Zaprezentowany w 1964 roku Fiat 850 w ofercie Fiata uzupełnił lukę między nieubłaganie starzejącą się "sześćsetką" i większym, czterodrzwiowym modelem 1100. Nowy model korzystał ze sprawdzonej koncepcji stosowanej w "małych Fiatach", tzn. umieszczony z tyłu silnik napędzał koła tylne. Większy i wygodniejszy od Fiata 600 był od niego droższy o mniej niż dziesięć procent i odniósł rynkowy sukces. W Polsce doskonale znany był jego hiszpański odpowiednik, tzn. Seat 850, sprzedawany przez PKO.
Wiosną 1965 roku podczas salonu w Genewie pokazano dwie nowe odmiany, Coupe i Spider. Nadwozie Fiata 850 Coupe zostało zaprojektowane w centrum stylistycznym Fiata, natomiast otwarte nadwozie modelu Spider było dziełem firmy Bertone. Produkcja kabrioletu odbywała się w zakładach Bertone w Grugliasco w północnych Włoszech. Nowe Fiaty otrzymały silniki o mocy podwyższonej z 34 KM do 47 KM (Coupe) i 49 KM (Spider).
![]() |
Salon w Genewie |
![]() |
Zdjęcie Fiata 850 Spider z płyty CD dołączonej do jubileuszowego prospektu Bertone |
![]() |
Toutes Les Fiat, przekrojowy "prospekt" Fiata |
![]() |
Relacja z Genewy, Motor 1965/16 |
![]() |
Katalog Auto Universum 1966 |
![]() |
Katalog Auto Universum 1967 |
![]() |
Stoisko Fiata na MTP w 1966 roku, Motor 1966/27 |
Firma Bertone starała się zyskać jak najwięcej ze współpracy z Fiatem. W ofercie pojawiła się wersja z "hardtopem" z tworzywa sztucznego, reklamowana w prestiżowych wydawnictwach motoryzacyjnych.
![]() |
Quattroruote 1967/02 |
W marcu 1968 roku do produkcji weszły zmodernizowane wersje, tzn. Fiaty 850 Sport Coupe i Sport Spider. Zwiększona został pojemność silnika, wzrosła więc moc. Poprawiono układ hamulcowy i instalację elektryczną, niewielkim zmianom poddano nadwozie. Model Coupe otrzymał dodatkową parę reflektorów, natomiast Spider reflektory o większej średnicy, pozbawione osłony z tworzywa.
![]() |
Toutes Les Fiat, przekrojowy "prospekt" Fiata |
![]() |
Motor Italia 1968 (82) wiosna, okładka |
![]() |
Motor Italia 1968 (82) wiosna, relacja z Genewy |
![]() |
L'Automobile Sport Mecanique 1968/04, relacja z Genewy |
![]() |
Motor 1968/14 |
![]() |
Motor Italia 1968 (82) wiosna, reklama Bertone |
![]() |
Motor Italia 1968 (84) jesień, na salonie w Turynie Bertone prezentował Spidera obok Miury |
Po tradycyjnie przydługim wstępie pora na prospekty. Są raczej łatwo dostępne, ale mój zbiór rośnie w tym zakresie powoli, z wyczekiwaniem na okazje. Najpierw "przedliftowe" Coupe i Spider w przekrojowym prospekcie Fiata.
Wydany w 1970 roku prospekt trzech wersji Fiata 850 dystrybutora ze Stanów Zjednoczonych.
Trudniejszy do zdobycia prospekt Seata.
Fiaty 850 w wersji coupe i sedan pozostały w produkcji do 1971 roku, kabriolet rok dłużej. Wśród 2,3 miliona wyprodukowanych egzemplarzy było 140 tysięcy Spiderów, więc mimo swojej niepraktyczności osiągnęły znakomity wynik.
Podstawowe Fiaty/Seaty 850 były dość często spotykane na polskich drogach, sporo było też Coupe, ale Spidery to rzadkość. Jednak tytułowa czerwona ślicznotka to nie udany model Minichampsa z pierwszego zdjęcia, ale najładniejszy samochód zarejestrowany w Elblągu na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Przechodząc ulicą Nowowiejską często zatrzymywałem się przy zaparkowanym przy krawężniku poliftingowym Spiderze. Przy Syrenkach i Maluchach wydawał się szczytem samochodowej elegancji. Pora na zdjęcia.
Na koniec pocztówki, a właściwie pocztówka. Zieleniec był jedną z najwyżej położonych (900 metrów nad poziomem morza) wsi w Sudetach, w paśmie Gór Orlickich. Obecnie stanowi część Duszników-Zdroju. Na pierwszym planie widzimy Sport Spidera, z tyłu został wkomponowany Sport Coupe autora zdjęcia, A. Chmielewskiego. Samochód ten znalazł się "przypadkiem" na wielu pocztówkowych zdjęciach tego fotografa. Jeśli będzie zainteresowanie, w Czytelni pojawi się suplement z Fiatami 850 w wersjach sedan i coupe na pocztówkach z okresu PRL-u.
Autorem artykułu jest fogarty. Dziękuję!
W kolekcji autoArchiwum też jest kilka interesujących prospektów modelu 850 Spider.
Prezentację zacznijmy od prospektu, który rozkłada się w plakat formatu zbliżonego do A2. Z tej samej serii wydano też prospekt Fiata 850 Sport Coupe (miał nawet 8 stron, zamiast 4 jak w Spiderze). Skupimy się jednak na wersji z otwartym dachem
Szwajcarska dwustronna ulotka wydana na kształt zakładki do książki.
I na koniec chyba najciekawszy prospekt: amerykański z wersją 850 Sport Racer, czyli coś więcej aniżeli Spider z hardtopem. Wydanie z 1969 roku. Wewnątrz suplement wydany na styczeń 1970 roku
Wspaniały prospekt Seata 850 - nigdy nie widziałem.
OdpowiedzUsuńspider to dobry przykład jak z przeciętnego wozidła zrobić auto z zupełnie innym czynnikiem chcijto - inny to np. peugeot 504 coupe, czy fiat 124 spider
OdpowiedzUsuńFiat 850 jako przeciętne wozidło jest przesłodkie.
UsuńPiękno i elegancja a czerwona ślicznotko no cóż powala pięknem, kolor, zgrabna linia - oderwać oczu nie można, wszystkie przedstawione auta zachwycają, jestem nimi zauroczona i mogłabym je oglądać godzinami ������ Super zdjęcia a jeszcze lepszy artykuł☺��. Cieszę się
OdpowiedzUsuń,że tu trafiłam ��
Piękne samochody. Mają w sobie coś, czegoś brakuje dzisiejszym modelom.
OdpowiedzUsuńNiesamowity klimat :)
OdpowiedzUsuń