SUV - ten skrót określający rodzaj samochodu (Sport Utility Vehicle) jest dziś odmieniany chyba przez wszystkie przypadki, gdziekolwiek człowiek by się nie odwrócił. Choć moda na SUVy trwa stosunkowo od niedawna i wiele osób kupuje je nie mając praktycznej potrzeby używania tego typu pojazdu, to prawdziwy boom wśród producentów na SUVy zaczął się już w latach 80-tych. Zaczęło się w Ameryce Północnej, a wkrótce potem do wyścigu dołączyli Japończycy. Każdy z nich chciał mieć w swojej ofercie SUVa. Europa pozostała w tyle aż do połowy lat 90-tych, wcześniej korzystając z gotowych modeli amerykańskich (Jeep-Renault) i japońskich (Isuzu-Opel/Vauxhall). Bohater dzisiejszego wpisu - Nissan Terrano - był jednym z najmłodszych uczestników wyścigu japońsko-amerykańskiego. Przygotowałem dla Was 4 prospekty pierwszej generacji Nissana Terrano z lat 1986-1993.
Pierwsza generacja Nissana Terrano (typ WD21) zaprezentowana została w roku 1985. Model ten był odpowiedzią Nissana dla takich samochodów jak Jeep Cherokee, Chevrolet Blazer, a na rodzimym japońskim rynku Toyota 4Runner czy Mitsubishi Bighorn. W gamie Nissana był plasowany nieco niżej niż model Safari/Patrol (jego prospekty opisałem we wpisie pt. NISSAN SAFARI - THE KING OF ADVENTURE) i był uzupełnieniem oferty o mniejszy model terenowy. Bazą mechaniczną do opracowania Nissana Terrano był pickup Nissan D21. Stylistyka zaś nawiązywała do Nissana EXA, którego poznaliśmy już w Czytelni we wpisie pt. NIEZWYKŁY NISSAN EXA L.A. VERSION. Początkowo aż do 1990 roku Nissan Terrano występował tylko w wersji 3-drzwiowej, kiedy to wraz z przeprowadzeniem liftingu dodano do oferty także wersję 5-drzwiową (obie wersje miały identyczny rozstaw osi - 2650 mm). Samochód jednak tak bardzo kojarzył się z nadwoziem 3-drzwiowym, że styliści postanowili w wersji 5-drzwiowej "ukryć" klamkę tylnych drzwi i umieścili ją na wysokości słupka C (z daleka auto wyglądało wciąż na 3-drzwiowe). Na rynku japońskim Nissan Terrano postrzegany było jako samochód luksusowy oferując wyposażenie, jakiego nie mieli konkurenci. To właśnie w Nissanie klienci mieli do dyspozycji elektryczne szyby, podgrzewane fotele, klimatyzację, centralny zamek i wiele innych, a napędzający go silnik benzynowy V6 (typ VG30E) pochodził wprost ze sportowego Nissana Fairlady ZX. Pierwsza generacja Nissana Terrano w Ameryce Północnej oferowana była pod nazwą Nissan Pathfinder. Później producent zunifikował nazewnictwo pozostawiając na wszystkie rynki dla tej linii modelowej nazwę Pathfinder, Terrano zaś stosując do mniejszego modelu bliźniaczego z Fordem Maverickiem (Terrano II), a później z Dacią Duster (w Indiach).
Przejdźmy teraz już do prospektów. Wszystkie z dziś prezentowanych wydane zostały w Japonii z myślą o tamtym kliencie. Jako ciekawostkę podam tylko jeszcze, że samochód ten dostępny był wyłącznie w sieci dealerskiej Nissan Bluebird Shop.
Rok 1986
Rok 1988. W ofercie jest już silnik V6 o pojemności 2960 cm³ i mocy 140 koni mechanicznych
Rok 1990 - model jeszcze sprzed liftingu i wyłącznie 3-drzwiowy
Rok 1993 - ostatni rok, kiedy w ofercie równolegle występowała wersja 3- i 5-drzwiowa. W latach 1994-1995 Nissan oferował już tylko Terrano 5-drzwiowe
Jakub, mam propozycję. Zrób wpis top 10 okładek prospektów z ładnymi dziewczynami. To byłoby ciekawe. Okładka tego prospektu z 1988 r. jest naprawdę mega sexy. Teraz ze względu na cholerną poprawność polityczną już takich raczej nie ma. Pozdrawiam Marcin
OdpowiedzUsuń