14 czerwca 2014

FIAT RITMO - BRZYDKIE KACZĄTKO, ZA KTÓRYM NIEJEDEN SIĘ OBEJRZY

Bohaterem dzisiejszego wpisu jest samochód, który przez wiele lat podawano za przykład brzydoty, pytając jednocześnie, kto przy zdrowych zmysłach kupował ten samochód. Faktem jest, że również i sam Fiat po latach doszedł do wniosku, że auto wymaga liftingu, nadając mu "zwyczajny" wygląd. Obecnie jednak to właśnie pierwsza seria Ritmo jest chętnie poszukiwanym youngtimerem, a prezentowane w dzisiejszym wpisie prospekty przedstawiają zarówno wersje podstawowe, jak też limitowane, kabriolety Bertone i amerykańską Stradę.


Fiat Ritmo wszedł na rynek w 1978 roku jako następca modelu 128. Różnił się od swojego poprzednika pod każdym względem. Auto było nowocześniejsze i bardziej przestronne. Pierwszej egzemplarze oferowane były w 2 wersjach silnikowych: 1,1 o mocy 60 KM oraz 1,5 o mocy 75 KM. Liczby te pojawiły się również w oznaczeniu wersji (przez wiele lat Fiat stosował ten system oznaczeń) i tak klient miał do wyboru wersję odpowiednio: 60 L / CL lub 75 CL.


Pierwszy prospekt Fiata Ritmo wydany w 1978 roku na rynek niemiecki to 8 stron rozkładanych wzdłuż. 








Dwa lata później - w 1980 roku - w niemieckich salonach można już było otrzymać ładny gruby (16 stron) prospekt opisujący szczegółowo samochód we wszystkich dostępnych wersjach. 











W 1981 roku zadebiutowało Ritmo Super. Samochód lepiej wyposażony o lepszej dynamice i nieco mocniejszych silnikach. W standardowym wyposażeniu tej wersji znalazły się m.in. 5-biegowa skrzynia biegów, regulacja kierownicy w pionie, lusterka zewnętrzne regulowane z kabiny, a także namiastka elektroniki: centralka diagnostyczna informująca kierowcę za pomocą diod LED o określonych usterkach, oraz elektroniczny zegar.







Już w rok po premierze samochodu (w 1979 roku) w salonach pojawiły się pierwsze serie limitowane. Jedną z nich była Targa Oro. Poza standardowym wyposażeniem wersji CL, seria limitowana Targa Oro miała m.in. atermiczne szyby, felgi z lekkich stopów, światła przeciwmgielne, radioodbiornik Blaupunkt Munster i wiele drobnych dodatków stylistycznych, charakterystycznych dla tej serii. 







Ritmo w serii limitowanej Sound zaoferowany został klientom w kolejnym roku (1980). Seria ta to wersja 75 CL doposażona w takie elementy jak radioodbiornik Blaupunkt Essen, głośniki, antena dachowa a kolorze czarny mat, światła przeciwmgielne oraz dekoracje nadwozia zaprojektowane specjalnie dla tej serii





Fiat Ritmo w serii limitowanej Gala przeznaczone było dla kierowców o nieco sportowym zacięciu. Bazą tej serii była wersja Super z 75-konnym silnikiem o pojemności 1,3 l. Wygląd auta współgrał z ideą sportowego ducha: przedni zderzak został zintegrowany ze spoilerem, a światła przeciwmgielne wkomponowane w całość. Całość dopełniały liczne dekory. Ritmo Gala w ofercie pojawiło się w 1982 roku




Fiat Ritmo był też eksportowany do Ameryki Północnej pod nazwą Strada. Amerykańska wersja musiała być dostosowana do tamtejszych przepisów dot. bezpieczeństwa, więc i jej nie ominęła konieczność zamontowana tzw. bezpiecznych zderzaków i świateł obrysowych. Ponadto samochód odróżniał się od europejskiego brata jeszcze kilkoma elementami takimi jak inny grill, tylne światła, felgi. Stradę napędzał 75-konny silnik z wtryskiem o pojemności 1,5l. Prezentowany dziś folder został wydany w USA w 1980 roku i rozkłada się do plakatu o formacie zbliżonego do A2






Jak już wcześniej wspomniałem auto miało na tyle kontrowersyjny wygląd, że firma zdecydowała się na jego restyling, zatracając tym samym niepowtarzalny charakter samochodu. W 1983 roku Fiat wydał 20-stronicowy prospekt , w którym prezentuje zmienione Ritmo oraz ówczesną nowość w tym modelu - silnik Diesla













W 1987 roku - a więc w "przeddzień" zastąpienia Ritmo modelem Tipo we Francji wydano prospekt z gamą miejskich "dostawczaków" Fiata. Wśród nich swoje miejsce miało także Ritmo 60 CL Commerciale




Z modelem Ritmo wiązano spore nadzieje, czego dowodem niech będzie produkcja kabrioletu. Wersja ta powstawała w fabryce Bertone i na rynku utrzymywała się praktycznie przez cały okres produkcji modelu podstawowego. Kabriolety jednak nosiły oznaczenia i emblematy Bertone, nie Fiat.

Niemieckojęzyczny prospekt pierwszej serii wydany został we Włoszech przez Carrozzeriam Bertone na grubym zalaminowanym papierze. Niestety brak na nim roku wydania







W 1983 roku niemiecki oddział Fiata wydał już własnym sumptem prospekt kolejnego - "poliftowego" Bertone Cabrio.






W kolejnym roku (1984) do salonów Fiata w Niemczech trafił prospekt prezentujący pełną gamę kabrioletów produkcji zarówno Bertone jak i Pininfariny: Bertone Cabrio (lub też Cabrio Palinuro) bazujące na omawianym dziś Ritmo, Bertone X 1/9 oraz Pininfarina Spidereuropa i.e. bazujący na klasycznym Fiacie 124 Sport Spider





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz