W Czytelni niezmiernie rzadko zamieszczam prospekty samochodów zza Wielkiej Wody. Choć nie żywię żadnej urazy do motoryzacji amerykańskiej to też jakoś nie specjalnie znajduje ona miejsce w moim zainteresowaniu. Z drugiej strony ignorowanie prospektów amerykańskich byłoby z mojej strony niesprawiedliwe. Tak się składa, że 2 tygodnie temu do kolekcji trafił oryginalny prospekt Cadillaca rocznik 1962. Cóż to były wtedy za samochody.. Luksusowe, dostojne i przede wszystkim ogromne - prawdziwa Ameryka! Wszystko duże: duży przód, duże okna i długi tył zakończony strzelistymi płetwami. Zresztą popatrzcie sami.
Prospekt - jak na swoje ponad 50 lat - jest można powiedzieć w stanie jak z salonu. Do ideału mu niestety brakuje - papier nie wytrzymał próby czasu i zżółkł. Jednak żadnego zagięcia i żadnych plam po poprzednich właścicielach czynią z niego cenny egzemplarz. Wewnątrz zdjęcia bogaczy przeplatają się z rysunkami poszczególnych wersji samochodu. W Internecie jest sporo informacji na temat tego modelu. Częst przewija sie jednak sugestia, że rocznik 1962 był przełomowym pod względem stylistyki przodu, która od tej pory była bardziej dostojna i stonowana. Charakterystycznym jest też brak słupka B we wszystkich wersjach nadwoziowych. Polecam szczególnie lekturę tego PDFa:
Popatrzmy teraz już na sam prospekt:
Podrapiesz mnie? Trochę w lewo, niżej, o tu!
Dobrze, że na prospekcie widać ząb czasu. Ja nie lubię 50-letniego prospektu, które jak trzymam w ręku to zastanawiam się, czy to aby nie jest kilkumiesięczny reprint. Z prospektami jak ze starymi autami - niech będzie w idealnym stanie, ale jednak niech ten upływ czasu też będzie widoczny.
OdpowiedzUsuńHmm... można prosić w lepszej rozdzielczości?
OdpowiedzUsuńA X-frame okryła się złą sławą... (korozja i zderzenia boczne).
Jasne! Napisz do mnie przez formularz i odeślę Ci zdjęcia w oryginalnej rozdzielczości
UsuńDlaczego te samochody były takie długie. Z przodu i z tyłu. Nikt się nie przejmował parkowaniem w mieście? Teraz w testach pewnie by opisali, że nie nadaje się do miasta, ale za to olbrzymia strefa zgniotu :)
OdpowiedzUsuńMimo wszystko piękne samochody.
The United States is a spread out country, not Like Europe. In the 1950s, '60s, and '70s driving a big car was a sort of status symbol and Cadillac was the car everyone wanted. Today Cadillac's are smaller on a par with a BMW 5 series. Quality is now on a par with Mercedes, Audi and BMW. The old brochures were artists conceptions of the car and made them look even longer, but still it was not a car to have in Europe when Cadillac's were at the time a large car, and Europe quite crowded. I own a 2011 Cadillac CTS Coupe and I think it is probably 3 feet shorter.
OdpowiedzUsuń