Poniedziałkowy wpis miał zacząć się jak zwykle: krótki wstęp o samochodzie, potem rozwinięcie i prezentacja prospektów - bez emocji. Tak się jednak nie stało, emocje są. Prospekty, które wczoraj wybrałem do prezentacji otrzymałem z Grecji - od kolekcjonera, którego specjalnością od zawsze były pojazdy z napędem na wszystkie koła. Dziś, w niedzielę, podczas przygotowania wpisu wysłałem mu życzenia urodzinowe, w odpowiedzi otrzymując od jego syna informację, że Georgos nie żyje. Emocje tym większe, że znałem go nie tylko ze sfery kolekcjonerskiej, ale również prywatnie. Prospekty, które jakiś czas temu przekazał do autoArchiwum zawszę będą miały szczególne miejsce w kolekcji. Są to nierzadko unikaty na skalę światową, nie do zdobycia już nigdzie. Niech służą informacją kolejnym pokoleniom. Bohaterami poniedziałkowego wpisu są prospekty Nissana Safari 1. i 2. generacji, szerzej znanego pod nazwą Patrol generacji 3. i 4.
Pierwszy Nissan Safari zaprezentowany został światu w 1980 roku jako następca przestarzałego Patrola 60 produkowanego od końca lat 50-tych. Nazwa Safari odnosi się tylko do rynku japońskiego. Wszędzie poza nim auto miało jedną nazwę - Patrol - i to niezależnie od marki, pod którą był sprzedawany (Nissan, Datsun, Ebro). Auto produkowano w kilku wersjach różniących się rozstawem osi (krótki 2350 mm i długi 2970 mm) oraz nadwoziem (hardtop, zamknięty). Auto poza Japonią, montowane było także na Filipinach, w RPA, Iranie oraz w Hiszpanii. W tej ostatniej auto doczekało się również swojej oryginalnej wersji - 260 - produkowanej aż do 2002 roku na potrzeby lokalnego rynku. Patrol Serii 260 różnił się m. in. przednim pasem wraz z reflektorami.
Pierwszy z prezentowanych prospektów wydany został w 1984 roku
Drugi z prospektów wydany został w 1986 roku i tak jak poprzedni ma 20 stron
Choć produkcja Nissana Safari 1. generacji jeszcze trwała, w 1987 roku do salonów trafił jego następca - Safari 2. generacji (lub jak kto woli Patrol 4. generacji, często nazywanym jako Patrol GR). Podobnie jak poprzednik nazwa Safari występowała jedynie w Japonii, a auto jako Patrol montowane było również w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, RPA i na Filipinach. Nowy model choć wizualnie niewiele się zmienił, to dzięki wprowadzonym zmianom w mechanice stał się bardziej komfortowy i trwalszy. Jego produkcja trwała okrągłe 10 lat: od 1987 do 1997 roku.
Prospekt premierowy wydany w 1987 roku wizualnie nie zachwycał, choć z drugiej strony jego estetyka jest wzorowa. Wydaje mi się, że ocenę należy pozostawić do indywidualnego przemyślenia - zgodnie z własnym gustem
Kolejny prospekt - wydany w 1990 roku - był już przygotowany na wyższym poziomie. Podobać się mogą zdjęcia samochodu wykonane w studio, tak rzadko spotykane we współczesnych publikacjach
Ostatni z prezentowanych dziś prospektów pochodzi z roku 1993. Jego styl zaś bardzo przypomina prospekty konkurenta - Toyoty Hilux Surf, o których kiedyś przeczytacie jeszcze w Czytelni. Styl, który osobiście bardzo mi się podoba i myślę najlepiej oddaje charakter samochodu rekreacyjnego, który całkiem nieźle radzi sobie także w terenie
Dzisiejszy wpis dedykuję pamięci Georgosa Avramidisa - wybitnego kolekcjonera i drogiego mi kolegi
Piękna sprawa te prospekty! Fajni zobaczyć swój 25-letni samochód w nowym katalogu :)
OdpowiedzUsuńwww.takayuki.pl/forum/patrol2.jpg
pozdrowienia!