6 listopada 2014

PROSPEKTY POLSKIEGO FIATA 125p - CZĘŚĆ 2

Polski Fiat 125p to samochód, który na bardzo długi czas wpisał się w krajobraz naszego kraju, stając się powoli klasykiem, którego ceny powoli aczkolwiek konsekwentnie pną się w górę. Produkowany od końca lat 60-tych swoją najpoważniejszą modernizację przeszedł w roku 1975, otrzymując potoczną nazwę MR`75. Odświeżony Fiat otrzymał inny m.in. pas przedni wraz z kierunkowskazami i błotnikami, inne tylne lampy, nowoczesną deskę rozdzielczą i kilka innych drobiazgów. Choć jego produkcje przewidywano co najwyżej do początku lat 80-tych, na linii produkcyjnej pozostał aż do czerwca 1991 roku. W międzyczasie licencja wygasła przez co zaprzestano używania nazwy Polski Fiat, na rzecz FSO. I tu uwaga: mimo podawania w wielu źródłach daty tej zmiany jako rok 1983, są foldery z roku 1984, na których wciąż widnieje logotyp Polski Fiat. Jeśli jesteście ciekawi zarówno tej ciekawostki, jak i innych "smaczków" zapraszam do prezentacji prospektów i folderów Polskiego Fiata 125p MR`75.

Wraz z pojawieniem się w roku 1975 zmodernizowanego Dużego Fiata MR`75 producent wydał też prospekty. Na zdjęciach zauważamy, że pierwsze egzemplarze miały srebrną obwódkę wokół reflektorów, nie stosowaną w późniejszych rocznikach. Ponadto wersja Kombi jest jeszcze starego typu







Sądząc po nienaturalnych kolorach, zdjęcia wersji Kombi zostały zretuszowane (w oryginale mogły przedstawiać auto sprzed modernizacji)





I tu dowód na to, że w czasie tworzenia prospektu nie była jeszcze gotowa zmodernizowana wersja Kombi



Dla krajów Beneluxu w 1975 roku wydano nieco uboższą wersję powyższego prospektu. Zdjęcia te same, lecz w innej "aranżacji"




Fabryczny obrotomierz - marzenie polskich kierowców




Folder jednokartkowy z roku 1976 - wydawany był w różnych wersjach językowych




W roku 1977 FSO wydało folder rozkładany w duży plakat, powielając pomysł z 1973 roku. Dziś folder ten jest rzadkim gościem na portalach aukcyjnych






Wielka Brytania była największym zachodnim odbiorcą Polskich Fiatów 125p. Samochody z kierownicą po prawej stronie wysyłano na wyspy aż do końca lat 80-tych. Tu prospekt z roku 1980:










W tym samym roku na Wyspach oferowano również Polskiego Fiata 125p w wersji GLS z czarnym (winylowym) dachem i dekorem na bokach




Polskie Fiaty były też w pewnej liczbie eksportowane do Danii, gdzie dystrybucją zajmował się Saab...








No i mamy wspomniany już rok 1983. Właśnie w tym roku wygasła licencja, przez co polski producent musiał zaprzestać używania nazwy Polski Fiat, a dotychczasowe emblematy zastąpić okrągłym FSO. Od tej pory sedany, pickupy i kombi z Żerania nazywały się FSO 125p.






I tu ciekawostka: w 1984 czyli rok po wygaśnięciu licencji, samochody te na Zachodzie wciąż były oferowane jeszcze z emblematami Polski Fiat. Co ciekawe, stary logotyp pozostał także na materiałach reklamowych

Jednokartkowy folder dla klientów w Belgii




Alternatywnie belgijski importer wydał w tym samym klimacie również folder rozkładany w plakat (plakat rozkładany do formatu A2). Rok wydania - podobnie jak folderu jednokartkowego - to 1984






Wisienką na torcie jest zaś ten folder wydany także w 1984 roku. Samochód na zdjęciu ma już z przodu emblemat FSO, a na jego tablicy rejestracyjnej widnieje napis FSO 1500. W krajowej wersji folder ten był już zatytułowany "FSO 1500". W Finlandii wciąż jednak używano logotypu i nazwy Polski Fiat 125p




Wracamy do "normalności". 6-stronicowy prospekt z 1984 roku i "prawidłową" nazwą FSO 125p





W 1987 roku brytyjski importer wydał najładniejszą serię prospektów, jaką mogą się poszczycić produkty FSO końca lat 80-tych (zarówno Duże Fiaty, jak i Polonezy). W kolekcji autoArchiwum brakuje jedynie z tej serii prospektu FSO 125p Pickup. Zakup ładnego egzemplarza tej serii to niemały wydatek. Tu prospekt FSO 1300/1500 Saloon & Estate






Ostatnim znanym folderem Dużego Fiata była jednokartkówka wydana na przełomie lat 80-tych i 90-tych. Występowała ona w 2 wersjach: jako FSO 125p i FSO 1500




Od momentu kiedy wygasła licencja, nazwy Dużych Fiatów to nie tylko 125p, ale także Polonez, Polda, Classic, Montana, Arizona itd. 

FSO Polonez 1.5 Sedan & 1.5 Estate - folder jednokartkowy wydany w Holandii



FSO Classic 1.5 SLE & Estate - holenderski prospekt z 1989 roku





FSO Polda - tak przez pewien czas nazywały się Duże Fiaty sprzedawane w Danii





Wpadka: podczas robienia zdjęcia nikt nie zauważył oderwanej uszczelki... Inna sprawa, zwróćcie uwagę na specyficzny emblemat "Polda"



Jeszcze jedno wydanie FSO Polda. Auto reklamowano jako samochód rodzinny idealny zarówno do użytku codziennego, jak i do wyjazdu na wakacje. Dystrybucją w Danii wciąż zajmowała się sieć szwedzkiego Saaba





Duży Fiat to nie tylko sedan czy kombi. To także dostawczy Pick-Up. To właśnie ta wersja była jako pierwsza poszukiwana przez miłośników starej motoryzacji, ciesząc się wciąż niesłabnącym zainteresowaniem.

Polski Fiat Pick-Up - brytyjski prospekt z 1978 roku





Wydany w 1984 roku jednokartkowy folder przedstawia FSO 125p Pick-Up w wersji ze standardowym rozstawem osi. I tu kolejna wpadka: egzemplarz ze zdjęcia ma krzywo zespawany próg




FSO 125p Pick-Up z wydłużonym rozstawem osi



Clan Motors Ltd to nazwa brytyjskiej manufaktury produkującej małe kit-cary na przełomie lat 60-tych i 70-tych. Pojazdy nie cieszyły się zbytnią popularnością i po wyprodukowaniu ponad 300 sztuk przedsiębiorstwo zawiesiło działalność. Formy i oprzyrządowanie do produkcji Clanów kupił cypryjski biznesmen Andreas Kaisis, produkujący pod marką KMC autobusy i ciężarówki. Inwazja Turcji na Cypr w 1974 roku zatrzymała działalność KMC, a fabryka znalazła się w zdemilitaryzowanej strefie buforowej. Według niektórych źródeł, firmę reaktywowano po cypryjskiej stronie wyspy. Tyle można znaleźć z Internecie i wszystko byłoby w porządku, gdyby nie skan folderu Dużego Fiata pickup sprzedawanego pod marką CLAN. I to wersji MR`75, czyli po rzekomej reaktywacji firmy w nowym miejscu. Nic już nie jest jasne w tej historii...



W Jugosławii na bazie Zastavy 125pz w zakładach CIMOS budowano karawany i karetki pogotowia. Wbrew powszechnej opinii poniższe pojazdy to nie prototypowa karetka z FSO.

Skany nie są moją własnością (znalezione w Internecie)

Karawan pogrzebowy




Karetka pogotowia






Karetka produkcji CIMOS uwieczniona została także na węgierskiej pocztówce



W kolekcji autoArchiwum jest również Instrukcja Obsługi (wydanie z 1986 roku) wraz ze schematem elektrycznym i czystą Książką Gwarancyjną...




...oraz folder z dostępnymi kolorami dla Polskiego Fiata 125p i FSO Poloneza (rok 1980)




W 2009 roku ukazała się książka pt. "Polski Fiat 125p/FSO 125p" autorstwa Zdzisława Podbielskiego. Jest to jak do tej pory chyba najbardziej kompletna publikacja opisująca historię Dużego Fiata






5 komentarzy:

  1. Generalnie znam większość tych prospektów, ale podziwiam Jakuba za wyłapanie w nich różnych niuansów, na które w życiu bym nie zwrócił uwagi. Pamiętam jak dawno, dawno temu miałem tych 6-stronicowego prospektów z 1984 r. w domu ze 30 egzemplarzy, wzięte chyba z Muzeum Techniki. Niestety lata temu zniknęły - nie pamiętam w jakich okolicznościach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pick-up CLAN i katalog kolorów na rok 1980 rozłożyły mnie na łopatki :O dziękuję za wszystko co robisz.

    OdpowiedzUsuń
  3. Posiadam jeden z prospektów ale na Rynek chiński co jest rarytasem:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten z krzywo zespawanym progiem to już tzw. długi pick-up

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystko się zgadza, mam akurat prospekt Polskiego Fiata 125p z roku 1975 wersja na kraje Beneluxu. Ale przeglądając prospekty obcojęzyczne zauważyłem że już praktycznie od roku 1980 zaczęto używać tylko markę FSO.Byc może spowodowane było kilkoma czynnikami: wprowadzono w 1978r produkcję Poloneza ktory od samego początku figurował jako FSO chociaż na bloku silnika pierwsze pojazdy miały wytłoczenia Polski Fiat, eksport tymi samymi kanałami co Polonez Fiata 125p, od stanu wojennego brak kontroli z Turynu nad spełnianiem warunków licencyjnych, niechęć komunistów z Warszawy do marki która powstała w faszystowskiej sanacyjnej przedwojennej Polsce, problemy zachodnich dealerów Fiata (jak to miało miejsce w Finlandii którzy protestowali na sprowadzanie konkurencji samochodów o podobnej według nich nazwie...

    OdpowiedzUsuń