2 listopada 2014

KLONY ATAKUJĄ

Czasami zadawane mi jest pytanie: dlaczego kolekcjonując prospekty nie specjalizuję się w konkretnej marce czy typie pojazdów. Tak, to prawda kolekcjonuje prospekty wszystkich samochodów, autobusów, ciężarówek czy czołgów z całego świata. Oczywiście jedne bardziej lubię, inne mniej (ale muszą być w kolekcji, by była ona pełna - w końcu taki jest cel projektu autoArchiwum). Są jednak 2 typy prospektów (nie pojazdów), które upodobałem sobie jakoś bardziej: są to prospekty w języku polskim z czasów poprzedniego ustroju oraz prospekty klonów, mniej lub bardziej oficjalnych. I właśnie dziś chciałbym Wam zaproponować taki temat: prospekty samochodów-klonów. Nie ważne czy są to podróbki, licencje czy celowe działania koncernów zwane badge-engineering. Ot takie luźne podejście do tematu (w tym miejscu i Was - Drodzy Czytelnicy - proszę byście nie traktowali tematu zbyt serio). Ciekawe czy pomysł Wam się spodoba...

Aro 10 - Dacia Duster
Dacia Duster to nie nowa nazwa współczesnego rumuńskiego SUV-a, którego swoją droga można kupić nie tylko jako Dacię, ale także jako Renault Duster czy Nissan Terrano. Jakieś dwadzieścia-kilka lat temu w Wielkiej Brytanii rumuńskie Aro 10 sprzedawano właśnie pod marką Dacia Duster




Jeszcze kilka skanów Dacii Duster





Aro - Portaro - Cross Lander
Aro były wytwarzanie nie tylko w rodzimej Rumunii, ale także w Portugalii (Portaro), Włoszech (Aro-Ciemme z silnikiem Volkswagena), Czechach i w Polsce (Damis). Co ciekawe samochody Portaro sprzedawano nie tylko na Półwyspie Iberyjskim, ale także i w Szwajcarii. Niestety popularność nie przełożyła się z żaden sposób na poprawę jakości, co odbiło się na coraz mniejszej sprzedaży aż do granicy opłacalności całego przedsięwzięcia. Rumuńskie Aro próbowano jeszcze uratować prywatnym kapitałem sprzedając w 2003 roku amerykańskiej spółce Cross Lander Inc., która to zamierzała kontynuować produkcję w Brazylii. Biznes ostatecznie jednak upadł 3 lata później - w 2006 roku.





Oferta polskiego Damisu





I jeszcze ciekawostka: rumuński prospekt Aro, na którego okładce jest sylwetka... Range Rovera




Dacia Logan MCV - Lada Largus
Dacia Logan to pierwszy zupełnie nowy samochód wyprodukowany już pod skrzydłami Renault (Solenza była jedynie przypudrowaną Dacią SupeRNova). Auto bazowało na płycie podłogowej Renault Modus z zawieszeniem Clio i wieloma innymi detalami zapożyczonymi wprost z modeli Renault. Podobnie jak Duster, tk i Logan sprzedawany jest pod marką Renault. Samochód ten doczekał się także i swej licencyjnej "kopii" w postaci Łady Largus





Renault 12 - Dacia 1300/1310
Do kolejnego zdjęcia cofnijmy się trochę w czasie. Rumuński producent Dacia powstał jako zakład produkujący licencyjne modele Renault: początkowo model 1100 (licencyjne Renault 8), potem 1300 (licencyjne Renault 12). Co ciekawe z tym drugim rumuński producent wszedł aż w XXI wiek, ale o tym jeszcze kiedyś będzie oddzielny wpis (prezentacja prospektów Dacii 13xx). Tu wybrane wariacje "rumuńskiego Renault 12"




A tu jeszcze 2 przykłady jak można pudrować jeden i ten sam model




Dacia Denem (wersja brytyjska). Mąż na co dzień jeździ Jaguarem, żona odwozi dzieci Dacią!



Renault Kangoo - Dacia Dokker - Mercedes Citan
Jedyny współczesny akcent w tym zestawieniu. Przykład jak jeden model może robić karierę zarówno w strefie budżetowej (Dacia) jak i premium (Mercedes), samemu będąc średniakiem (Renault). Popatrzmy też jak zmieniał się przód Kangoo w zależności od wyposażenia i rocznika






Oltcit - Citroen Visa - Citroen C15
Oltcit to rumuński wyrób samochodopodobny, którego pierwowzorem był Citroen Visa. Jako tako auto sprzedawało się jedynie w Europie Środkowo-Wschodniej. Na Zachodzie próbowano namówić klientów do jego kupna nadając my nazwę Citroen Axel. Z marnym skutkiem. Dostawczą wersją Citroena Visy był C15, swego czasu montowany także w naszej rodzimej Nysie. Zestawienie bardzo luźne, proszę nie traktować zbyt serio





Okładka prospektu wspomnianego Citroena Axel



NSU Prinz - ZAZ 968A
Rosjanie podobnie jak dziś Chińczycy słynęli z kopiowania zachodnich konstrukcji, czasem je ulepszając, bądź dostosowując do radzieckich warunków. Przykładem jest Zaporożec, będący kopią NSU Prinz




Chevrolet Aveo - ZAZ Vida
W XXI wieku producent dawnych Zaporożców to zakład produkujący licencyjne Daewoo-FSO, później Chevrolety pod własną marką. Wariacje na temat Lanosa znajdą się w kolejnym wpisie o klonach, jeśli temat się spodoba



Lada Niva - Chevrolet Niva
Samochód produkowany przez spółkę joint-venture założoną przez VAZ i General Motors. Jako, że otrzymał nazwę Niva, tę tradycyjną Nivę przemianowano na Lada 4x4



TagAZ Tager - SsangYong Korando & TagAZ RoadPartner - SsangYong Musso - Daewoo Musso
TagAZ to zakład w rosyjskim Taganrogu, w którym pod własną marką montowano wybrane modele koreańskiego SsangYonga i chińskiego Chery. W ofercie były też wybrane modele Hyundaia, którym jednak nie zmieniano nazwy. Firma działała od 1997 roku do początku 2014, kiedy to ogłoszono bankructwo







Csepel D-452 - Star 28
Na koniec polski akcent, w postaci kabiny Stara montowanej na węgierskiej ciężarówce Csepel



Kabiny Stara wykorzystywane były również w ciężarówkach produkowanych na Cyprze, choć inne źródła mówią o całych Starach jedynie ze zmienionym emblematem




2 komentarze:

  1. bardzo, bardzo ciekawy wpis

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajoskie! Temat się bardzo podoba. Czekam na więcej, zwłaszcza że rosyjskie klony są dla mnie prawie nieznane.

    OdpowiedzUsuń