HMMWV potocznie w wojsku zwany HUMVEE, a w cywilu Hummer H1 jest już legendą znaną na całym świecie. Choć jego "chrzest bojowy" odbył się w Panamie w 1989, większość z nas kojarzy go z operacji wojskowej w Zatoce Perskiej w 1991 roku. Dziś te pojazdy są na wyposażeniu niejednej armii świata (w tym polskiej), a wielu bogatych ekscentryków ma je w swoich garażach jako luksusowe terenówki. Prospekty cywilnego Hummera H1 są poszukiwane przez wielu kolekcjonerów, nabierając z biegiem lat na wartości. Jeszcze rzadsze są prospekty wojskowych HMMWV wydane przez AM General. W dzisiejszej prezentacji w jedno miejsce zebrałem prospekty zarówno pojazdów w wersji wojskowej jak i cywilnej.
Zacznijmy od największej ciekawostki: zupełnie pierwszego prospektu Hummera, wydanego jeszcze zanim pojazd ten znalazł się w sprzedaży cywilnej. W 1991 roku AM General postanowił uruchomić produkcję swojego pojazdu przeznaczonego dla cywili. Pojazd nazwano HUMMER i już wtedy nazwano go amerykańską legendą. Producent dumnie prezentuje zalety terenowe swojego pojazdu zachęcając Amerykanów do zakupu jednego z 1000 przygotowanych cywilnych Hummerów. Samochody te w prostej linii wywodziły się z wojskowego Humvee otrzymując jedynie niezbędne modyfikacje przystosowujące auto do warunków "nie polowych". Zmieniono instalację elektryczną na 12-woltową, założono pasy bezpieczeństwa, zmieniono fotele na bardziej wygodne, a w przyszłości - od roku 1992 - planowano dodać do listy wyposażenia dodatkowego m.in. klimatyzację, 120-amperowy alternator i hak do ciągnięcia przyczepy. Ponadto z wersji wojskowej zaadaptowano (jako wyposażenie opcjonalne) Central Tire Inflation System, czyli układ kontroli ciśnienia w kołach sterowany wprost z deski rozdzielczej. Auto napędzał silnik V8 o pojemności 6,2 l zasilany olejem napędowym współpracujący z automatyczną 3-biegową skrzynią biegów. Sprzedaż samochodu zaplanowano na czerwiec 1992 roku, przygotowując początkowo klientom do wyboru 3 wersje nadwoziowe: Hard Top (2- i 4-osobowy) oraz 4-osobowy Open-Canvas Top. Końcem 1992 roku w ofercie przewidziano czwartą wersję nadwoziową: zamknięty 4-osobowy pojazd użytkowy.
Prospekt, który można rozłożyć do formatu A2, wydrukowany został na gazetowym papierze. Rok wydania: 1991. Jest to pierwszy prospekt Hummera jaki kiedykolwiek wydano
W latach późniejszych cywilna produkcja Hummerów nabrała rozpędu, a auta stały się już kultowymi i rozpoznawalnymi na całym świecie, dzięki czemu cena "bezkarnie" mogła poszybować w górę (wpływ na to miało także coraz bogatsze wyposażenie samochodu). W 1999 roku prawa do marki zakupił General Motors i to w jego sieci sprzedaży na całym świecie można było nabyć Hummera H1. W ofercie był do roku 2006.
Poniżej 30-stronicowy prospekt tego pojazdu wydany w 2001 roku w USA.
Historia pojazdu zaczyna się w 1979 roku, kiedy to firma AM General zaprezentowała swoją propozycję nowoczesnego pojazdu wojskowego. Nadano mu roboczą nazwę HMMWV - High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, co w języku polskim oznacza Wielozadaniowy pojazd kołowy o wysokiej mobilności. Jego seryjna produkcja rozpoczęła się w 1985 roku, a pierwszy chrzest bojowy odbył się w Panamie 4 lata później. Jak już wspomniałem HMMWV (nazywany potocznie Humvee) jest na wyposażeniu wielu armii z całego świata.
Prospekty pojazdów wojskowych są niezwykle rzadkie w kolekcjach. A to z dwóch powodów: ich nakład jest bardzo mały i otrzymać je będąc cywilem jest niezwykle trudno. Dlatego też każda sztuka jest na "wagę złota". Pierwszym z dziś prezentowanych prospektów wojskowych Humvee jest amerykański, 12-stronicowy prospekt wydany prawdopodobnie w 2010 roku. Przedstawia pojazd HMMWV serii M998A2, choć na końcu możemy zapoznać się z gamą Humvee oraz pojazdami pochodnymi: Eagle i Otokar, o których będzie w następnym odcinku
Unikatowy folder Humvee C Series z 2013 pochodzi z Arabii Saudyjskiej. Wydrukowany na sztywnym papierze złożony jest w harmonijkę. Zdjęcia i napisy Humvee C Series są powlekane dodatkowo bezbarwnym lakierem. Folder jest 2-stronny: z jednej opisy są w języku angielskim, z drugiej po arabsku.
Na koniec bonus: prospekty HMMWV, które kiedyś zagościły na krótko w kolekcji autoArchiwum
Noooo to był prawdziwy Hummer! :) wszędzie mógł wjechać :P
OdpowiedzUsuńpiękny pojazd! Czy wiadomo coś o planach polskich producentów w sprawie takich lekkich wozów? Szukam na stronach producentów, np. http://pgzsa.pl/p/6,sprzet-wojskowy ale nic nie mogę znaleźć. Rosjanie mają Tigra to i może my się pokusimy :)
OdpowiedzUsuńZajrzyj na stronę AMZ Kunto.
UsuńJeśli interesują Cię prospekty polskich pojazdów wojskowych, zapraszam też tutaj:
http://autoarchiwum.blogspot.com/2014/08/defilada-polskich-prospektow-pojazdow.html
Fajnie napisane :)
OdpowiedzUsuń