Tydzień temu prezentowałem Wam usportowione Fordy z lat 80-tych i 90-tych (kto jeszcze nie czytał, tekst jest TUTAJ). Dziś przyszedł czas na ich następców: Focusa, Mondeo i Fiesta. Spośród nich na pewno największym uznaniem cieszy się Focus RS - rajdowa legenda w klasie WRC - i zapewne w przyszłości będzie pożądanym klasykiem. Nie oznacza to, że pozostałe auta dziś prezentowane są złe, bo 6,9 sekundy do setki w miejskiej Fieście to już nie przelewki. Ale OK. Dość już powielania tekstów o samochodach. Czytelnię przecież odwiedzacie po to, by poczytać o prospektach, więc skupmy się na nich.
Ford Focus RS
Prezentację zaczynamy od najlepszego kąska dzisiejszego tortu - cywilnej rajdówki Forda - Focusa RS. Samochód produkowany był w ograniczonej liczbie egzemplarzy: około 4500 stuk, z czego prawie połowa trafiła na rynek brytyjski. Ciekawostką jest fakt, że (gdyby wierzyć Wikipedii) auto produkowane było w latach 2002-2003, a pierwszy z prezentowanych dziś prospektów pochodzi z... roku 2001, i to z lutego! Prospekt to właściwie teczka (identyczna graficznie jak okładka prospektu), a w niej 6 kart, na których zaprezentowany jest samochód cywilny w 2 wersjach (Focus 2.0 Trend i Focus RS) oraz jego odpowiednik rajdowy (Focus WRC). Nasz bohater - Focus RS - napędzany był 2-litrowym silnikiem Duratec RS generującym moc 200 koni mechanicznych.
W kolejnym roku - 2002 - marketingowcy Forda podtrzymali koncepcję teczki z kartami, zmieniając graficznie teczkę i nieco karty. Ponadto do zestawu dodano kartę pergaminową z danymi technicznymi, z której dowiadujemy się m.in., że prędkość maksymalna samochodu to 232 km/h, a do setki przyspiesza w 6,7 sekundy. W prezentacji cywilnych wersji - Focus 2.0 Trend został zastąpiony Focusem ST 170
Focus RS dostępny był także w Polsce. Z tej okazji wydano lokalnie 4-stronicowy prospekt
...a w Czechach Focus WRC pojawiał się tylko w materiałach ogólnych Forda
W kolekcji jest również oryginalny cennik z 2003 roku. Wtedy to Focus RS kosztował w wersji podstawowej (silnik już o mocy 2015 koni mechanicznych) 30 665 euro.
W 2009 roku Ford zaprezentował światu kolejne wcielenie RS-a. Piekielnie mocne auto (305 koni mechanicznych) rozpędzało się do 263 km/h, a pierwszą setkę osiągało już w 5,9 sekundy. Za takie osiągi odpowiadał silnik Duratec-RS o pojemności 2.5 litra. 6-stronicowy prospekt wraz z suplementem (cennikiem) wydany został jeszcze przed premierą Focusa RS - w 2008 roku
Ford Focus Rally Edition
Zanim jednak Focus RS oficjalnie wjechał do salonów, w 2008 roku Ford przygotował Vorspeise (z niem. przystawka) w postaci limitowanej edycji Rallye. Bazą był Focus z 2-litrowym silnikiem o mocy 145 koni mechanicznych...
Ford Focus ST Rally Edition
...lub jego usportowiona wersja Focus ST z 2,5-litrowym silnikiem Duratec-ST o mocy 225 koni mechanicznych
Alternatywnie dla Focusa RS, Ford w swojej ofercie ma jeszcze jeden smaczek: Focusa ST. Linia ST zapoczątkowana została modelem Mondeo końcem lat 90-tych. To z pozoru zwyczajne auta, pod maskami których drzemią jednak mocne silniki.
Trochę zaburzę chronologię i zacznę od najmłodszego przedstawiciela linii - Focusa ST z 2012 roku. Pod jego maską pracuje 2-litrowy silnik EcoBoost o mocy 250 koni mechanicznych mogącym rozpędzić auto do 248 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu tylko 6,5 sekundy
Ford Focus ST 170 & Mondeo ST 220
W 2002 roku polski oddział Forda wydał prospekt 16-stronicowy prospekt prezentujący Focusa i Mondeo w wersji ST. Pod maską pierwszego pracował 2-litrowy silnik Duratec o mocy 173 KM. Auto do 100 km/h rozpędzało się w 8,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 216 km/h. Zaś pod maską Mondeo ST 220 zamontowano silnik 3.0i V6 Duratec-ST o mocy 226 KM, mogącym rozpędzić auto do 245 km/h. Do 100 km/h Mondeo przyspieszało w 7,5 sekundy
Ford Mondeo ST 220
Rok wcześniej (2001), gdy debiutowało Mondeo ST 220, wydano cienki 4-stronicowy prospekt "anonsujący" nowy model. Była to wtedy gorąca nowość, po której wielu spodziewało się rewolucji na rynku rodzinnych sedanów. Porównując oba prospekty (z 2001 i 2002 roku) zauważyć można także różnice w osiągach, które początkowo były nieco gorsze. Silnik w pierwszej wersji miał 220 KM, co pozwalało na prędkośś maksymalną 243 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 7,4 sekundy.
W 1999 roku zadebiutował prekursor linii ST, przecierając na wiele lat szlak "cichociemnych" Fordów. Pierwsze Mondeo ST 220 rozpędzało się do 231 km/h, dzięki 205 KM generowanym przez 2,5-litrowy silnik Duratec V6. Pierwsze 100 km/h pojawiało się na liczniku po 7,7 sekundy
Ford Fiesta ST
Tu przyznaję się bez bicia, że dopóki nie wziąłem tego prospektu do ręki pisząc dzisiejszy wpis, nie wiedziałem co to właściwie za auto. Po przejrzeniu aż usiadłem z wrażenia. 182 konie mechaniczne, a pierwsza setka na liczniku w niecałe 7 sekund w miejskiej Fieście robią wrażenie. Przypuszczam, że wrażenia z jazdy byłyby niezapomnianym przeżyciem. A prospekt? Został wydany w 2013 roku, gdzie do kompletu dołączano suplement z cen,mi, wyposażeniem (standardowym i opcjonalnym) oraz danymi technicznymi. Format mniejszy od A4 typowy dla serii Forda
polski prospekt Focusa I RS, ciekawa rzecz - nie wiedziałem, że istnieje
OdpowiedzUsuń