak więc folder reklamujący SUVa, z jednej strony jest "sportowy", a drugiej twardy niczym kamień i jednocześnie przestarzały niczym rydwany Rzymian podbijających Egipt

GMC 1999 - gama modelowa (22 strony)




W tym prospekcie podobają mi się strony prezentujące już konkretny model: układ bardzo czytelny i estetyczny, całość po prostu elegancka



Pontiac 1999 - gama modelowa (28 stron)






Saturn 1999 - gama modelowa (14 stron)



Chyba nie przekonam się do stylistyki samochodów tej marki



Ideę prototypu 4-drzwiowego Cinquecento, czy seryjnego Hyundaia Velostera można jakoś zrozumieć: wszak dużo łatwiej wysiada się z tylnej kanapy przez swoje własne drzwi. Wysiada oczywiście na chodnik, dlatego pojedyncze drzwi są z lewej, podwójne z prawej. Ale dlaczego Saturn SC2 (samochód amerykański gdzie obowiązuje ruch też prawostronny) tylne drzwi przewidział z lewej strony? Tego nie wiedzą nawet najstarsi Indianie!




Cadillac 1999 - gama modelowa. 28-stronicowy prospekt pod względem graficznym nic specjalnego sobą nie reprezentuje 



W sumie na 5 prezentowanych modeli tylko te 2 miały jako takie ładne zdjęcia




Przeciwieństwem do Cadillaca jest za to prospekt z gamą modelową Oldsmobile (rok 1999): mimo identycznych rozmiarów prospekt sprawia wrażenie czegoś wyjątkowego: tekturkowa, tłoczona okładka, klejony grzbiet, a w środku niektóre kartki rozkładane. W sumie prospekt liczy 46 stron











Chrysler i Plymouth to nie tylko te same samochody, ale i taka sama koncepcja prospektów. Oba prospekty to gamy modelowe na rok 1999: Chrysler 32 strony i Plymouth 24 strony. 




Zawsze "pociągał" mnie Prowler. Do teraz. Wcześniej nie widziałem jego wnętrza. Jak można do stylowego roadstera wsadzić deskę jak ze zwykłego rodzinnego sedana?!



Dodge 1999 - gama modelowa (26 stron). Okładka pod względem estetycznym dużo przyjemniejsza , niż chaotyczny środek...












Jeep 1999 - gama modelowa. Okładka imitująca czerpany papier (choć nie jest sztywniejsza od pozostałych zwykłych kartek). Prospekt liczy 32 strony




To by było na tyle rodowitych Amerykanów. Naturalnie do USA sprowadza się też zagraniczne wozy, bądź produkuje na miejscu zagraniczne konstrukcje i często są to samochody różniące się od swoich europejskich czy azjatyckich odpowiedników. 

Acura 1999 - gama modelowa (20 stron)




Kolejny klon do kolekcji




Honda 1999 - gama modelowa (34 strony) i mały folderek z akcesoriami






A o tym klonie już pisałem. Tutaj: LAND ROVER I ISUZU Z LOGO HONDY



Infiniti - prospekt z 1998 roku, choć przypuszczam, że zaprezentowane samochody to rocznik modelowy 1999 (26 stron)








Nissan 1999 - gama modelowa. Prospekt liczy 22 strony





Lexus 1999 - gama modelowa. Podobnie jak w przypadku Cadillaca tak i tu nie ma co liczyć na choćby przyzwoite walory estetyczne prospektu. Coś lepszego można było otrzymać po oderwaniu, wypełnieniu i wysłaniu pocztówki zamieszczonej na końcu. Prospekt liczy 22 strony, ale jakbyście mieli go kupować (np. na aukcji) - nie warto



Poniżej zdjęcia wszystkich estetycznych stron z tego prospektu (przypominam, że całość prospektu liczy 22 strony)




Toyota: gama modelowa na rok 1999 (36 stron) i ówczesna nowość: Tundra (8 stron)






U góry prospekt Toyoty Tundra, na dole strony z gamy modelowej



Isuzu 1999 - gama modelowa (10 stron)





Jeszcze jeden klon: Isuzu Oasis. Hmmm a może by tak przygotować drugą część Ataku klonów? Tym, którzy odwiedzają Czytelnie od niedawna przypomnę część pierwszą: KLONY ATAKUJĄ



Get a brochure - tego chyba już nie zobaczymy we współczesnych prospektach



Mazda 1999 - gama modelowa. 20 stron







Mitsubishi 1999 - gama modelowa. Prospekt liczy 16 stron





Praktycznie wszystkie amerykańskie prospekty, typu gama modelowa mają załączoną ankietę, którą się wypełniało i odsyłało, po czym producent przesyłał pocztą wybrane pełne katalogi konkretnych modeli






Subaru 1999 - gama modelowa (16 stron)




Styl prospektów amerykańskich jest nie do pomylenia z żadnym innym: samochody fotografowano przy zachodzie słońca, najczęściej w krajobrazie górskim, bądź na plaży (choć nie jest to regułą). Często też auta miały zapalone światła pozycyjne





To jest dopiero ciekawostka: do tej pory przekonany byłem, że 2-drzwiowa Impreza dostępna była tylko z kierownicą po prawej stronie (w Japonii i Wielkiej Brytanii), tymczasem poniższe zdjęcie dowodzi tego, że w prawostronnych Stanach też ta wersja była oferowana



Suzuki 1999 - gama modelowa (16 stron)






To jest dobre: amerykańskie prospekty Daewoo z 1998 roku. Ten 4-stronicowy widoczny u góry jest w języku hiszpańskim, choć został wydany specjalnie dla 3 dealerów na Florydzie. Poniżej już ogólny prospekt przeznaczony dla wszystkich dealerów w USA - 20 stron



Leganzę w USA mogę jeszcze zrozumieć (jedna taka jeździ po ulicach Bielska-Białej), ale kto tam kupował Lanosa?!




Hyundai 1999 - gama modelowa (12 stron)





Kia Sephia i Sportage - 12-stronicowy prospekt z 1999 roku





Jaguar 1999 - gama modelowa (niewielkich rozmiarów prospekt liczy 20 stron)









Folder BMW rozkładany w ogromny plakat: z jednej strony gama modelowa na rok 1999, z drugiej zdjęcie BMW Serii 3





Audi 1999 - gama modelowa składająca się z modeli A4, A6 i A8. Prospekt liczy 34 strony. Dodatkowo ulotka z lokalnymi dealerami




Volkswagen ma to do siebie, że przeważnie nic wartościowego sobą nie reprezentuje. Potwierdza to wydany w 1999 roku folder rozkładany w plakat




Ciekawe ilu ludzi udało się do dealera kupić nowego VW widząc to zdjęcie. A może znajdzie się choć jeden młodzieniec, który nie wstydził się zawiesić taki plakat na ścianie swojego pokoju?



Saab 1999 - gama modelowa (prospekt liczy 8 stron)




I na koniec dwa prospekty Volvo: gruby ładny katalog modelu S80 (42 strony) i gama modelowa na rok 1999 (8 stron)



Choć zdjęcie na okładce takie samo jak w wersji europejskiej, tak prospekt amerykański ma klejony grzbiet, a wewnątrz pomiędzy zwykłe kartki wstawiono także kartki pergaminowe



Wnętrze gamy modelowej:






Panu Markowi dziękuję za wspaniały podarunek!


3 komentarze:

  1. Tak jak autor zalecił - zaparzyłem sobie herbatkę i obejrzałem całość, bardzo miodne.
    Nie ukrywam, że ten blog odwiedziłem pierwszy raz za rekomendacją złomnika, teraz zaglądam tu codziennie szukając nowych wpisów. Kolekcja wspaniała, zazdroszczę takiego zapału i cierpliwości w poszukiwaniach.
    Przy okazji chciałbym zwrócić uwagę na magię ówczesnych marketingowców i przede wszystkim forografów! Nawet amerykańskie gnioty z przełomu wieków jak Oldsmobile i Saturny wyglądają na tych prospektach świetnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło czytać takie komentarze.
      Nowe spisy nie będą sie pojawiać tak często, ale w międzyczasie polecam wcześniejsze :)

      Usuń
  2. Wcześniejsze też już obejrzane. :)
    Co prawda nie wszystkie, głównie bardziej interesujące mnie modele. No i oczywiście moje ulubione "nowości w archiwum".

    OdpowiedzUsuń