24 maja 2020

PEUGEOT 404 - FRANCUSKA INTERPRETACJA SOLIDNOŚCI

Pewnego czerwcowego popołudnia 1973 roku dało się zauważyć duże poruszenie na jednym z nowohuckich osiedli. Wszak nieczęsto się wtedy zdarzało, aby ktoś kupił sobie samochód. Tym bardziej zachodni! Nauczyciel przyzakładowej szkoły pobliskiej huty im. Lenina właśnie wrócił z Paryża gdzie gościł u swojej ciotki. Ze sobą zaś przywiózł kremowego Peugeota 404. Choć był to egzemplarz używany, stanowił nie lada sensację. Czy wybór akurat tego modelu był przypadkowy, czy w pełni świadomy?



Peugeot 404 to jeden z najbardziej zasłużonych modeli francuskiego producenta. Podobnie jak poprzednika – model 403 – tak i czterystaczwórkę wystylizował Pininfarina, tym razem mocno akcentując modne linie lat 60-tych. Peugeot postawił na tradycyjną elegancję zostawiając miejsce na eksperymenty i awangardę konkurencyjnemu Citroenowi. Nie oznaczało to, że model 404 będzie zwyczajnym samochodem. Wręcz przeciwnie. Auto było trwałe i komfortowe, czemu wyraz dawali ówcześni dziennikarze porównując je do Mercedesa. Peugeot 404 swoją premierę miał w 1960 roku, najpierw tylko z nadwoziem typu sedan. W kolejnych latach gamę rozszerzono o Cabriolet (1961), Coupe (1962) oraz kombi (1962).




Ta ostatnia wersja występowała jako ubogo wyposażone  Commerciale, komfortowy Break, czy rodzinne 7-osobowe Familiale z 3 rzędami siedzeń (na niektórych rynkach auto rejestrowano jako 8-miejscowe). Gamę zamykały 2 wersje dostawcze: Utilitaire i podwozie do zabudowy, gdzie przednia część nadwozia do środkowego słupka była taka sama jak sedan. Co ciekawe wersje dostawcze stanowiły niemal 1/3 wolumenu produkcji  całej gamy modelu i oferowane były aż do końca lat 80-tych. 




W ciągu 15 lat europejskiej produkcji bramy fabryki opuściło 2,7 miliona egzemplarzy, co czyni ten model jednym z najlepiej sprzedających się. Samochód produkowano także poza Francją: w Kenii i Argentynie, zaś mniejsze montowanie przez pewien czas działały także w innych rejonach świata. Przez cały okres produkcji auto poddawano większym i mniejszym modyfikacjom. Pod względem technicznym warto odnotować fakt wyposażenia auta w automatyczną skrzynię biegów (opcja) oraz silnik wysokoprężny. Wespół z Mercedesem, Peugeota z modelem 404 zalicza się do grona popularyzatorów stosowania silnika wysokoprężnego w samochodach osobowych.




Peugeot 404 zaliczany jest do ikon francuskiej motoryzacji lat 60-tych, mocno wpisującej się w kulturę tego kraju. Był ulubieńcem rodzin, taksówkarzy (szczególnie egzemplarze z silnikiem Diesla) i drobnych przedsiębiorców. W coupe i kabrioletach lansowali się ówcześni celebryci. Zawrotną karierę zrobił nie tylko w rodzimej Francji, ale także w Ameryce Południowej oraz na bezdrożach Afryki. Zresztą, kilkukrotnie tryumfował w afrykańskim Rajdzie Safari! Najsłynniejszym europejskim użytkownikiem tego modelu to bez wątpienia sam Enzo Ferrari! Peugeot 404 sedan w kolorze szary metallic z beżową tapicerką przez wiele lat był służbową limuzyną założyciela Scuderia Ferrari. Kombi zaś z powodzeniem używane było przez zespół wyścigowy spod znaku czarnego konia. 

Nasz bohater przemierzał nowohuckie ulice jeszcze w latach osiemdziesiątych. Wówczas już emerytowany nauczyciel do końca powtarzał, że nie zamieni go na inny model. Nawet jeśli zakup akurat tego modelu był przypadkiem, to auto swoją wyjątkowością potwierdziło, że wybór był trafny.




1 komentarz:

  1. Hurgot Sztancy27 maja 2020 15:35

    powrót auto-archiwum w glorii i chwale :)

    OdpowiedzUsuń