10 lipca 2014

BMW SERII 7 (E38) - OSTATNI Z DOSTOJNIKÓW

BMW Serii 7 w modelu E38 to w mojej opinii ostatnie BMW o dostojnej linii godnej limuzyny reprezentacyjnej. Następne generacje "siódemki" wyglądają jak nadmuchane sedany ze średniej półki z pełnym wyposażeniem. Podobna sytuacja jest u konkurencji, gdzie eleganckie limuzyny skończyły się na Mercedesie Klasy S (W126), Jaguarze XJ, czy pierwszej generacji Audi A8. Dzisiejszy wpis jest kontynuacją i zarazem dopełnieniem poprzedniej prezentacji prospektów BMW Serii 7 (link do wpisu TUTAJ), z tą jednak różnicą, że dziś będziemy mieli okazję porównać na wersję przeznaczoną na rynek północnoamerykański z europejską. Tak więc zaczynamy!



Prace nad liftingiem flagowego modelu BMW rozpoczęły się praktycznie zaraz po prezentacji pierwowzoru E32. Miało to miejsce w 1988 roku udoskonalając projekt przez kolejne 5 lat. W tym czasie w Europie i Ameryce Północnej BMW zarejestrowało kolejne patenty zastosowane w nowym (odświeżonym) modelu. Samochód miał jeszcze lepsze wyposażenie wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy, a pod maską pracowały silniki o lepszych osiągach. Wprowadzony do produkcji w 1994 roku z powodzeniem przyciągał klientów do salonów jeszcze przez 7 lat. Gdyby wierzyć niektórym źródłom, wiele osób dowiedziawszy się o zmianie modelu w 2001 roku przesunęło swą decyzję o zakupie samochodu na wcześniej, dzięki czemu sprzedaż diametralnie wzrosła w ostatnich miesiącach produkcji E38.

W latach 90-tych BMW miało taką zasadę, że regularne prospekty wydawało zgodnie z obowiązującą seria, natomiast prospekty przedstawiające nowość modelową miały swój własny layout: zdjęcie samochodu na całej okładce. Nie inaczej było też z Serią 7 w 1994 roku. Prospekt miał 18 stron tradycyjnego papieru oraz 2 kartki pergaminowe: jedna na początku, druga na końcu











Jak pewnie już zauważyliście producent bardzo dużo miejsca w prospektach "siódemki" poświęca mechanice i technologii zastosowanej w tym samochodzie. Jeszcze bardziej dobitnie widać to już w prospektach z regularnej serii "z paskiem". Seria ta obowiązywała w połowie lat 90-tych dla wszystkim modeli BMW. Różnica dla Serii 7 polegała na tym, że tylko w tym modelu tytułowe literki były malowane na srebrno. 

Następne 4 prospekty zaprezentuję Wam w nieco eksperymentalny sposób. Będą to 2 serie po dwa prospekty: jeden niemiecki, drugi północnoamerykański. Prospekty oby wersji w części prospektu prezentującej samochód są podobne lub wręcz identyczne. Dzięki zestawieniu ich w taki sposób możemy dojrzeć różnice w kompletacji samochodów dla Europy i Ameryki Północnej. A przyznam że wyłapanie różnic wcale takie proste nie jest. W dalszej części prospektów prezentujących technikę i zastosowane technologie porównanie się rozjeżdża, na co ma niemały też wpływ różna ilość stron prospektów. Dzięki temu widać też, że klientów zza oceany mało interesowały kwestie techniczne. 

BMW Serii 7 - rok 1995
U góry wersja niemiecka (60 stron), na dole wersja północnoamerykańska (48 stron)



























wersja niemiecka

wersja północnoamerykańska



W kolejnym roku BMW kontynuowało wydawanie prospektów w serii "z paskiem", jednak ze zmienionymi zdjęciami i nieco treścią wewnątrz. Za oceanem zmieniono okładkę, pozostawiając wnętrze łudząco podobne do wersji europejskiej. Oczywiście w obu przypadkach literki były drukowane srebrną farbą

BMW Serii 7 - rok 1996
U góry wersja niemiecka (54 stron), na dole wersja północnoamerykańska (42 stroy)


























wersja europejska

wersja północnoamerykańska



W 1998 roku przeprowadzono facelifting polegający między innymi na zmianie przednich reflektorów, nieco tylnych lamp i ozdobnych "nerek" z przodu. 

BMW Serii 7 - rok 1999 (74 strony). W tej serii prospektów na jednej z końcowych kartek przyklejony został leksykon - mały informator zawierający definicje i krótkie opisy działania poszczególnych systemów zamontowanych w aucie




































Czeski importer AuTec s.r.o. wydał serię jednokartkowych folderów dla BMW i BMW M. Tu mamy przykład BMW Serii 7




BMW Individual to dział BMW M GmbH zajmujący się indywidualnym dostosowaniem samochodów do wymagań klienta. Możliwości w zasadzie ograniczone były tylko zasobnością jego portfela. Poniżej prezentuję 2 prospekty BMW Individual i strony przedstawiające indywidualizację BMW Serii 7

Prospekt z 1995 roku (gama modeli)







W 1997 roku został wydany niecodzienny prospekt - rozkładany na całą swą długość. Z jednej strony prezentował gamę modeli BMW M, z drugiej przykłady indiwidualizacji każdego z modeli BMW wykonanej przez BMW Individual. Prospekt oryginalnie włożony był w obwolutę. Format dużo większy od A4







1 komentarz:

  1. Piękna i ostatnia prawdziwa 7er :) Marzy mi się taka czarna 740IL ehhh rozmarzyłem się :P

    OdpowiedzUsuń