15 grudnia 2014

MNIEJSZA SIOSTRA: JAPOŃSKA TOYOTA CAMRY/VISTA

Toyotę Camry zna każdy, nawet średnio zainteresowany motoryzacją. Samochód ten kojarzy się u nas jako duży luksusowy sedan plasowany półkę wyżej od modelu Avensis. Ale czy wiecie, że w Japonii istniała alternatywna linia modelowa Camry/Vista? Podczas gdy w latach 90-tych Europie, Ameryce, czy Australii sprzedawano Toyotę Camry typ XV10, w Japonii w tym samym czasie w ofercie były dwie generacje: typ V30 i V40 i pewnie jak się domyślacie różniły się od swego "światowego" odpowiednika. Zapraszam do obejrzenia prospektów Toyoty Camry/Vista typ V40.




Jak już wspomniałem linia modelowa Camry/Vista oferowana była wyłącznie na rynku japońskim. Tam system podatkowy uwzględnia m.in. wielkość pojazdu, dlatego też Toyota specjalnie dla klienta japońskiego oferowała Toyotę Camry krótszą i węższą, niż ta znana choćby w Stanach czy u nas. Ponadto, żeby tradycji stało się zadość, samochód oferowany był jako 2 alternatywne modele: Camry sprzedawany w sieci dealerskiej Toyota Corolla Store i Vista sprzedawany w Toyota Vista Store. Samochody między sobą różniły się stylistyką nadwozia i poziomem wyposażenia - Camry było postrzegane jako model luksusowy, podczas gdy Vista była modelem ze średniej półki cenowej. Co ciekawe model Vista występował w 2 wersjach nadwoziowych: Sedan i Hardtop (Camry tylko jako Sedan). Generacja V50 produkowana była w latach 1994-1998.

W 1994 roku dla japońskich dziennikarzy przygotowano zestaw: informację prasową oraz prospekty reklamowe: dla modelu Camry i Vista. Co dziś już rzadko się zdarza, informacja prasowa jest bardzo rzeczowa. Znajdziemy w niej opisy i rysunki niemal każdego szczegółu samochodu, nie tak jak dziś "poetyckie" teksty pełne uniesień i odwołań do emocji, czy lipne gotowe już wywiady. 






















Prospekt reklamowy Toyoty Camry. Jego okładka wydrukowana została na błyszczącym, kredowym papierze. Wewnątrz na 32 stronach znajdziemy typowy układ japońskiego prospektu: ogólna prezentacja samochodu, następnie szczegóły techniczne, by potem przez podsumowanie dostępnych wersji przejść do części z danymi technicznymi. Choć jest on w języku japońskim i dla japońskiego klienta, na okładce znajdziemy krótkie wprowadzenie w języku angielskim, które można przetłumaczyć mniej więcej tak:
"Dobre narzędzie to takie, które jest łatwe w użyciu. Wielkość, wygląd i funkcjonalność muszą być perfekcyjnie dobrane. Taką samą prawdę możemy powiedzieć o samochodach, gdzie podstawowe osiągi, funkcjonalności i praktyczne rozwiązania muszą zostać precyzyjnie dobrane. Camry został stworzony przede wszystkim jako samochód łatwy w prowadzeniu. Na każdym etapie projektowania  i opracowania samochodu wszystkie aspekty  od wielkości nadwozia i jego stylistyki, aż po zaawansowane mechanizmy wewnątrz były odpowiedzią na ludzkie potrzeby. Im więcej będziesz jeździł Camry, tym lepiej poznasz jego wyśmienitą jakość."
























Przejdźmy teraz do prospektu Toyoty Vista. Okładka tu jest wykonana z grubego "matowego" papieru, a sam prospekt jest o 10 stron grubszy, niż prospekt modelu Camry. Podobnie jak prospekt Camry i informacja prasowa, tak i prospekt Toyoty Vista został wydany w 1994 roku. Zwróćcie uwagę na wersję Hardtop, niedostępną w modelu Camry































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz