19 stycznia 2015

ISUZU BIGHORN DRUGIEJ GENERACJI I JEGO MODELE BLIŹNIACZE

Czy wiecie, że tydzień temu minęła pierwsza rocznica istnienia Czytelni? Ja też zapomniałem. Z drugiej strony nic straconego, bo przy okazji rocznic podsumowuje się miniony rok podając bardziej lub mniej ciekawe liczby i statystyki. Tym uraczyłem Was w Sylwestra, a że od tamtego czasu niewiele się zmieniło przejdźmy zatem do porządku dziennego. Dziś poniedziałek więc czas na coś z Azji. Przygotowałem dla Was drugą część prezentacji prospektów Isuzu Bighorn drugiej generacji. I podobnie jak w poprzedni poniedziałek oprócz prospektów Isuzu pokażę Wam również Holdena, Opla i Vauxhalla.



Isuzu Bighorn drugiej generacji to nowy model, większy i bardziej luksusowy od swojego poprzednika. Jego prezentacja odbyła się w 1991 roku (rocznik modelowy 1992). Zaokrąglona sylwetka wpisywała się w ówczesny trend stylistyczny i po przeprowadzonym liftingu w 1998 roku wciąż dotrzymywała kroku konkurencji. Podobnie jak u poprzednika, tak i tu klienci mogli wybierać pomiędzy wersją 3-drzwiową (krótki rozstaw osi), a 5-drzwiową (długi rozstaw osi), która teraz otrzymała także opcję trzeciego rzędu siedzeń. Również utrzymano takie samo zróżnicowanie poziomów wyposażenia (wersje Basic i Irmscher) dodając elementy zaprojektowane we współpracy z Lotusem. 

Pierwszy z dziś prezentowanych prospektów wydany został w roku 1992 (ma 24 strony). Wiele miejsca w nim poświęcono wersji "handling by LOTUS" - ówczesnej nowości. Isuzu Bighorn handling by LOTUS napędzane były jednym z 2 silników: 24-zaworowy benzynowy V6 o pojemności 3,2 l. lub turbo diesel z intercoolerem o pojemności 3,1 l. Wersja ta miała również nieco zmodyfikowane zawieszenie, wentylowane tarcze hamulcowe na wszystkich 4 kołach i najwyższe dostępne wyposażenie, takie jak dwubarwne malowanie, felgi aluminiowe, sportową kierownicę, elektrycznie sterowane lusterka, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele i temu podobne luksusowe wtedy dodatki.















Kolejny prospekt został wydany w 1993 roku. Na dwa razy większej ilości stron (dokładnie ma ich 48) zaprezentowano trzy wersje wyposażeniowe: handling by LOTUS, Irmscher oraz LS. Choć prospekt został wydany w Japonii z przeznaczeniem dla rodzimego klienta, to sesja zdjęciowa do niego została przygotowana w Wielkiej Brytanii. Piękne zdjęcia niezmącone opisami i rysunkami technicznymi zajmują aż połowę prospektu. Styl w jakim zostały one zrobione jest charakterystyczny dla brytyjskich prospektów z końca lat 80-tych i całej następnej dekady. Samochody fotografowano zazwyczaj na tle rezydencji lub w bardzo charakterystycznym górskim krajobrazie (przypuszczam, że mogą to być tereny Szkocji). Styl ten pamiętam w prospektach FSO (końcówka lat 80-tych), Skody (lata 90-te), Jaguara, Land Rovera, Range Rovera i Forda. 



Tytułowe zdjęcie gustownego salonu bezsprzecznie kojarzy się z luksusem i dobrym smakiem. Tak właśnie miał być postrzegany Bighorn



Cześć prezentacyjna prospektu













Część opisowa prospektu
















To by było na tyle z Azji. Jednak samochód ten niejedno nosił imię. Podobnie jak pierwsza generacja w różnych częściach świata Bighorn sprzedawany był pod różnymi markami: Holden Jackaroo/Monterey (Australia), Vauxhall Monterey (Wielka Brytania), Opel Monterey oraz Isuzu Trooper (Europa kontynentalna) itd. W kolekcji autoArchiwum są prospekty z wymienionych marek zarówno wersji przedliftowej jak i poliftowej, produkowanej od 1998 roku.



Prezentowany teraz prospekt Holdena Jackaroo V6 / Monterey wydany został w 1996. Prospekt składa się z 4 podłużnych arkuszy tworzących 16 stron z zakładkami. Sesja zdjęciowa została wykonana oczywiście w Australii i - co się rzadko spotyka - niektóre zdjęcia podpisano także miejscem,w którym zostały zrobione! W przeciwieństwie do prospektu japońskiego, w australijskim model Jackaroo zareklamowany został jako kapitalny samochód stworzony wprost do biwakowania, odkrywania nowych terenów, a przy tym poszukiwania przygód. I to jemu poświęcono większość miejsca w prospekcie. Luksus i prestiż w postaci Holdena Monterey zostały przesunięte na dalszy plan i zaledwie 2 ostatnie strony tuż przed danymi technicznymi.









Holden Monterey





Vauxhall Monterey dostępny był w 2 wersjach: krótszej (Monterey RS) i dłuższej (Monterey LTD). Identyczne oznaczenia zastosowano wobec "kontynentalnego Opla Monterey, o którym a chwilę.Wracając do Vauxhalla w kolekcji autoArchiwum jest 24-stronicowy prospekt wydany w 1994 roku. Jako, że prospekt nie przedstawia jakiejś dużej wartości artystycznej (jest wręcz praktyczny do bólu) poniżej pokażę Wam wybrane strony










Isuzu Trooper był dostępny również w salonach Opla jako Opel Monterey. W latach 90-tych gama modelowa Opla była skromna, więc posiłkowano się modelami z innych fabryk, przeważnie koncernu General Motors (rodzinne vany to Trans Sport Pontiaca i Sintra z Chevroleta, terenówki to Frontera, Campo i Monterey z Isuzu, a dostawcze Arena i Movano produkowane były w zakładach Renault). Prospekty Opla większość zna na pamięć dlatego też, podobnie jak w przypadku Vauxhalla, pokażę Wam wybrane strony.

Pierwszy prospekt Opla Monterey wydano w 1992 roku (tu w języku fińskim). Do 24-stronicowego prospektu dołączano 8-stronicowy suplement z danymi technicznymi i opisem wyposażenia.











Kolejny prospekt - z 1996 roku - był już ładniej wydany był w nieco innym stylu. Kolorowe zdjęcia w końcu przedstawiały auto w jego "naturalnym" środowisku. Prospekt ma 32 strony (tu w wersji niemieckojęzycznej)












W roku 1998, a więc 7 lat po premierze, przeprowadzono facelifting. Teraz samochód zyskał bardziej masywny wygląd dzięki większemu grillowi z przodu, innym zderzakom i nieco inaczej wyprofilowanym plastikowym osłonom. Przy okazji zmieniono również reflektory i kilka innych drobiazgów. Zmiany zaszły także pod maską: stary turbo diesel z intercoolerem ustąpił miejsca nowoczesnemu "ropniakowi" 3.0 DTI. W takiej formie samochód produkowano przez następne 4 lata, aż do roku 2002.

W kolekcji autoArchiwum są prospekty również poliftowego Big Horna, choć żaden z nich nie dotyczy Isuzu.



Opel Monterey - 24-stronicowy prospekt wydany w 1998 roku (tu wersja niemieckojęzyczna)














Holden Jackaroo V6 / Monterey - prospekt z 1998 roku. Zdjęcia nie są już tak dopracowane artystycznie jak w poprzednim prospekcie Holdena i nie ma też wyraźnego rozgraniczenia pomiędzy Jackaroo, a Monterey. Zdjęcia są poprzeplatane, a opisy wspólne dla obu wersji. 20 stron.










Drugi z prospektów Holdena wydany został w grudniu 1999 roku. Wewnątrz podobne ułożenie treści jak w edycji z 1998 roku (również ma 20 stron). Dwa zdjęcia zostały przeniesione z poprzedniej edycji. Jak zapewne zauważyliście, Holden nie miał wersji 3-drzwiowej (krótki rozstaw osi)













Na ostatniej stronie (okładce) zamieszczono odświeżony logotyp Holdena (na samym dole)



Na krótki czas Isuzu podjęło także współpracę z rodzimą Hondą w wyniku czego w Japonii wybrane modele Isuzu sprzedawane były pod marką Honda, a w Stanach Zjednoczonych jako Acura. Tych, którzy nie pamiętają zapraszam do wpisu poświęconego właśnie tej tematyce: LAND ROVER I ISUZU Z LOGO HONDY




1 komentarz:

  1. Bighorn to jeden z moich ulubionych modeli isuzu. Świetnie sprawdza się zarówno w terenie jak i w mieście.

    OdpowiedzUsuń