Kontynuując zapowiadaną serię artykułów o 126p dziś będzie o prospektach wydanych za granicą i... dwóch zdjęciach wykonanych w Chinach, których historię poznacie jako pierwsi. Maluchy eksportowane były do wielu krajów świata pod różnymi nazwami: Polski Fiat, czy FSM mając tam przeróżne oznaczenia modelowe: 126p, 126 Made by FSM, 650E, Niki, itd.
Zacznę jednak nie od prospektów, a od 2 zdjęć wydawałoby się znanych niemal każdemu miłośnikowi Malucha. Są to bodaj najpopularniejsze zdjęcia przedstawiające Polskiego Fiata 126p w Chinach. Te użyte w niniejszym artykule nie są ściągnięte z Internetu ani zeskanowane z prospektu. Otrzymałem je od ich autora. Historia z nimi wiąże się taka, że na potrzeby Biura Handlu Zagranicznego w FSM została wykonana seria zdjęć Maluchów w Chinach. Zarówno zdjęć reklamowych jak i takich wykonanych na ulicy. Niestety, osoba pisząca w latach 90-tych opracowanie na temat historii Fiat Auto Poland (spadkobiercy FSM) pożyczyła całą dokumentację zdjęciową i już więcej nie oddała. Cała seria zdjęć zaginęła, a te 2 wszystkim znane ocalały tylko dlatego, że zostały użyte do wspomnianego opracowania. Oprócz serii zdjęć wykonano również film reklamowy dla klienta chińskiego i tu dobra wiadomość: film ocalał! Gdy tylko uporam się z kwestią techniczną zarchiwizowania go w formie cyfrowej - będziecie pierwszymi kto ten film zobaczy.
FSM wydawał wiele prospektów zarówno dla klienta polskiego, jak i zagranicznego (zazwyczaj w języku angielski, niemieckim i rosyjskim). Wiele jednak materiałów reklamowych 126p powstawało zagranicą i o nich będzie dziś parę słów. Zwróćcie uwagę na dane techniczne poszczególnych wersji. Na końcu ich porównanie.
Zacznę od skromnego folderu rozmiarem zbliżonego do formatu A5 i wydanego przez czechosłowackiego importera Mototechnę. Jest on o tyle ciekawy, że wydrukowany został na papierze fotograficznym.
W 1985 roku niemiecki oddział Fiata wydał u siebie prospekt Fiat 126 Made by FSM. 6-stronicowy prospekt bogaty jest w zdjęcia, a na końcu przedstawia podstawowe dane techniczne, gdzie zauważamy nieco mniejszą pojemność skokową silnika.
O Zastavie 125pz słyszało wielu, ale o 126p-GL ktoś wie? W 1988 roku Zastava Propaganda wydała jednokartkowy folder naszego Malucha. Zauważcie, że auto ma oznaczenie z przodu FSM, nie Polski Fiat.
Docieramy do najodleglejszego wątku w całej historii FSM. I to w sensie dosłownym. W 1989 roku FSM postanowiło podbić swoim produktem nie tylko odległe Chiny i Cejlon (dziś Sri Lanka), ale także Australię, gdzie nasz polski Maluch nazywał się FSM Niki. Również i na potrzeby tamtego rynku wydano foldery - nawet w 2 wersjach: czarno-biała jednokartkowa i kolorowa 4-stronicowa. Obie na kredowym papierze.
Ach ta pieczątka dealera... Volvo.
I na koniec zapowiadane porównanie danych technicznych. Tak wielu kombinacji się nie spodziewałem.
Czechosłowacja
|
Niemcy
|
Jugosławia
|
Australia
|
|
Rok
|
?
|
1985
|
1988
|
1989
|
Pojemność skokowa silnika [cm³]
|
652
|
647
|
652
|
652
|
Moc [kW] przy 4500 obr/min
|
17,7
|
17,0
|
17,6
|
17,7
|
Stopień kompresji
|
7,5
|
7,5
|
8,0
|
8,1
|
W kolejnym artykule o Maluchach zobaczycie zagraniczne prospekty włoskiego Fiata 126.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz