18 października 2014

PROSPEKTY POLSKIEGO FIATA 125p - CZĘŚĆ 1

Pół roku temu w Czytelni mieliście okazję śledzić cykl wpisów o prospektach Maluchów. Dlaczego w takim razie by nie napisać o Dużym Fiacie? Początkowo miał to być jeden wpis tylko z wybranymi prospektami, a te bardziej popularne i tak wszyscy już znają. Gdy jednak wziąłem je "na warsztat" zauważyłem interesującą zależność. Otóż prospekty zarówno pierwszej serii 125p, jak i tzw. "przejściówki (MR`73) to zdjęcia tak bardzo charakterystyczne dla przełomu lat 60-tych i 70-tych trzymające trzymające klimat tamtego czasu. Starannie dobrana sceneria bardzo korzystnie wpłynęła na wizerunek samochodu. W drugim odcinku zaprezentuję 125p MR`75 do końca produkcji. To już czas jednokartkowych folderów, często ze zdjęciami w przypadkowej scenerii. Ciekawe jest za to coś innego: z biegiem lat firma odchodziła od jednej nazwy, w efekcie czego auto nosiło kilka równoległych nazw. Gdy dodamy do tego specyfikację niepasującą do oficjalnej w danym roczniku, uzyskujemy niezły koktajl. Dziś odcinek pierwszy - Polski Fiat 125p z lat 1968-1974.


Zaczynamy od prospektu Polskiego Fiata 125p wydanego w 1968 roku, gdzie na zdjęciach jest jeszcze egzemplarz "przedseryjny" (bez wywietrznika na słupku C)






[EDIT 18.01.2015]
Na Czytelników zawsze mogę liczyć :) Maciej Gajewski przesłał zdjęcia 3 prospektów ze swojego zbioru. Przedstawiają one jeszcze pojazd prototypowy, ale chodzi o rzecz znacznie ciekawszą: otóż pierwsze egzemplarze prospektów w językach niemieckim i angielskim miały przetłumaczoną również nazwę samochodu: Polnischer Fiat czy Polish Fiat, zamiast Polski Fiat. Na błąd ten zwrócił uwagę także dziennikarz Motoru w 1968 roku przy okazji tekstu z testem Polskiego Fiata 125p









W wersji z już prawidłową nazwą zdecydowano się na kolorowe zdjęcia wewnątrz




Bardzo dziękuję!
[KONIEC]

W tym samym roku FSO wydała gruby kilkunastostronicowy prospekt, gdzie na zdjęciach widzimy już "właściwy" egzemplarz. Prospekt ten przeznaczony był nie tylko dla klienta krajowego, ale również i na eksport (wydany był w kilku wersjach językowych). Rok później - 1969 - kontynuowano druk tego prospektu, z nieco jednak zmienionymi już niektórymi zdjęciami, choć okładka pozostała praktycznie ta sama.

Więcej na ten temat możecie przeczytać we wpisie, w którym porównałem oba prospekty:
POLSKI FIAT 125P (1968/69) – DWA PODOBNE A JEDNAK INNE



W 1969 roku wydana była też seria małych ulotek przedstawiających zarówno Polskie Fiaty 125p jak i Warszawy 223/224. W kolekcji autoArchiwum jak na razie są tylko 2 z tej serii: Warszawa 223/224 Kombi oraz Polski Fiat 125p (sedan), czyli ten:




Kolejny folder to rozkładanka z rysunkami Dużego Fiata. Niestety nie znam roku wydania, przypuszczam że może to być albo 1969 albo 1970




Na chwilę przeskoczymy nieco w przyszłość, by potem wrócić znów do 1971 roku. Otóż w 1972 roku FSO wydała kolejną rozkładankę (choć inaczej rozkładaną). Na zdjęciach oprócz Polskiego Fiata 125p jest także wiele innych pojazdów, które można było napotkać na warszawskich ulicach









Wróćmy na chwilę do 1971 roku, kiedy wydano najładniejszą serię prospektów Polskiego Fiata 125p. Seria wydawana była przez dwa lata: w 1971 i 1972 roku. Zdjęcia przedstawiają Fiata jako samochód rodzinny, idealny do rekreacji, a przy tym nowoczesny, wygodny i prestiżowy.

Jednokartkowy folder z 1971 roku



W tym samym roku wydano też 16-stronicowy prospekt
















Rok 1972 to czas debiutu wersji Kombi. Szczęśliwie był to czas wspomnianej serii prospektów, dzięki czemu premiera w materiałach reklamowych od razu była na najwyższym poziomie. Podobnie jak w przypadku Sedana, tak i tu wydano zarówno jednokartkowy folder, jak i prospekt (choć ten zamiast 16, miał tylko 4 strony). 

Jednkartkowy folder




Prospekt 4-stronicowy






Nie możemy również zapominać o sukcesach sportowych Polskiego Fiata 125p. W 1972 roku FSO wydało w tym celu prospekt wspomnieniowy z imprez, w których brał udział polski samochód. Prospekt podobnie jak inne wydany był w wielu wersjach językowych













Oczywiście, zgodnie zresztą z założeniami, Polski Fiat 125p był również eksportowany do wielu krajów świata, także zza Żelaznej Kurtyny. Lokalni importerzy albo korzystali z oficjalnych prospektów, albo wydawali swoje

W Czechosłowacji dystrybucją samochodów zajmowała się Mototechna, która to raczej wydawała zawsze swoje materiały reklamowe

Jednokartkowy folder ("Prędkość i luksus")...



...i mała ulotka



W Austrii Polskie Fiaty dystrybuowane były przez spółkę Steyr-Daimler-Puch. W kolekcji autoArchiwum jest bardzo ładny folder rozkładany w plakat formatu A2 i w stanie jakby to wczoraj został wydrukowany (jest oto oczywiście oryginał z 1970 roku). Zwróćcie uwagę na nazwę: Fiat 125p Polski









W Finlandii początkowo dystrybucją zajmowała się spółka Wihuri-Yhtyma OY Autola. Kiedyś w kolekcji autoArchiwum był prospekt prezentujący gamę samochodów będących w ofercie Spółki (obecnie pozostały po nim już tylko zdjęcia). Tu wybrane strony dotyczące Polskiego Fiata





W 1973 roku wydano po raz pierwszy folder Dużego Fiata rozkładany w ogromny plakat (później wydano jeszcze 2, oba dotyczące już MR`75). Zauważcie, że mimo sprzedaży jeszcze pierwszej serii, w prospekcie pojawiły się już pierwsze zdjęcia "przejściówki" czyli MR`73







Mamy rok 1973 i tym samym już przechodzimy do prospektów prezentujących Polskiego Fiata 125p MR`73. A oto pierwszy prospekt wydany dla tej wersji. Wewnątrz duże, całostronicowe zdjęcia oraz mniejsze strony w formie wkładek z opisami

















Austriacki prospekt wydany przez dystrybutora Steyr-Daimler-Puch







W kolekcji autoArchiwum - z racji zamiłowania do motoryzacji polskiej i innych Krajów Demokracji Ludowej - są nie tylko prospekty. Polskie Fiaty obecne były również na pocztówkach

Współczesne pocztówki z Węgier:



Pocztówki z epoki wydane przez Pol-Mot




1 komentarz:

  1. Te austriackie dwa prospekty to rzeczywiście duże unikaty

    OdpowiedzUsuń