27 listopada 2014

FORD ESCORT MK III/IV I JEGO POCHODNE - PREZENTACJA PROSPEKTÓW

Dwa miesiące temu zadałem Wam pytanie o czym wolelibyście przeczytać: o prospektach usportowionych Fordów, czy o prospektach Forda Escorta. Wasze głosy były podzielone i przez długi czas głosowania było idealnie 50-50. Koniec końców wygrały usportowione Fordy (o których pisałem TUTAJ), jednocześnie obiecując również wpis ogólnie o Escortach. I dziś właśnie nadszedł ten dzień, kiedy zaprezentuję Wam prospekty Escorta Mk III i Mk IV wraz z Orionem, zahaczając także o wersje amerykańskie. W sumie 18 prospektów i 1 plakat. Zapraszam!



Linia modelowa Escorta jest tym samym co Kafer/Golf dla Volkswagena czy Kadett/Astra dla Opla, czyli praktycznym samochodem dla niedużej rodziny idealnie nadającym się do poruszania w mieście i jak na rodzinne wyjazdy, o niewygórowanej cenie zakupu i koszcie eksploatacji. Pierwsza i druga generacja Escorta to przetarły Fordowi szlak i ugruntowały pozycję wśród niedrogich samochodów dla ludzi średniozamożnych. Końcem lat 70-tych utworzono specjalny zespół mający opracować koncepcję zupełnie nowego samochodu, a następnie pilotujący wszystkie fazy projektu. Na czele zespołu stanął Erick A. Reickert, od imienia którego projekt przyjął nazwę Erika. Przez pewien czas nawet zastanawiano się nad nadaniem nowemu modelowi właśnie nazwy Erika, jednak zbyt mocno kojarzyła się ona na wielu rynkach europejskich z pieśnią śpiewaną przez nazistów podczas II wojny światowej (można ją wciąż posłuchać np. na Youtube). Pozostano więc przy nazwie Escort.

W 1980 roku Ford zaprezentował gotowego już Escorta, który właściwie oprócz nazwy i koncepcji nie miał nic wspólnego z poprzednikiem (druga generacja Escorta była jedynie liftingiem pierwszej): przednionapędowy, wygodny liftback (3- lub 5-drzwiowy) mogący z powodzeniem stanąć w konkury z najgroźniejszym rywalem: Volkswagenem Golfem. Napędzały go oszczędne, nieduże  silniki o pojemnościach 1.1, 1.3 i 1.6 l, a dla kierowców o sportowych ambicjach przygotowano wersję XR3 z silnikiem o pojemności 1.6l i mocy 97 KM. Później z biegiem lat gamę Escorta uzupełniono o kabrioleta, sedana (Orion) i kombi. Samochód oczarował nie tylko klientów, ale także dziennikarzy, którzy przyznali mu tytuł Samochodu Roku 1981. Escort Mk III produkowany był przez 6 lat: od 1980 do 1986 roku. 

Oprócz prospektów przedstawiających wersje typowo osobowe zaprezentuję Wam również prospekty wersji dostawczych. Nie zabraknie również kabrioletów i Escortów usportowionych (te prospekty dołączyły do kolekcji już po opublikowaniu obu wpisów o usportowionych Fordach).

Prezentację zaczynamy od szwajcarskiego prospektu wydanego w 1983 roku
















Dwa kolejne prospekty przedstawiają Forda Escorta XR3i, nieco usportowioną wersję z silnikiem o pojemności 1,6 l  i wtryskiem benzyny (wcześniejsze, gaźnikowe, miały oznaczenie XR3). 

Pierwszy z nich wydany został w Szwajcarii w 1984 roku. Według danych technicznych zamieszczonych na ostatniej stronie silnik ma pojemność 1597 cm³ i mocy 77 kW




Kolejny prospekt Escorta XR3i wydany został rok później - 1985. Tak jak i poprzedni ma 4 strony, a wewnątrz są prawie identyczne (różnica jedynie w tapicerce foteli). Ciekawostką jest przedni zderzak (inny na okładce i inny wewnątrz prospektu) oraz dane techniczne nieznacznie różniące się od tych z 1984 roku. Choć osiągi w obu tabelach są takie same, to parametry silnika przedstawione w prospekcie z 1985 są niższe: silnik ma pojemność 1596 cm³ (wcześniej 1597 cm³), moc 75 kW (wcześniej 77 kW) i moment obrotowy 135 Nm (wcześniej 138 Nm). Czy to była to modyfikacja silnika, czy może pomiary przeprowadzono inną metodą?




Jedno spojrzenie i widzimy różnicę między Escortem XR3i, a jego wersją standardową



Jeśli osiągi Escorta XR3i wciąż komuś były niewystarczające, mógł sięgnąć do kieszeni głębiej i nabyć Escorta RS Turbo. Samochód w tej wersji osiągał magiczną wartość 200 km/h, a pierwsza setka na liczniku pojawiała się już po 8,7 sekundach. A to wszystko dzięki turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 1,6 l i mocy 132 KM. Prospekt z 1984 roku







Escort produkowany był jako 3- i 5-drzwiowy liftback, 2-drzwiowy kabriolet i 3- bądź 5-drzwiowe kombi. Producent pomyślał także o drobnych przedsiębiorcach oferując Escorta Van, którego pojemność przedziału bagażowego wynosiła aż 2,62 m³, a ładowność wraz z kierowcą 705 kg. Tu szwajcarski prospekt z początku produkcji Escorta Mk III - roku 1980 






W ofercie nie mogło zabraknąć również 4-drzwiowego sedana. Przecież Ford nie mógł być gorszy od Volkswagena, który do pary z Golfem oferował również sedana w postaci Jetty. Tak oto w 1983 roku w salonach Forda pojawił się Ford Orion, który w swej pierwotnej formie przetrwał 3 lata, do 1986 roku, kiedy to linia modelu Escort została gruntownie odświeżona.

Pierwszy z prezentowanych dziś prospektów Forda Oriona wydany został na premierę modelu - w 1983 roku





Drugi prospekt to wydanie holenderskie z 1985 roku




W latach 1983-1986 Ford wydał teczkę z 2 plakatami Forda Oriona i Fiesty. Dziwne to zestawienie. By było to wydanie "autonomiczne" czy może jako dodatek do np. firmowego pisma? Jak do tek pory nie udało mi się znaleźć jeszcze odpowiedzi





Wrzesień 1986 roku to miesiąc, w którym zaprezentowano światu nowego Forda Escorta Mk IV. Właściwie był to wciąż Escort Mk III, lecz nieco odświeżony, zgodnie ze światowymi trendami stylistycznymi. Wciąż w ofercie był liftback, kabriolet i praktyczne kombi. Jego produkcja trwała do 1990 roku.

Prospekt z roku 1989
















Część prospektów Escortów Cabrio zaprezentowałem Wam w pierwszym wpisie o usportowionych Fordach (przypomnę: CZĘŚĆ 1 i CZĘŚĆ 2). W kolekcji autoArchiwum są jeszcze 2:

- z roku 1986






- i z roku 1989. Wtedy każdy Escort, nie ważne czy liftback czy kabriolet miał swój "przydomek" w zależności od poziomu wyposażenia. Escorta Cabrio zatem można było nabyć jako Californię, Miami czy XR3i








Komercyjne vany na bazie Escorta wciąż świetnie się sprzedawały. Od 1986 roku model ten nazywał się Escort Express. Tu 8-stronicowy prospekt z 1988 roku







Jednokartkowy folder Escorta Express Laser z 1989 roku




Ofertę oczywiście uzupełniał Ford Orion, który w latach 1984-1990 plasował się w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów w Wielkiej Brytanii

W autoArchiwum są 2 z pozoru takie same prospekty. Oba wydano w 1989 roku, lecz na różne rynki: prospekt z czerwonym Orionem na okładce wydano we Francji, zaś z niebieskim w Austrii. Wewnątrz również i zdjęcia są niemal identyczne (czasem są pozamieniane na stronach kolejnością), lecz zwróćcie uwagę na "przydomki" - są inne we Francji i inne w Austrii. W większym stopniu prospekty różnią się dopiero na końcowych stronach














Prospekt prawdopodobnie z 1988 roku














W latach 80-tych w Wielkiej Brytanii panowała wśród producentów samochodów dość ciekawa moda wydawania co 2 miesiące bądź kwartalnie grubych katalogów z pełną aktualną paletą modeli. Modzie tej hołdował również Ford. Oto fragment katalogu z 1986 roku prezentujący modele Escort i Orion




















Ameryka Północna
Równolegle do produkcji europejskiej, Escorta produkowano także w Ameryce Północnej. Oba samochody łączy wspólny projekt, jednak nadwozie i wnętrze znacznie się od siebie różnią. Oczywiście, zgodnie ze specyfiką amerykańskiego rynku, auto wyposażano w większe silniki, niż wersję europejską - tu występowały silniki o pojemności 1.6, 1.9 i 2.0 l. Również w amerykańskim Escorcie można było zamówić sobie klimatyzację, o czym europejscy klienci mogli tylko pomarzyć. Ponadto w ofercie amerykańskiej znalazło się również typowe coupe - Escort EXP, która z powodu swego dość kontrowersyjnego wyglądu nie zawojowała tamtejszego rynku

Ford Escort & Escort EXP - rocznik 1987






















Bliźniaczym modelem w USA dla Escorta był Mercury Lynx (hatchback i Wagon), a dla Escorta EXP (coupe) - Mercury LN7










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz