2 sierpnia 2015

PROSPEKT PORSCHE 911 CARRERA RS – KOLECJONERSKI RARYTAS

Dzisiaj prospekt szczególny, kolekcjonerski rarytas, unikatowy podobnie jak auto, które przedstawia – Porsche 911 Carrera RS. Na wstępie powiem, że prospekt ten możemy pokazać dzięki uprzejmości firmy Gina Classics  (www.ginaclassics.com), która udostępniła go autoArchiwum.

Porsche 911 Carrera RS zaprezentowane zostało w 1972r. na Salonie w Paryżu. Zbudowano je głównie w celu uzyskania homologacji wyścigowej. Produkcja zakończyła już w 1973 roku. Powstało w sumie 1580 egzemplarzy, z tego około 1300 w specyfikacji drogowej. 



Czym auto różniło się od zwykłej dziewięćset jedenastki? Kaczy kuper, czyli charakterystyczny spojler, poszerzone nadkola, specjalnie wyprofilowany przód pod zderzakiem. W pierwszej fazie produkcji dostępna kolorystyka ograniczona była do jednego koloru – białego, ale za to standardem był felgi, oczywiście Fuchs, ale kute z magnezu, zielone, czerwone lub niebieskie. Potem na życzenie klientów dostępne były inne kolory nadwozia, ale do nich oferowano felgi zawsze w kolorze czarnym (ewentualnie srebrno-czarnym). To co najbardziej charakterystyczne dla tej wersji to duży napis „Carrera” na bokach skorelowany z barwą kół. Priorytetem przy konstruowaniu samochodu była redukcja masy uzyskana poprzez znaczne zubożenie wnętrza, rezygnację z materiałów wygłuszających, ale przede wszystkim lżejsze nadwozie dzięki wytłoczeniu niektórych elementów z cieńszej blachy stalowej (np. drzwi, poszycie dachu), wykonaniu pokrywy bagażnika i silnika z tworzyw sztucznych, a także zastosowaniu innych szyb. 

Serce, czyli silnik, to niby dobrze znany sześciocylindrowy boxer, prawie taki sam jak napędzał modele 911E i 911S, ale powiększony z 2,4 litra do prawie 2,7 litra, z mechanicznym wtryskiem paliwa o mocy 210 KM przy 6300 obr./min. Osiągi jak na początek lat 70-tych były piorunujące – prędkość maksymalna 245 km/h i niesamowite przyspieszenie 5,8 sekundy do setki.

Reasumując Porsche 911 Carrera RS wizualnie podobne jest do zwykłej 911, ale w istocie powstało z części zdecydowanie bardziej szlachetnych, a dzisiaj kosmicznie drogich (mówimy o tych oryginalnych). Auto to stanowiło popis możliwości inżynierów z Zuffenhausen.

Współcześnie szczególną pozycję Porsche 911 Carrera RS odzwierciedlają ceny: 891 tys. dolarów podczas aukcji organizowanej przez dom aukcyjny Sotheby’s na wyspie Amelia w 2015 r., 498 tys. euro podczas aukcji organizowanej przez RM Auctions w Paryżu również w 2015 r., czy 650 tys. dolarów w roku ubiegłym podczas aukcji organizowanej przez Mecum Auctions w Monterey. Nic dodać, nic ująć.

A jak się ma do tego cena oryginalnego prospektu tego auta? Można powiedzieć proporcjonalnie. Prospekt Porsche 911 Carrera RS jest dużym unikatem, na który polują nie tylko kolekcjonerzy starej literatury motoryzacyjnej, ale również fani Porsche. W lipcu br. oryginalny folder tego auta został sprzedany na eBay-u, po zaciętej licytacji, za 1310 euro, czyli około 5500 zł. Czy to dużo? Oczywiście tak, ale z drugiej strony standardowo jak za to wydawnictwo. 



Dla osób niecierpliwych pozostaje opcja „Kup teraz”. Na niemieckim eBay-u dostępny jest jeden egzemplarz za kwotę 3995 euro. 



A w autoArchiwum prospekt 911 Carrera RS zupełnie za darmo, voilà








Autorem tekstu i screenów jest Marcin Litwinowicz. Dziękuję!


3 komentarze:

  1. Piękna maszyna można powiedzieć że w pewnym sensie nastepca bardziej ekstremalnego i dużo dużo rzadszego porsche 911R z 1967 (2l i 210 KM bez turba oczywiście, które by chyba nawet dziś robiło wrażenie, już nie wspomnę o samej masie samocgodu), do którego kiedyś posiadałem zdjęci prasowe :-), które wg. różnych źródeł też miało homologację drogową. Patrząc na prędkość i przyspieszenie Carrery RS to naprawdę w tamtych czasach robiło wrażenie :-) Generalnie jedna z najlepszych 911, choć może do jazdy na codzień wolałbym trochę bardziej komfortową wersję Turbo powiedzmy z 1995r :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. O jaki fajny prospekt! Mam taki sam...:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoja kolekcja, podobnie jak Marcina, to niewyczerpane źródło unikatów na jeszcze wiele wpisów

      Usuń