12 stycznia 2015

ISUZU BIGHORN I HOLDEN JACKAROO PIERWSZEJ GENERACJI

W kolekcji autoArchiwum dość dużą grupę stanowią prospekty samochodów terenowych (nie wyłączając SUV-ów i Pickup-ów) w szczególności z Europy, Ameryki Północnej i Azji. W Czytelni mieliście już okazję oglądać prospekty takich producentów terenówek jak Nissan, International Harvester, AM General, Jeep, Honda, Daihatsu czy Suzuki. Na swoją kolej czekają jeszcze Mitsubishi, Toyota i Isuzu. Dlatego też kolejny odcinek o limuzynach Toyoty odstawiłem na bok i dziś zaprezentuję Wam prospekty Isuzu Bighorn (znanego u nas jako Trooper) i brata bliźniaka z Antypodów - Holdena Jackaroo.




Dzisiejszy bohater to średniej wielkości SUV. Początkowo nazywał się Isuzu Rodeo Big Horn. Producent jednak szybko skrócił nazwę modelu do Isuzu Bighorn, wyraz Rodeo zostawiając pickup-om. Pierwsza generacja tego modelu produkowana była w lata 1981-1991, wprowadzając w 1987 roku facelifting, w ramach którego m.in. zmieniono gamę dostępnych silników i lekko odświeżono nadwozie (najbardziej zauważalną była zmiana przednich reflektorów z okrągłych na prostokątne). Jak to w rodzinie General Motors bywa, auto w zależności od części świata sprzedawano pod różnymi markami (Isuzu, Holden, Subaru, Chevrolet). Bighorn doczekał się także swojego licencyjnego odpowiednika: SsangYong Korando Family było licencyjnym Isuzu Bighorn prawie w całości produkowanym w Korei Południowej. 

W dzisiejszym wpisie zaprezentuję Wam japońskie prospekty Isuzu Bighorn (także w wersji Irmscher), europejski Isuzu Trooper i australijskie Holdeny Jackaroo, w których samochód reklamowano jako luksusową terenówkę, coś na wzór Range Rovera.

Isuzu Bighorn - faza I

Prospekt z 1984 roku. 6 stron. Japonia





Prospekt z 1985 roku. 22 strony. Japonia
















Isuzu Trooper - faza I

Jak na razie jedynym prospektem europejskim marki Isuzu jest prospekt modelu Trooper sprzed faceliftingu. Jest to 4-stronicowe wydanie z 1985 roku na rynek fiński




Isuzu Bighorn - faza II

Jak już wspomniałem w 1987 roku przeprowadzono facelifting stylistyczny i "mechaniczny". Wtedy też Isuzu weszło we współpracę z niemieckim Irmscherem celem stworzenia luksusowej linii modelu Bighorn (wersja ta odznaczała się m.in. charakterystycznymi dodatkami stylistycznymi, kierownicą Momo i siedzeniami Recaro). Współpraca ta trwała 2 lata - do roku 1989. Właśnie z tego ostatniego roku pochodzi prezentowany niżej japoński prospekt (26 stron). Zawiera on zarówno wersje podstawowe, jak i Imrscher (S, G, R), z naciskiem na te drugie.





















W ramach globalnej działalności koncernu GM Isuzu Bighorn oferowane było również w Australii jako Holden Jackaroo. W kolekcji autoArchiwum jest kilka prospektów Jackaroo zarówno fazy pierwszej jak i drugiej

Holden Jackaroo

Prospekt z 1981 roku (początek produkcji). 10 stron








Prospekt z grudnia 1983 roku. 10 stron








Prospekt z października 1985 roku. 8 stron










Przechodzimy do prospektów Holdena Jackaroo po liftingu, który odbył się w 1987 roku. W maju tego roku wydano pierwszy prospekt 12-stronicowy odświeżonego modelu








Prospekt z listopada 1989 roku. W tym 14-stronicowym prospekcie obowiązkowo musiała znaleźć się także informacja o tym, że zaledwie parę miesięcy wcześniej Holden Jackaroo SWB (krótki rozstaw osi) zwyciężyło w Australian Safari








W 1984 roku American Isuzu Motors Inc. wydało praktyczną książeczkę-poradnik dla świeżo upieczonych kierowców chcących wjechać swoim Isuzu w teren. W 20-stronicowej książeczce zawarto podstawowe rady praktyczne i wskazówki bezpiecznej i efektywnej jazdy w terenie. Ciekawostką jest użyta już w 1984 roku  nazwa Trooper II, choć wszelkie źródła podają, że zaczęto stosować ją dopiero do wersji poliftingowej czyli w latach 1987-1991.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz