We wrześniu i październiku zeszłego roku w Czytelni ukazały się 2 wpisy o usportowionych Fordach (CZĘŚĆ 1 i CZĘŚĆ 2). Prezentowałem w nich usportowione Escorty, Sierry, Focusy i Mondeo. Zabrakło jednak wydawałoby się najważniejszego Forda: Capri. Dziś tę lukę nadrabiamy.
Ford Capri produkowany był w latach 1969 – 1987. W okresie tym powstało prawie 2 miliony aut. Wyróżnić możemy trzy generacje tego modelu, choć każda następna stanowiła w istocie duży lifting poprzednika. Od lat 60-tych Ford wyspecjalizował się w tworzeniu mocnych samochodów na bazie zwykłych aut rodzinnych, czego najlepszym przykładem jest model Escort (Twin-Cam, RS, Mexico), który przez wiele lat był jedną z najgroźniejszych broni na rajdowych trasach. Podobnie było z Fordem Capri, który w okresie produkcji doczekał się sporej ilości mocnych odmian, wyprodukowanych w ograniczonej ilości. Najbardziej znana to Capri RS powstała na bazie pierwszej generacji tego modelu. Z założenia było to auto stworzone w celach uzyskania homologacji wersji wyścigowej. Odmiana RS 2600 wyróżniała się sportowymi hamulcami, lżejszymi elementami nadwozia (maska, drzwi), poprawionym sztywniejszym układem zawieszenia, felgami, brakiem metalowych zderzaków, a także bardziej sportowym wnętrzem. W przypadku tego auta kluczem do sukcesu okazała się przede wszystkim niska masa i wtrysk Kugelfischer (choć pierwsze egzemplarze wyposażone były w gaźnik). Moc 150 KM z 2600 cm³ pojemności, prędkość maksymalna 200 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy musiały robić wrażenie na samym początku lat 70-tych. W sumie w latach 1970 - 1974 powstały 3532 sztuki modelu RS 2600.
Dzisiaj ceny oryginalnych RS-ów oscylują wokół 35 – 40 tys. euro, a ceny prospektów tych aut pomiędzy 70 a 150 euro.
Poniżej przedstawione zostały bodaj wszystkie prospekty Forda Capri RS, jakie zostały wydane.
Na początek najpopularniejszy chyba prospekt z czerwonym autem na okładce
Podobny, jeżeli chodzi o wewnętrzną zawartość, prospekt w kolorze srebrno-czarnym
W roku 1973 na rynku brytyjskim oferowany był Capri RS 3100. Bazował on na seryjnym modelu Capri 3000 GT i powstał w ilości tylko 250 sztuk. Pod maską znalazł się silnik Essex 3000 V6, którego pojemność wynosiła dokładnie 3093 cm³. Jednostka ta osiągała moc 148 KM, co umożliwiało osiągniecie prędkości maksymalnej 200 km/h, a więc identycznej jak w odmianie RS 2600. Choć moc i prędkość maksymalna były porównywalne to wersja RS 3100 przyspieszała do 100 km/h w 7,6 sekundy, czyli o sekundę szybciej - to znacząca różnica. Jak można przeczytać w prospekcie cena Capri RS 3100 wynosiła 2193 £. Wydany został tylko jeden rodzaj prospektu tego auta w postaci dwustronicowej ulotki formatu A4.
Kolejne prospekty przedstawione zostaną we fragmentach. Chyba najładniejszy z wydanych prospektów, poliftowa wersja Capri I RS 2600 (8 stron)
To chyba najrzadszy z wydanych prospektów Capri RS (12 stron)
I jeszcze folder z żółtym Capri RS 2600 na okładce (4 strony)
I kończąc Sir Jackie Stewart, tym razem przy zwykłym Capri, ale za to z Emersonem Fittipaldim
Źródło: http://www.ajanshaber.com/f1-pilotlarinin-otomobilleri-fotogaleri/55010/13 |
A propos Fittipaldiego - niezła stylówa
Źródło: http://f1-history.deviantart.com/art/Emerson-Fittipaldi-1974-406576241 |
Autorem tekstu oraz skanów jest Marcin Litwinowicz. Dziękuję!
Ze swej strony chcę polecić Wam film Romana Polańskiego pt. "Weekend z mistrzem", opowiadający jak w 1971 roku właśnie Roman Polański spędził weekend na torze Formuły 1 w Monaco w towarzystwie Jackie Stewarta i jego żony Helen. Oryginał z 1972 roku jest dobry, jednak jeśli macie taką możliwość, zdobądźcie sobie wersję z 2012 roku w pełni oddającą klimat Formuły 1, wtedy i dziś.
Heh, Fittipaldi i Stewart zawsze mieli dobrą stylówę. W ogóle, lata 70-te to okres w F1 mocno wypełniony barwnymi postaciami :)
OdpowiedzUsuń