Ciężarówki ze Starachowic stanowiły trzon transportu samochodowego w Polsce w okresie PRL-u. Mimo tradycyjnych dla ówczesnego przemysłu trudności powstawały kolejne prototypy i wprowadzano do produkcji nowe rozwiązania. Powstało również sporo materiałów reklamowych: pocztówek, proporczyków, jubileuszowych książeczek i oczywiście prospektów. Ale dzisiaj nie będzie historii FSC ani przeglądu prospektów, ale o dwóch "gwiazdach" Międzynarodowych Targów Poznańskich w 1970 roku - pomarańczowej i błękitnej.
W przeglądzie Pol Motu wydanym w 1972 roku znalazła się między innymi migawka ze stoiska z polskimi ciężarówkami. Obok siebie stoją Star Ż28 i prototypowy Star 200. Oba spotkały się także podczas sesji fotograficznej
Zdjęcie które możemy znaleźć w jubileuszowej książeczce "Pięćdziesiąt lat w służbie fabryki 1921-1971" jest obecnie dość popularne. Trafiło na czwartą stronę okładki wydanej pięć lat temu książki "Star znad Kamiennej".
Stary 28/29 z założenia miały być ciężarówkami uniwersalnymi. Wyposażenie w żuraw hydrauliczny umożliwiający szybki załadunek i rozładunek niewątpliwie poprawiało funkcjonalność, mimo skrócenia skrzyni ładunkowej. Mocowany do ramy żuraw HDS-3 był produktem szczecińskiej Hydromy.
Kolejne popularne zdjęcia pomarańczowego Stara zostały zamieszczone w innej książeczce jubileuszowej - "Starem przez 25-lecie 1948-1973". Dzisiaj zdjęcie kierowcy "z petem" raczej nie trafiłoby do materiałów reklamowych.
Prace nad Starem 200 trwały intensywnie w drugiej połowie lat sześćdziesiątych, ale "obiektywne trudności" spowodowały, że wdrożenie się opóźniło, a do produkcji trafiły modele 28/29 o niższej ładowności. Można się było jednak pochwalić "serią próbną" na zdjęciu Centralnej Agencji Fotograficznej z 1970 roku.
A teraz tytułowy "unikat". Jakiś czas temu na portal aukcyjny trafił zestaw dziesięciu fabrycznych fotosów Starów formatu A3. Zainteresowanie było duże i ostatecznie zdobyłem tylko dwa, w tym przedstawiające dwa Stary, ale kierowcami w szoferkach. Na reprodukcję nigdzie nie trafiłem, więc to raczej rzadkie znalezisko. Pora na prezentację.
Autorem artykułu jest fogarty. Dziękuję!
Te pojazdy to żywe legendy :D
OdpowiedzUsuńPomarańczowy ma dzieloną szybę
OdpowiedzUsuńKabiny licencyjnego projektu Chausson dla Star 28/29 miały dzielone szyby do czasu zunifikowana ich ze zmodyfikowaną kabiną nowo wprowadzonego do produkcji seryjnej modelu 200.
UsuńKabiny typu 642 nie były "licencyjnego projektu Chausson". Powstały we współpracy z Chausson, nie miały francuskiego odpowiednika ani żadnego licencjodawcy. Posiadaczem wszystkich praw do tej kabiny była strona polska (FSC).
UsuńSzyba przednia w kabinie 642 od początku produkcji była panoramiczna, jednoczęściowa. Przez kilka pierwszych lat miała jednak na środku poprzeczkę wzmacniającą bo niedoskonała techologia produkcji szyby powodowała jej pękanie. Problem został rozwiązany po zastosowaniu włoskiej technologii pozyskanej wraz z licencją na produkcję PF 125p. Poprzeczka stała się zbędna.
Bardzo podoba mi się szata graficzna na tym blogu. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuń