Pierwsze zakłady w Ulianowsku powstały w efekcie ewakuacji za Ural fabryki ZIS z Moskwy podczas niemieckiego oblężenia w 1941 roku. Gdy front zaczął się od Moskwy oddalać, część oprzyrządowania wróciło do Moskwy, a maszyny które zostały wykorzystano do produkcji ciężarówek, choć na produkcję seryjną trzeba było czekać aż do 1947 roku. Kamieniem milowym dla ulianowskich zakładów był plan pięcioletni, w ramach którego przyporządkowano specjalizacje radzieckim fabrykom. Ulianowski Awtomobilnyj Zawod stał się producentem pojazdów terenowych, które przez kolejne dziesięciolecia były podstawowymi środkami transportu wojskowego i wszelkich służb w Krajach Demokracji Ludowej. Dziś prezentacja zbioru prospektów UAZa, nie tylko z czasów poprzedniego ustroju, ale i współczesnych które u nas w przeciwieństwie do tych „klasycznych” są raczej rzadko spotykane.
Przygoda z samochodami terenowymi w Ulianowsku zaczęła się od przejęcia produkcji GAZa 69, a pierwsze UAZy 69 zjechały z taśmy montażowej w 1954 roku, będąc w produkcji przez kolejne 18 lat. Równolegle z przygotowaniami do produkcji UAZa 69, trwały także prace nad pojazdem o nadwoziu wagonowym. Efektem tych prac był UAZ serii 450. którego produkcja zaczęła się w 1958 roku.
Jednokartkowy folder UAZ 450 w wersji Ambulans
Prospekt wydany przez radzieckiego eksportera Avtoexport, w którym zaprezentowano wszystkie pojazdy produkowane latach 50-tch w ZSRR. Wśród nich był GAZ 69AM - prekursor UAZa 69 - oraz UAZ 451
Konstrukcja pojazdu okazała się na tyle dobra, że z licznymi zmianami jest on produkowany do dziś. Nie przeszkodziła nawet zmiana w Rosji ustroju politycznego, ani wolny rynek. A oto foldery anglojęzyczne wydane przez producenta:
UAZ 2206
UAZ 3909
UAZ 3741
UAZ 3303
UAZ 33036
A co z UAZem 469? Również i ten model jest produkowany z licznymi zmianami do dziś, a w ofercie producenta występuje pod nazwą Hunter. Cofnijmy sie jednak do roku 1959, kiedy to konstruktorzy zaczęli pracę nad modernizacją modelu 69. Auto miało nowe nadwozie, choć podwozie pozostało wciąż takie jak u poprzednika, dzięki czemu produkcja i eksploatacja nie były skomplikowane. Pierwsze prototypy były gotowe już w roku 1962, lecz decyzja o uruchomieniu produkcji utknęła w Moskwie i przeleżała w szufladzie kolejne 10 lat. W końcu w 1972 roku rozpoczęła się seryjna produkcja "nowego" modelu UAZ 469B (seria informacyjna zjechała z taśmy rok wcześniej).
Auto zdobyło wielką popularność w armiach Układu Warszawskiego oraz licznych służbach państwowych. Konstruktorzy wciąż jednak pracowali nad unowocześnianiem konstrukcji, choć na pierwszy rzut oka auto pozostawało wciąż takie same.
Rosyjskie foldery jednokartkowe wydane w języku angielskim
UAZ 31512
UAZ 31514
Mało kto wie, ale UAZ produkowany był także w Czechach - w miejscowości Cesky Dub
UAZ 4x4 - 4-stronicowy prospekt wydany przez Avto Zavod Cesku Dub
UAZ 4x4 Tuareg :-) |
Współcześnie auta oferowane są w ograniczonej ilości także w krajach zachodnich. W Niemczech "klasyczne" UAZy oferowane były pod marką Tigr
Obecna generacja oficjalnie nazywa się jednak UAZ Hunter i tak oferowana jest zarówno w samej Rosji, jak i wybranych krajach UE
W 1997 roku (niektóre źródła podają rok 2000) rozpoczęto produkcję samochodu UAZ Simbir, który wedle założeń miał być następcą UAZa "klasycznego". Simbir otrzymał zupełnie nowe nadwozie. Silnik oraz podwozie Simbira zastosowano już w 1994 roku w modelu 31514, który określany jest mianem modelu przejściowego. Simbira produkowano do roku 2004. Auto było swego czasu również importowane do naszego kraju dzięki firmie Lada Polska.
UAZ Simbir - jednokartkowy folder z rynku francuskiego
UAZ Simbir - czeski folder jednokartkowy
Naturalnym następca Simbira jest produkowany od 2005 roku do dziś UAZ Patriot. Auto występuje zarówno w wersji "zamkniętej" jak i pickup. W kolekcji autoArchiwum są oryginalne rosyjskie prospekty tego modelu:
UAZ Patriot
UAZ Patriot Pickup - prospekt wraz z suplementem zawierającym dane techniczne i wyposażenie
UAZ 23632 i 23602, czyli Patriot Pickup z pojedynczą i podwójną kabiną
W Niemczech UAZ Patriot oferowany jest przez czeską firmę AMC. Folder jednak jest niechlubnym przykładem jak nie projektować broszur. Nie wiem jaki miał zamysł grafik projektując drugą stronę z "wyciśniętymi" na brzeg zdjęciami
Oczywiście nie wszystkie produkowane wersje UAZów oferowane są w Europie. Wiele z nich dostępnych jest tylko dla klienta na rodzimym rynku w Rosji. Jakie są to wersje, możemy dowiedzieć się dzięki rosyjskim prospektom prezentującym dostępną gamę modelową
UAZ - gama modelowa z roku 1997
Współczesna gama modelowa UAZa w Rosji
UAZy wykorzystywane są także jako pojazdy opancerzone. Tutaj przykład takich pojazdów przygotowanych przez firmę Disa
Dom Wydawniczy Bellona i Agencja Wydawnicza CB wydały w 2004 roku w ramach serii Typy Broni i Uzbrojenia historię samochodów UAZ autorstwa Sławomira Drążkiewicza
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz