22 maja 2014

VOLKSWAGEN TRANSPORTER T3 - YOUNGTIMER?

Pierwsza generacja Volkswagena Transportera od dawna uchodzi już za klasykę, a modele w wersji Samba osiągają na aukcjach duże sumy. Druga generacja, z racji podobieństwa wizualnego do pierwszej, coraz częściej jest już traktowana na równi z innymi oldtimerami, dumnie prezentując się na zlotach na całym świecie. A co z trzecią? Czy ona także będzie kiedyś klasykiem? O ile robocze wersje transportowe raczej zakańczają swój żywot na złomowiskach, o tyle osobowe Multivany czy Caravelle, albo Jagdwagen`y (z tzw. doppelkabiną) stają się coraz częściej poszukiwanymi pojazdami do rekreacji. Nie wiem czy klasyczną passę przejmie również T4, ale odrestaurowane T3 cieszą oko nie tylko wielbicieli VW. 

Dzisiejszy wpis w całości poświęcam prospektom Volkswagena T3 w różnych wersjach.




Volkswagen Transporter trzeciej generacji przyszedł na świat w 1979 roku. W porównaniu do swojego poprzednika samochód urósł, zyskał nowe zawieszenie i wyposażenie wnętrza. Karoseria przybrała modne wówczas kanciaste kształty, a płyta podłogowa została przekonstruowana. Stary pozostał napęd: 4-cylindrowy silnik typu boxer chłodzony powietrzem, wciąż znajdujący się z tyłu pod podłogą. W kolejnych latach Volkswagen poszerzał gamę stosowanych w T3 silników (po raz pierwszy w Transporterach pojawił się silnik wysokoprężny) oraz dodawał coraz to nowe opcje wyposażenia dodatkowego, takie jak wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby, ABS czy centralny zamek. 

W prezentacji zaczynamy od prospektów wersji osobowych, przez amerykańskie Vanagony i kampingową Westfalię, a kończymy na prospektach wersji towarowych


Volkswagen Multivan, Caravelle, Caravelle Carat i TriStar Syncro - prospekt z 1989 roku







Volkswagen Jagdwagen i Multivan - prospekt z 1989 roku





Volkswagen TriStar Syncro - prospekt z 1987 roku




Volkswagen Transporter i Caravelle Syncro - prospekt z 1986 roku










Volkswagen Transporter i Caravelle Syncro już w końcówce produkcji - prospekt z 1991 roku













W Stanach Zjednoczonych Volkswageny Transportery sprzedawane były pod nazwą Vanagon. W prospektach obok wersji osobowych na równi prezentowano campery. Tam samochód ten służył głównie do rekreacji, a nie wożenia towarów


Volkswagen Vanagon i Vanagon Camper - amerykański prospekt z 1983 roku











Volkswagen Vanagon i Vanagon Camper - amerykański prospekt z 1982 roku











Campery na bazie Volkswagena T3 budowało wiele ówczesnych firm. Jedną z nich była Westfalia, której produkty Volkswagen "podniósł" do rangi oryginalnego campera VW, oferując w swojej sieci sprzedaży i swoich prospektach. Tu widzimy prospekt wydany w 1987 roku przez samą Westfalię na potrzeby swojej sieci dealerskiej. 










Na koniec przechodzimy do wersji towarowych. Pierwszy prospekt modelu T3 wydany w Niemczech w 1979 roku







Volkswagen Transporter - niemiecki prospekt z 1987 roku


















Końcem 1989 roku Volkswagen wydał prospekt z pełną gamą modeli dostawczych, przygotowaną na rok 1990. W prospekcie swoje miejsce znalazł także Transporter







2 komentarze:

  1. Z T2 jest ten "drobny" problem, że dopiero co przestali (?) go produkować, więc trochę wymyka się klasycznemu pojmowaniu klasyków.
    A T3 będzie i tyle :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. T2 uważany był za klasyczny zanim jeszcze zjechał ostatni egzemplarz z linii produkcyjnej. Podobnie zresztą było z Garbusem i Mini

      Usuń