30 czerwca 2015

WSPOMNIENIE FSO

Tak sobie niedawno przeglądałem segregator "FSO" i w oko wpadły mi publikacje wydane na jubileusze, czy po prostu gamy modelowe. Zdjęcia z większości pojawiają się tylko w tych publikacjach, stąd postanowiłem sfotografować dla Was wybrane pozycje. Jest to z pewnością niezła gratka dla miłośników warszawskiej fabryki. Ponadto raz na jakiś czas pojawiają się te publikacje na aukcjach, więc być może zastanawialiście się czy warto na nie wydać trochę grosza - teraz macie okazję zajrzeć do środka.



Zaczniemy od najciekawszej pozycji dzisiejszego zestawienia: grubego katalogu FSO wydanego w 1982 roku. Choć był to czas kryzysu i wszelkich niedoborów, tu FSO nie pożałowało pieniędzy, opisując historię fabryki, jej ówczesne modele (włącznie z 3-drzwiowym Polonezem) i przeplatając wszystko migawkami z produkcji.





















Wspomniany Polonez 3-drzwiowy



FSO była także bardzo aktywna w sporcie motorowym





Czyżby rysunek prototypowego Tarpana?



Ach ten złoty emblemat - niczym Lexus 10 lat później! Emblemat ten pojawi się w jeszcze jednej publikacji dziś prezentowanej



Kolejny jubileuszowy prospekt wydano na 35-lecie FSO - w 1986 roku. Ze złota pozostały już tylko napisy na przedniej okładce (słabo widoczne przy fotografowaniu z lampą błyskową). Konstrukcja treści taka jak w poprzednim prospekcie, tu jednak podana w "pigułce"








Fabryka Samochodów Osobowych - podobnie jak każdy producent - wydawała również prospekty prezentujące gamę modelową... To znaczy gamę całych 2 modeli... O ile początkowo jeszcze to jakoś uchodziło na sucho, tak końcem lat 80-tych powyższe stwierdzenie należało nieco zmodyfikować i brzmiało ono gama 2 przestarzałych modeli. OK koniec złośliwości. Oto pierwszy z folderów gamy modelowej: 4-stronicowy wydany w Polsce prawdopodobnie w 1982 roku. Ten akurat egzemplarz został oryginalnie złożony na 2 (4 strony), choć grafika została raczej ułożona dla wersji złożonej na 3 (6 stron). I ta druga wersja jest chyba właściwa (widziałem ją kiedyś u pewnego kolekcjonera)






Jeśli chodzi o kraje Europy Zachodniej żerański producent w miarę dobrą pozycję miał w krajach Beneluxu, Francji i Wielkiej Brytanii.

Gama modelowa przygotowana na rok 1982 w Wielkiej Brytanii wydana w formie plakatu...




...i prospektu








Kolejny dziś prezentowany prospekt wydano w 1984 roku - również na Wyspach. Był on często także częścią teczki prasowej, w której ponadto dołączano zdjęcia, list i cennik




Dochodzimy do roku 1988 i małego folderku (właściwie ulotki w formie harmonijki). Mimo niewielkiego rozmiaru, ma najładniejsze zdjęcia. Obecnie ta seria prospektów na brytyjskim Ebayu osiąga ponadprzeciętne ceny porównując do prospektów innych samochodów komunistycznych czy nawet też FSO lecz z innej serii




Choć produkcję FSO 1500 (dawniej Polskiego Fiata 125p) zakończono w 1991 roku, a ostatni żerański Polonez z taśmy zjechał w 2002 roku to legenda Fabryki Samochodów Osobowych wciąż żyje do dziś. Powstało już kilka książek opisujących historię FSO, a pewnie wiele jeszcze zostanie napisanych. Jak do tej pory najlepszą tego typu publikacją jest wydana w 2004 roku książka pt. "Album Samochodów FSO" autorstwa J. Dembińskiego. Znajdziemy w niej wszystkie produkcyjne i prototypowe samochody produkcji FSO a jedna strona tek książki przedstawia jeden samochód (tekst i zdjęcie). W kolejnym roku (2005) wydano suplement do książki prezentujący współczesną paletę modeli. Książka ta już tańsza nie będzie i z roku na rok jej ceny rosną. Mimo wszystko polecam ją wszystkim, którzy jej jeszcze nie mają.



Na koniec jeszcze ulotka Stałej wystawy samochodów FSO wydana przez Muzeum Techniki





Jak już jesteśmy przy temacie podzielę się z Wami pewną refleksją. Nie od dziś wiadomo, że wszystko co związane jest z polską motoryzacją osiąga u nas w kraju spore ceny. Od niedawna mamy na rynku drobnego spekulanta. Otóż bibelot najpierw przesłał mi mailem propozycję sprzedaży zestawu folderów Warszawy i Syreny, po czym gdy wyraziłem chęć zakupu stwierdził, że wystawi to na Allegro. OK - wystawił raz, potem drugi (czy trzeci to już nie wiem). niedawno te same foldery wylądowały na OLX w cenie 29 zł (za folder Syreny). Gdy zgłosiłem chęć zakupu - znów otrzymałem odpowiedź, że tu jest tylko ogłoszenie i folder nie jest na sprzedaż, ale będzie potem wystawiony na Allegro.
Podziękuję. W piaskownicę wciągnąć się nie dam.


PS. Zdjęcie tytułowe pochodzi z prospektu Pol-Motu wydanego w 1984 roku


3 komentarze:

  1. A gdzie ma być produkowana nowa syrena (sportowy model) ktoś wie?
    Ostatnio przechodziłem koło FSO na Żeraniu. Bida z nędzą.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fakt łezka się w oku kręci...ale taki poldek z lat 80-tych w dobrym stanie to już rarytas :)

    OdpowiedzUsuń