5 stycznia 2015

PIERWSZE POLSKIE PROSPEKTY "AZJATÓW"


Dziś będzie małe odstępstwo od zasady i choć prospekty będą przedstawiały samochody azjatyckie, to nie będą one w swoich rodzimych językach. Z drugiej strony temat zapowiadałem już dobre parę miesięcy temu więc nadszedł czas aby obietnicę zrealizować. O czym dziś będzie? Będzie o polskich prospektach z początku lat 90-tych, z czasu kiedy zakup nowego samochodu w polskim salonie był czymś bardzo rzadko spotykanym. Tym bardziej samochodu japońskiego. Dzisiejszy wpis będzie jednocześnie zapowiedzią kolejnego - polskich prospektów samochodów zachodnich z czasów PRL-u. Tymczasem zapraszam Was do cofnięcia się myślami do czasu wczesnego, jakże dzikiego, kapitalizmu.


Prezentację zaczynamy od Mazdy. Mazda była jedną z pierwszych firm, jakie otwarły swoje przedstawicielstwo w Polsce po zmianie ustroju. Całkiem niedawno jeden z Czytelników w komentarzu udzielił ciekawej informacji, jakoby importem samochodów tej marki miał zajmować się sam Marian Bublewicz! Los jednak potoczył się tak, że po kilku latach obecności Mazda zniknęła z Polski, powracając w 2008 roku. Miejmy nadzieję, że pozostanie z nami już na zawsze!

Pierwsze polskie foldery Mazdy to w większości jednokartkówki. Były dwie serie: żółta i biała, różniące się także formatem kartki

















Daihatsu nigdy w Polsce nie miało swojego firmowego przedstawicielstwa. W czasach PRL-u do kraju samochody tej marki sprowadzane był przez Pol-Mot. Po zmianie ustroju importem zajęła się firma Belvedere Motors z Warszawy




Podobnie jak Daihatsu, również i Nissany dostępne były w Polsce Ludowej. Różnica pomiędzy tymi firmami jest jednak taka, że Nissan zdecydował się na otwarcie oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce, które prężnie działa do dziś




Prospekt Hondy Civic wydany w 1992 roku przez rzeszowskiego dealera "Sigma"





W 2 placówkach Mitsubishi (obsługujących wówczas cały kraj) dostępne były zarówno jednokartkowe foldery...






...jak i pełnowartościowe grube prospekty. 44-stronicowy prospekt (plus 6-stronicowy suplement) wydany został w 1993 roku. Jest to wydanie międzynarodowe wydrukowane w języku polskim (druk w Belgii)





























Suzuki Alto do Polski sprowadzane było z 2 źródeł, Pierwsze to "oryginalne" Suzuki Alto 800 mpi sprowadzane przez Suzuki Motor Poland LTDc(w cenie 8640$ lub 8730$ czyli około 210 000 000 ówczesnych polskich złotych). Drugie źródło to Maruti Suzuki 800 sprowadzane przez warszawski Elektrim i sprzedawane w punktach  Damisu.





Kolejny prospekt jest już nieco młodszy. Zasługuje on na uwagę przez fakt, że wydany on został w lutym 1996 roku - w przeddzień powołania do życia spółki Daewoo-FSO. Prospekt ten jest więc chyba pierwszym i jedynym wydanym w czasie, gdy Daewoo w Polsce było jeszcze tylko zwykłym importerem (czy był wydany wtedy też prospekt Espero?)






Na chwilę złamiemy nieco zasadę prezentacji prospektów z początku lat 90-tych, by pokazać polski prospekt małej ciężarówki Samsung. Szczerze powiedziawszy, póki folder ten nie trafił w moje ręce, to nie miałem bladego pojęcia, że pojazdy tej marki ktokolwiek sprowadzał do Polski. Czy ktoś z Was widział Samsunga na polskich ulicach?




Firma Alimex-Handels-GmbH zajmowała się oferowaniem Niemieckiemu klientowi produktów, które ten mógł kupić dla swoich bliskich w Polsce (więcej o tym folderze pisałem TUTAJ). Wśród wielu różnych sprzętów w ofercie były takie "japończyki" jak Daihatsu Charade, Mazda 626, Nissan Sunny, czy Toyoty Carina i Corolla.




Importem, eksportem, ogólnie dystrybucją zajmował się w Polsce Pol-Mot. Samochody nie tylki krajowej produkcji można było nabyć za pośrednictwem Pol-Motu współpracującego z Bankiem Pekao SA. Co ciekawe wpłat na samochody na rzecz odbiorców w Polsce mogli dokonywać obywateli zachodniej Europy, Argentyny czy nawet Australii!

Dziś zaprezentuję Wam wybrane strony z katalogu Pol-Motu wydanego w 1990 roku
















Na koniec mały off-topic. Bowiem już kroiła się sensacja, bomba wręcz. Tymczasem mało brakło z z bomby wyszła by kaczka. Chciałem już wszem o wobec ogłosić, że nasz Pol-Mot nie tylko handlował samochodami w Polsce ale również i sprowadzał Daihatsu do Finlandii





Tymczasem okazuje się, że nasz Pol-Mot i fiński Polmot Oy to dwie zupełnie różne firmy. Polmot Oy co prawda importował do Finlandii Polskie Fiaty i traktory Ursus, lecz był to niezależy fiński podmiot należący do Grupy Wihuri. W związku ze zbieżnością nazw z naszym Pol-Motem, w 1984 Polmot Oy zmuszony został do zmiany nazwy i od tamtego czasu nazywa się Maanteho Oy. Powyższy prospekt Daihatsu Charade Diesel wydany został rok wcześniej - w 1983. Logotyp i adres na prospekcie Daihatsu i Polskiego Fiata takie same.




3 komentarze:

  1. Cześć, jako uzupełnienie....
    Mam i ja w swojej kolekcji także inne "polskie" wydania prospektów np. Citroena 1966/67/68/69 oraz prospekt Citroena DS - 1968. Kilka Fiatów (127/132/Regata/Uno), Mazdy z roku 1985, Toyoty 1983/1988/1990, Ford 1981/1982/1983/1985, Mercedes 1971/1973, Porsche 911 z 1995/1996/1997, Renault 1979/1980/1981, Volvo 340 z 1986 roku.....
    >>> 4971 <<<
    Czyli jednak cos tam mozna było unas kupic i otrzymać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O zachodnich samochodach z czasów PRL-u napisałem tutaj:
      ZACHODNIE SAMOCHODY W PRL-U

      Usuń
  2. Dostawczy Samsung na czarnych blaszkach - alez to by byl szpan dzisiaj!

    OdpowiedzUsuń