25 stycznia 2014

GAZ M20 POBIEDA – ZWYCIĘSTWO!


Zwycięstwo! Zapewne tak wyglądały nagłówki radzieckich gazet w 1943 roku, kiedy to siły alianckie (wraz z bolszewikami) odnosiły pierwsze zwycięstwa nad hitlerowcami na froncie II wojny światowej. W tym samym czasie odbyły się też pierwsze testy nowego modelu samochodu powstającego w zakładach GAZ. Model, o którym mowa to GAZ M-20 Pobieda, czyli zwycięstwo właśnie.

Pierwsze szkice samochodu powstały jeszcze przed wojną, a jednym z założeń była jak najlepsza aerodynamika samochodu. I udało się: GAZ M-20 miał jeden z najlepszych współczynników aerodynamicznych wśród ówcześnie produkowanych samochodów. Seryjna produkcja odbywała się w latach 1946-1958, a samochód doczekał się licznych wersji produkcyjnych (kabriolet, sanitarka, terenowy – pierwszy SUV na świecie?) oraz studyjnych (minivan, wyścigowy). W 1950 roku Polska była zmuszona zerwać negocjacje z włoskim Fiatem i zakupić licencję radzieckiej Pobiedy. I tak od 1951 do 1973 roku w FSO produkowano Warszawę, a do późnych lat 70-tych przestarzały silnik M-20 o konstrukcji pamiętającej jeszcze czasy przedwojenne.

Prezentowany prospekt został wydany w 1953 roku z myślą o kliencie zagranicznym. Ładne, kolorowe rysunki przedstawiają samochód, a opis w języku niemieckim przedstawia jego zalety i dane techniczne. Całość wydana na grubym kartonowym papierze. Jest to prawdziwy unikat wśród prospektów.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz