Znane są powszechnie pojazdy kołowe, czy gąsienicowe. Jednak nie mogą one dojechać wszędzie. Często stają się bezużyteczne wobec przejazdu przez bagna, tereny podmokłe czy nawet przez płytkie zbiorniki wodne. W tym celu produkuje się pojazdy specjalne, także z napędem śrubowym, przystosowane do najtrudniejszych warunków terenowych i są chętnie wykorzystywane zarówno przez wojsko jak i służby cywilne.
Firma ZIŁ podczas Zimnej Wojny zaprezentowała pojazd śrubowy mogący dotrzeć praktycznie wszędzie, gdzie temperatura powietrza była pomiędzy -50*C, a +50*C. Mógł on przewieźć 500 kg ładunek lub 7 pasażerów. Wyposażony był w 154-konny silnik i skrzynię biegów z 8 przełożeniami tak w przód jak i w tył. Pojazd nie był szybki o czym świadczą dane dot. max prędkości: 12 km/h (jazda przez bagno), 13 km/h (prędkość w wodzie) i 25 km/h (jazda po śniegu). Ciekawostką jest informacja, że pojazd mógł być używany przez max 4 godziny.
Alternatywą może być GAZ 34031 – pojazd gąsienicowy – mogący się poruszać zarówno na lądzie jak i w wodzie. Z racji innej konstrukcji jego ładowność jest 2 razy większa i wynosi 1000 kg. Pojazd wyposażony jest w silnik V8 o mocy 123 koni mechanicznych i rozwija prędkość max 5-6 km/h w wodzie (ewentualnie przy pokonywaniu brodu do głębokości 1 metra prędkość max może wynosić 15 km/h) lub 60 km/h na lądzie.
Poniżej przedstawiono dwa jednokartkowe oficjalne foldery tych pojazdów. Wydane były tylko z okazji prezentacji tych pojazdów i nigdy więcej się już nie pojawiły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz