11 grudnia 2014

SAAB FINLANDIA

Po ostatnim wpisie na temat prospektów fińskich pojazdów otrzymałem kilka maili, z których jednoznacznie wynika, że temat się spodobał, a to z kolei mnie cieszy. Wśród maili było nawet wyjaśnienie skąd wzięła się nazwa Ibana - i tą informację oczywiście dodałem do wspomnianego wpisu. Dziś jednak dzielę się z Wami jeszcze jedną ciekawostką z Finlandii. Czy ktoś z Was słyszał o Saabie Finlandia? 


Saab Finlandia został opracowany i produkowany w fińskiej fabryce Saaba z przeznaczeniem tylko i wyłącznie na rynek fiński. Pierwsze 2 prototypy Saaba Finlandia zbudowano w latach 1975-1976, a powstały one poprzez wydłużenie bazowego Saaba 99 o 25 cm, jednocześnie dodając okienko pomiędzy przednie i tylne drzwi.

Źródło: http://oh3tr.ele.tut.fi/~benjamin/saab/

Ostatecznie w produkcji seryjnej zrezygnowano z tego rozwiązania na rzecz wydłużenia tylnych drzwi (rozstaw osi wydłużono o 20 cm). Choć w prospektach i reklamach auto nazywało się Saab Finlandia, to oficjalnie nosiło one inne oznaczenia: Saab GLE-L i Saab Turbo-L. W sumie w latach 1977-78 wyprodukowano zaledwie 43 sztuki tej lokalnej "limuzyny" zastępując ją Saabem 900 CD. Saab Finlandia od swego pierwowzoru - Saaba 99 - różnił się jedynie wydłużonym rozstawem osi i kilkoma dodatkami podnoszącymi komfort podróżowania. Jego cenę ustalono na około 1,4 raza wyższą od Saaba 99 GLE, co było także drożej niż cena oferowanego wówczas Mercedesa 250. Głównymi odbiorcami tych samochodów były urzędy i przedsiębiorstwa państwowe w Finlandii (auto odegrało podobną rolę jak Tatra w Czechosłowacji).




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz