24 stycznia 2014

ZIŁ I GAZ – DWA RADZIECKIE WSZĘDOŁAZY

Znane są powszechnie pojazdy kołowe, czy gąsienicowe. Jednak nie mogą one dojechać wszędzie. Często stają się bezużyteczne wobec przejazdu przez bagna, tereny podmokłe czy nawet przez płytkie zbiorniki wodne. W tym celu produkuje się pojazdy specjalne, także z napędem śrubowym, przystosowane do najtrudniejszych warunków terenowych i są chętnie wykorzystywane zarówno przez wojsko jak i służby cywilne.


Firma ZIŁ podczas Zimnej Wojny zaprezentowała pojazd śrubowy mogący dotrzeć praktycznie wszędzie, gdzie temperatura powietrza była pomiędzy -50*C, a +50*C. Mógł on przewieźć 500 kg ładunek lub 7 pasażerów. Wyposażony był w 154-konny silnik i skrzynię biegów z 8 przełożeniami tak w przód jak i w tył. Pojazd nie był szybki o czym świadczą dane dot. max prędkości: 12 km/h (jazda przez bagno), 13 km/h (prędkość w wodzie) i 25 km/h (jazda po śniegu). Ciekawostką jest informacja, że pojazd mógł być używany przez max 4 godziny.


Alternatywą może być GAZ 34031 – pojazd gąsienicowy – mogący się poruszać zarówno na lądzie jak i w wodzie. Z racji innej konstrukcji jego ładowność jest 2 razy większa i wynosi 1000 kg. Pojazd wyposażony jest w silnik V8 o mocy 123 koni mechanicznych i rozwija prędkość max 5-6 km/h w wodzie (ewentualnie przy pokonywaniu brodu do głębokości 1 metra prędkość max może wynosić 15 km/h) lub 60 km/h na lądzie.

Poniżej przedstawiono dwa jednokartkowe oficjalne foldery tych pojazdów. Wydane były tylko z okazji prezentacji tych pojazdów i nigdy więcej się już nie pojawiły.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz