18 maja 2014

JUBILEUSZOWY WPIS #100 !!

25, 50 i 100 to liczby, które nierozerwalnie kojarzą się z jubileuszami. Przychodzi wtedy czas na podsumowania i plany na przyszłość, czas na świętowanie i nadzieję, że następny jubileusz nadejdzie równie szybko. Dziś Czytelnia autoArchiwum również obchodzi swój jubileusz: wpis, który właśnie czytasz Drogi Czytelniku jest już setnym! Tak, w ciągu 4 miesięcy w Czytelni ukazało się już 100 wpisów. Pierwsze dwa ukazały się dokładnie 12 stycznia 2014 opisując prospekty Tatry Eccora oraz Sbarro Windhound. Czytelnia autoArchiwum to blog, którego główną tematyką są prospekty samochodowe, choć nie brakuje też relacji z wystaw samochodowych. Jest też jeden wpis o Fiacie 126 silnikiem Goggomobila i - o ironio! - jest on najpopularniejszym wpisem na blogu. W przygotowaniu są już kolejne artykuły, w których przeczytasz Czytelniku Drogi o chińskich prospektach Volkswagena, Tatrach T700 (ostatni odcinek z serii luksusowych Tatr) i wielu innych. Tymczasem zapraszam do lektury o prospektach książkach firm, które z obchodziły swoje 100-lecie istnienia.


Prezentację poukładałem od firm najwcześniej obchodzących jubileusz, obrazując tylko wybrane strony z przedstawianej tu literatury. Choć i tak ograniczyłem się do tych najciekawszych, zdjęć jest trochę ponad 150. W związku z tym, zróbmy krótką przerwę, abyś Czytelniku zrobił sobie ulubioną kawę tudzież herbatę. 

Już? Możemy? No to zaczynamy!

Hotchkiss swój jubileusz 100-lecia istnienia obchodził już w 1967 roku. Jest to francuska firma zbrojeniowa, choć do 1970 roku w swojej ofercie miała także pojazdy cywilne. Z okazji jubileuszu wydano 20-stronicową broszurkę (format A5). Język francuski












Fiat swoją rocznicę obchodził w 1999 roku bardzo hucznie. Zmieniono wtedy logotyp z ukośnych 4 kresek na litery FIAT wpisane w niebieskie koło ze srebrną obwódką. Pierwszym modelem, który otrzymał nowy logotyp było Punto II. Wydano wtedy wiele publikacji opisujących historię firmy, jednak każda z nich opisała ją na swój sposób. 



Książka One houndred years of Fiat. Products, faces, images prezentuje historię Fiata, jego najważniejsze modele, a także porusza kwestie dbałości o pracowników i ciągłego podnoszenia jakości produkcji, a także w jaki sposób reklamowano swoje produkty. Dzięki dużemu formatowi książki, wyraźne zdjęcia oraz reprodukcje reklam w pełni oddają klimat tamtych lat. Książka wydana została w języku angielskim, a logo na okładce jest tłoczone i dodatkowo lakierowane. Wewnątrz początkowe i końcowe kartki są imitacją papieru czerpanego, reszta jest biała, kredowana. W sumie 104 strony.





















W lipcu 1999 roku wydany został dodatek do firmowego czasopisma Fiat Wokół Nas przeznaczonego dla pracowników Fiata poświęcony wyłączni historii firmy. Wybrane modele podzielone zostały chronologicznie w grupy, z której każda to pewien okres w historii świata. Wstęp do każdej z grup charakteryzuje w kilku zdaniach daną "epokę" wymieniając także wynalazki, które wtedy ujrzały światło dzienne. Każdy z modeli opatrzony został także tabelką z podstawowymi danymi technicznymi i krótkim opisem. Na 72 stronach zaprezentowano w sumie 79 modeli Fiata.













Illustrato to włoskie czasopismo dla pracowników Fiata (podobnie jak u nas Fiat Wokół Nas). W 1999 roku wydano numer specjalny z okazji 100-lecia Fiata. Publikacja została opracowana na wysokim poziomie, dlatego też przetłumaczono ją na wiele języków. Tu prezentuję wersję polską. Na 116 stronach czytelnik zapoznaje się z historią firmy, jej udziałem w rozwoju pracowników, trendami stylistycznymi (w tym także technikami stosowanymi w reklamie) oraz spółkami należącymi do Grupy Fiat na całym świecie.
















Mercedes-Benz. W 2001 roku na zlecenie (i we współpracy) Daimler Chrysler powstała książka Stulecie srebrnej gwiazdy, napisana przez Dennisa Adlera, a w Polsce wydało ją wydawnictwo Baran i Suszyński. Dennis Adler to amerykański pisarz i należy do światowych autorytetów w zakresie tematyki związanej z Mercedesem. Prezentowana tu książka jest już jego piętnastą z kolei, a trzecią w tematyce Mercedesa. Jest ona zarazem jego najobszerniejszym opracowaniem historii tej marki. Na 196 stronach zamieszczono wiele archiwalnych zdjęć uzupełnionych współczesnymi kolorowymi. Jako że autor jest Amerykaninem, naturalnie współczesne zdjęcia w większości przedstawiają Mercedesy w wersji amerykańskiej.  Twarda oprawa książki dodatkowo owinięta jest kolorową obwolutą (sama okładka nie ma żadnego napisu!).
































Ford może się pochwalić chyba najskromniejszą publikacją w dzisiejszym wpisie. Prospekt krótko przedstawia historię Forda, nie zapominając jednocześnie o polskim akcencie (reprodukcja polskiej przedwojennej reklamy). Całość to 12 stron.







Skoda swoje 100-lecie obchodziła 2 razy. Pierwszy raz w 1995 roku. Wtedy to minęło 100 lat licząc od pierwszego roweru Slavia wyprodukowanego przez panów Laurina i Klementa. Dali oni początki fabryce, w której później produkowano motocykle i samochody. Fabryka ta kupiona została przez Skodę - ówczesną dużą firmę metalurgiczną. Nie przeszkadza to jednak Skodzie liczyć swe początki od początków kupionej przez siebie innej firmy. W 1995 roku swoją premierę miała Skoda Felicia, toteż pojawia się ona bardzo licznie w ówczesnych publikacjach. Nie inaczej było z kalendarzem szkolnym dla dzieci wydanym przez Skodę właśnie z okazji swego pierwszego stulecia. O ile inicjatywa jest ciekawa, a poświęcenie większości stron modelowi Felicia zrozumiałe, o tyle zastanawia mnie bardzo co kryło się w głowie autora gdy na listopad zaserwował dzieciom stronę z książki obsługi pokazującą rozmieszczenie przyrządów na desce rozdzielczej.









Drugi jubileusz stulecia Skoda obchodziła w 2005 roku. Wtedy to minęło 100 lat odkąd wyprodukowano pierwszy samochód  Voiturette A. Z tej okazji wydano wiele różnych publikacji, a klientom zaoferowano modele Fabia, Octavia i Superb w serii limitowanej Edition 100. Muzeum Skody również przyłączyło się do obchodów i z tej okazji wydało ładną książkę w twardej oprawie. Na 124 stronach przedstawione zostały w porządku chronologicznym eksponaty muzeum, wśród których obok modeli seryjnych nie zabrakło prototypów i samochodów sportowych. Opisy w 3 językach: czeskim, niemieckim i angielskim.























W tym samym roku wydano również dość osobliwą publikację. Mała książeczka oprawiona w twardą okładkę pokrytą materiałem, a tłoczone litery są koloru srebrnego przedstawia co prawa początkowo historię firmy i fabryki, ale w gruncie rzeczy celem jej wydania było podziękowanie... pracownikom! Każdemu z osobna. Doprawdy rzecz to niespotykana.






W salonach Skody w całej Europie w 2005 roku pojawiły się ulotki wydane z okazji 100-lecia Skody. Krótko przedstawiono w nich najważniejsze daty z historii firmy. Dostępne wtedy również były w takiej samej szacie graficznej grube prospekty w formacie A4. 





Jednokarkowy folder Skody serii limitowanej Edition 100 wydany na rynek polski



100-lecie urodzin Ferrego Porsche zostało zauważone w czasopiśmie Porsche Times Spezial wydanym przez Porsche Zentrum Hannover w listopadzie 2009 roku.




W roku 2009 swój jubileusz obchodziła także firma Kolbenschmidt Pierburg AG - producent komponentów samochodowych, m.in. gaźników (Solex, Pierburg), tłoków, głowic itp. W wydanej z tej okazji książce pod tytułem Mit Leidenschaft Entwickler - 100 Jahre Pierburg und Kolbenschmidt na 172 stronach w interesujący sposób przedstawiono historię i produkcję (zarówno dawniej jak i współcześnie), ponadto uzupełniając reprodukcjami oryginalnych reklam. Swoje miejsce w książce znalazły także samochody, w których zastosowano produkty firmy. Książka wydana w twardej oprawie w języku niemieckim. 
















W 2011 roku Scania obchodziła setną rocznicę wyprodukowania pierwszego autobusu. W Polsce wydano z tej okazji materiał prasowy, na który składały się teczka, tekst i współczesne prospekty autobusów Scanii.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz