11 czerwca 2014

MIEJSKIE DOSTAWCZAKI - GALERIA WYBRANYCH PROSPEKTÓW

Dzisiejszy wpis poświęcony będzie pojazdom dostawczym - jednak takim typowo miejskim. Miasta właściwie od zawsze były zatłoczone. W tych większych każdy kawałek wolnego miejsca jest na wagę złota. Efektem tego jest coraz większa ciasnota, co bardzo szybko zostało zauważone przez przemysł motoryzacyjny. Praktycznie każdy producent miał, bądź ma w swej ofercie mały pojazd dostawczy - idealny wręcz do miasta. Przygotowałem galerię różnych wybranych miejskich "dostawczaków" oferowanych na Starym Kontynencie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięcioleci.


Zacznijmy od trójkołowców, wciąż popularnych na południu Europy. Włochy, Grecja, Francja - to tam wciąż jeszcze można spotkać na ulicy małe trójkołowe "dostawczaki". W innych krajach albo w ogóle się nie przyjęły, albo "wymarły śmiercią naturalną" wiele lat temu


Piaggio Ape 50
Chyba najpopularniejszy trójkołowy "dostawczak" ostatnich lat. Pojazd napędzany był malutkim silnikiem o o pojemności 49,8 cm³, co w zupełności wystarczało do przewiezienia 200 kg ładunku z punktu A do punktu B, spalając przy tym trochę ponad 3 litrów na każde przebyte 100 km/h. Co ciekawe prezentowany tu prospekt jest w języku polskim, choć jak wiemy kariery ten pojazd u nas nigdy nie zrobił i pewnie długo jeszcze będzie w cieniu pojazdów tradycyjnych





TG-200
Dostawcze motocykle produkowane były swego czasu również i po wschodniej stronie Żelaznej Kurtyny. Przykładem takiego "cargo-skutera" niech będzie TG-200 prezentowany w katalogu radzieckiego eksportera różnych pojazdów Avtoexport




Neckar Pully

Pojazd ten powstał w Niemczech choć ma włoskie korzenie. Jego producentem był Neckar - fabryka produkująca samochody Neckar (NSU-Fiat) na licencji włoskiego Fiata. Pully z Fiatem 500 dzielił przede wszystkim silnik o pojemności 499,5 cm³. Z przodu był też wizualnie podobny do swojego włoskiego kuzyna







Reliant 850 Robin
W Wielkiej Brytanii w zatłoczonym Londynie często towar dowoził Reliant Robin. Największy wśród trójkołowców dziś prezentowanych. Mimo dość dużego silnika, jak na tę klasę pojazdów (prawie 850 cm³) swymi osiągami nie odbiegał od konkurencji. Prezentowany to folder wydany został w 1975 roku




Citroen 250K
Przenieśmy się teraz na podwórko Francji, gdzie najpopularniejszym samochodem był Citroen 2CV. W ciągu kilkunastu lat powstało wiele wariacji tego modelu. Jedną z nich była furgonetka, powtarzając niemały sukces swojego pierwowzoru. Bardzo interesujący jest prospekt, w którym odpowiednio złożona kartka pozwala czytelnikowi otworzyć przedział ładunkowy






Citroen Utilitaires
Prospekt przedstawiający gamę modeli dostawczych Citroena. Dziś interesować nas będzie Mehari oraz Acadiane






Panhard F-50 i F-65
Również i francuski Panhard miał w swojej ofercie pojazdy dostawcze. Pojawiły się one także w folderze osobowych Panhardów PL 17




Peugeot 1957
Również i Peugeot wydając prospekt z gamą modelową roku 1957 nie zapomniał o swoich użytkowych wersjach modeli 203 i 403




Renault Societe
Francję kończymy zwiedzać nieco bardziej współczesnymi prospektami wydanymi przez Renault w 1988 i 199 roku. Prospekty przedstawiają oprócz pojazdów marki Renault również Jeep`y. Prospekty wewnątrz są praktycznie nie do odróżnienia, jednak czy zauważyliście, że Renault 21 Nevada Societe nie ma klamek w tylnych drzwiach?




Wschodnia Europa również miała sukcesy na rynku miejskich samochodów dostawczych. Skoda Praktik, Polonez Truck, czy Dacia Dokker są powszechnie znane. Były jednak takie pojazdy, których u nas w kraju raczej się nie spotyka.

VIS-2345
Ten rosyjski producent przerabia osobowe modele Łady (Smara, Nova, Niva) na bardzo praktyczne półciężarówki lub furgonetki




Bogdan
Na Ukrainie wciąż wytwarza się znane u nas Łady. Wśród nich swoje miejsce znalazła także odmiana dostawcza Bogdan 2310




Skoda Pick-Up E
Skoda Ejpovice (współcześnie Elcar) była zakładem specjalizującym się w produkcji pojazdów elektrycznych. W 1990 roku na zamówienie szwajcarskiego dystrybutora pojazdów elektrycznych (Electro City Cars AG z Bazylei) wykonano około 1000 sztuk elektrycznej Skody Pick-Up. Projekt niestety upadł już po 2 latach, by w 1996 roku ponownie odżyć już jako Tatra Beta o czym będzie za chwilę




Tatra Beta
Ten pojazd ma bardzo ciekawą historię. Właściwie jego nazwa prawidłowo brzmiała Skoda Tatra Beta. Początkowo miał to być pojazd elektryczny, wytwarzany w firmie Elcar (tam gdzie wcześniej budowano Skodę Pick-Up E). Auto wyposażone było w akumulatory niklowo-kadmowe, a jego zasięg wynosił 140 km. Niektóre elementy pochodziły wpros ze Skody, m.in. przednie reflektory i kierunkowskazy ze Skody 105/120, a tylne lampy zespolone Skody Pick-Up.  Plany wobec Bety były tak ambitne, że planowano montaż tych pojazdów w Chinach, Bułgarii i w Polsce. Niestety produkcja nie osiągała założonych celów, więc auta zaczęto wyposażać w silnik spalinowy o pojemności 1,3 ze Skody Favorit (przez dwa lata 1996-1998), a w końcówce produkcji także w jednostkę Hyundaia 1,3 pochodzącą z modelu Accent. Betę produkowano tylko 3 lata: od 1996 do 1999 roku




Datsun Sado
Datsun 1200AX był małą lekką ciężarówką produkowaną w Tajlandii. Jej produkcję uruchomiono także w Portugalii, gdzie nadano jej nazwę Datsun Sado. Pojazd był tak zaprojektowany, by stopień skomplikowania produkcji zmniejszyć do minimum, a 60% komponentów potrzebnych do produkcji wytwarzano na miejscu, w Portugalii. Były to m.in. akumulatory, opony, poszycia nadwozia, szyby oraz tapicerka






Do napisania tego wpisu zainspirowała mnie grupa greckich miłośników motoryzacji, która prężnie działa na Facebooku (http://www.facebook.com/groups/126260900723075/). Jako bonus dodaję 2 ciekawe zdjęcia "dostawczaków" udostępnione w tejże grupie








2 komentarze:

  1. VIS-2345 mega ciekawe auto. Nie wiedziałem, że Łada istnieje w pick-upie

    OdpowiedzUsuń
  2. "Sado" - kto to wymyślił? Ale nim chyba najszybciej bym jeździł. I Acadiane! :-)

    OdpowiedzUsuń