12 listopada 2017

DWA STARY CZYLI W POGONI ZA UNIKATEM

Ciężarówki ze Starachowic stanowiły trzon transportu samochodowego w Polsce w okresie PRL-u. Mimo tradycyjnych dla ówczesnego przemysłu trudności powstawały kolejne prototypy i wprowadzano do produkcji nowe rozwiązania. Powstało również sporo materiałów reklamowych: pocztówek, proporczyków, jubileuszowych książeczek i oczywiście prospektów. Ale dzisiaj nie będzie historii FSC ani przeglądu prospektów, ale o dwóch "gwiazdach" Międzynarodowych Targów Poznańskich w 1970 roku - pomarańczowej i błękitnej.



W przeglądzie Pol Motu wydanym w 1972 roku znalazła się między innymi migawka ze stoiska z polskimi ciężarówkami. Obok siebie stoją Star Ż28 i prototypowy Star 200. Oba spotkały się także podczas sesji fotograficznej





Zdjęcie które możemy znaleźć w jubileuszowej książeczce "Pięćdziesiąt lat w służbie fabryki 1921-1971" jest obecnie dość popularne. Trafiło na czwartą stronę okładki wydanej pięć lat temu książki "Star znad Kamiennej".




Stary 28/29 z założenia miały być ciężarówkami uniwersalnymi. Wyposażenie w żuraw hydrauliczny umożliwiający szybki załadunek i rozładunek niewątpliwie poprawiało funkcjonalność, mimo skrócenia skrzyni ładunkowej. Mocowany do ramy żuraw HDS-3 był produktem szczecińskiej Hydromy.






Kolejne popularne zdjęcia pomarańczowego Stara zostały zamieszczone w innej książeczce jubileuszowej - "Starem przez 25-lecie 1948-1973". Dzisiaj zdjęcie kierowcy "z petem" raczej nie trafiłoby do materiałów reklamowych.





Prace nad Starem 200 trwały intensywnie w drugiej połowie lat sześćdziesiątych, ale "obiektywne trudności" spowodowały, że wdrożenie się opóźniło, a do produkcji trafiły modele 28/29 o niższej ładowności. Można się było jednak pochwalić "serią próbną" na zdjęciu Centralnej Agencji Fotograficznej z 1970 roku.



A teraz tytułowy "unikat". Jakiś czas temu na portal aukcyjny trafił zestaw dziesięciu fabrycznych fotosów Starów formatu A3. Zainteresowanie było duże i ostatecznie zdobyłem tylko dwa, w tym przedstawiające dwa Stary, ale kierowcami w szoferkach. Na reprodukcję nigdzie nie trafiłem, więc to raczej rzadkie znalezisko. Pora na prezentację.



Autorem artykułu jest fogarty. Dziękuję!






3 komentarze:

  1. Pomarańczowy ma dzieloną szybę

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo podoba mi się szata graficzna na tym blogu. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń