27 kwietnia 2014

DOBRE PIERWSZE WRAŻENIE: PROSPEKTY BEETLE`A, MINI ORAZ 500TKI

Mniej więcej końcem lat 90tych w świecie motoryzacji nadeszła moda na reaktywację kultowych samochodów. Zaczęło się od Volkswagena, który podjął się produkcji modelu New Beetle nawiązującego do Garbusa. Auto odniosło rynkowy sukces, w związku z czym w Wielkiej Brytanii BMW uruchomiło produkcję Mini, a w 2007 roku do tego grona dołączył Fiat ze swoim modelem 500. Wszystkie te auta cechują się tym, że są mało praktyczne, droższe od innych modeli w swojej klasie, ale przede wszystkim nawiązują do legendy swojej marki. Pierwsze wrażenie wśród klientów musiało być jak najlepsze. Dlatego też, pierwsze wydania prospektów - wydane często na premierę danego modelu - były oryginalne, zupełnie niepodobne do tradycyjnych katalogów. I dziś właśnie o tych rodzynkach, bez których kolekcja byłaby nudna.

Prezentację zaczynamy od prekursora "gatunku": Volkswagena New Beetle.



Volkswagen swoją kampanię reklamową rozpoczął od mailingu wysyłając prezentację samochodu potencjalnym klientom. W oryginalnej kopercie adresat znajdował zestaw dużych zdjęć wraz z folderem wprowadzającym. Do kompletu zaliczyć można też teczkę z plakatem. Rozwiązanie proste, lecz niezwykle efektowne







W tym samym roku (1998) Volkswagen wydał jeszcze jeden bardzo interesujący folderek. Na pierwszy rzut oka to 2 foldery złączone w jeden cienką perforowaną "linią". Pomysł nowy i chyba niepowtórzony do tej pory. W folderze spory nacisk położono obok samego auta także na "kultowy" gadżet" wazonik z kwiatkiem. Wazonik zresztą do dziś jest bardzo ważnym elementem akcesoryjnym Beetla - ot taki oryginalny symbol modelu






New Beetle doczekał się swojego następcy w postaci The Beetle. Oczywiście jak na "kultowy" model przystało pierwszy prospekt musiał być inny niż pozostałe. Wydano więc w 2011 roku prospekt w formie grubej książki w twardej oprawie z tłoczonym zarysem samochodu. 






Jedna ze stron to zmieniający się obrazek




Całości dopełniają niebanalne grafiki będące wtrąceniami w treść prospektu.




Kto przeczyta co tu jest napisane?
 


Do prospektu oryginalnie jest dołączony arkusz z naklejkami



Mini. Kolejna reaktywacja kultowego modelu. Auto weszło na rynek przebojem i wciąż trzyma fason. Pierwszy prospekt ujmował formą trafnie oddając charakter samochodu: zaskakujący, nieszablonowy (każdy z rozdziałów ma inny format), wygodny (strony spięte w spiralę). Całość bezpiecznie "zapakowane" w sztywną okładkę (z przezroczystego tworzywa). Oto przed Państwem prospekt Mini One & Mini Cooper z 2001 roku we własnej osobie

 
Oprócz "tradycyjnych" stron w prospekcie jest też wiele rozkładówek


Ciekawy patent: wystarczy wyciąć arkusz z przezroczystymi zarysami samochodu i przyłożyć do wybranego koloru by widzieć jak może wyglądać auto w tym właśnie kolorze


O zamontowanych systemach bezpieczeństwa i zastosowanej technologii opowiada komiks




Fiat 500 to najmłodszy z prezentowanych dziś samochodów. Co prawda na horyzoncie jawi już jego następca, ale ponadczasowy design oraz na bieżąco wprowadzane coraz to nowe wersje 500tki (szczególnie w modelach Abarth) czynią z niej wciąż jeden z najlepiej sprzedających się współczesnych Fiatów. Model ten tan mocno ugruntował swoją pozycję na rynku, że firma postanowiła sygnować logo 500 i inne swoje modele (rodzina 500L, a w przyszłości kolejny nowy projekt). Dziś już prospekty 500tki są takie same jak pozostałych modeli Fiata. Jednak w 2007 roku każde wydanie było zupełnie inne. 

A zaczęło się od zwyczajnego koła. Koła,którym kręcąc można było zmieniać grafikę nadwozia, bądź wzory felg





Prawdziwym majstersztykiem był prospekt. Czego w nim nie było!


Strony zwyczajne..

... i rozkładówki

Wzornik kolorów nadwozi: każdy kolor to osobna kartka wycięta w kształcie samochodu

Wzory felg w formie naklejek


Zmiana grafiki na aucie - nic prostszego. Wystarczy przyłożyć wybrany arkusz folii


Akcesoria w formie naklejek. Przyklejamy wybrany produkt do auta i gotowe


Elementy wnętrza, takie jak kierownicza, kratki wentylacyjne czy środkowy panel występują w 2 kolorach: kremowym i czarnym. Wybór ułatwiają gotowe folie. Wystarczy przyłożyć

Może  przydałby się oryginalny pokrowiec?

Treść prospektu przeplatana jest stylowymi rozkładówkami

Pomysł znany już z prospektu Mini: każdy dział ma swój własny format

Fiat Auto Poland nie zapomniał także o najmłodszych. Dla nich specjalnie wydane zostały książeczki, które w prosty sposób uczą i bawią. Jak to działa prezentuję na krótkich filmach. 

Pierwsza z nich w ciekawy sposób prezentuje Fiata 500, ucząc przy tym również zasad bezpieczeństwa na drodze





Druai natomiast jest ciekawą rozrywką dla dziecka, która 500tkę przedstawia przez słuch, wzrok i dotyk





Fluorescencyjne gwiazdki
"Skórzana" kierownica


Gumowe opony

Bananowa naklejka
Hymn Republiki Włoskiej. Niestety w moim egzemplarzu ta strona nie działa


BONUS - Volkswagen Bus (T3)

Swego czasu przez kolekcję autoArchiwum przewinął się afrykański prospekt Volkswagena Busa T3. W Republice Południowej Afryki jeszcze wówczas produkowanego. Prospekt wydany był w sposób, w jaki nie powstydziłyby się największe firmy europejskie czy amerykańskie. Okładka w kształcie tablicy miała tłoczone litery i obramowanie. Wewnątrz na stronach, niczym w starym albumie, powpinane były reprodukcje archiwalnych fotografii. Całości dopełniały takie smaczki jak koperta z reprodukcją archiwalnych pocztówek oraz mapa samochodowa RPA. Cały prospekt spięty był czymś na wzór śrub.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz