29 sierpnia 2014

INTERNATIONAL SCOUT - PIERWSZY ODWAŻNY, KTÓRY ZAGROZIŁ JEEPOWI

Jeep od lat w Stanach Zjednoczonych uchodził za ikonę samochodów terenowych. Choć wywodzi się on ze spartańskiego wojskowego Willysa, dosyć szybko gama modelowa Jeepa zaczęła się rozrastać o pojazdy większe i bardziej praktyczne. Nie zapomniano też o pojazdach służących rekreacji i wypoczynkowi odnoszących coraz większe sukcesy nie tylko w USA. Rynek jednak nie lubi ani próżni, ani monopolu. Dlatego też już w latach 60-tych amerykański producent International Harvester rzuCił rękawicę Jeep`owi wypuszczając nowy model Scout. Samochód ten dziś uważa się za jednego z prekursorów pojazdów do rekreacji dziś popularnie nazywanych SUV`ami. Pierwsza generacja Scout 80/800 produkowana była przez 11 lat (1960-1971). Jako, że odniosła sukces, producent postanowił kontynuować dobrą passę prezentując model Scout II. Dziś właśnie zaprezentuję Wam prospekty Scouta II z lat 1973-1979.


International Scout II na drogi wyjechał w 1971 roku. Finalna wersja nie różniła się zbytnio od prototypu zaprezentowanego zarządowi Internationala 4 lata wcześniej. Z drugiej strony zaś, producent hołdując amerykańskiej tradycji nowy model na nowy rok, raz po raz zmieniał front samochodu (grill i obwódki reflektorów). Auto reklamowane było jako niezastąpiony towarzysz przygód i wypraw poza miasto. Odbiorcami byli młodzi amerykanie i rodziny preferujące aktywny wypoczynek. Początkowo Scout II oferowany był jako 3-drzwiowa terenówka o zamkniętym nadwoziu, z napędem 4x2 bądź 4x4. 

Prospekt z 1972 roku prezentujący International Scout model 1973








W kolejnym roku klienci mogli zamówić już sobie samochód z dwubarwnym nadwoziem (ewentualnie imitacją drewna na bokach). Na jednym ze zdjęć widzimy też wersję pickup!









Rok modelowy 1977 był pierwszym (produkcja od 1976), w którym dostępny był obok Scouta II, także Scout Traveler. Najbardziej zauważalną różnicą pomiędzy obiema wersjami był dach wykonany z włókna szklanego w Travelerze i wydłużony o 18 cali rozstaw osi.



Prospekt International Scout II model 1977 (druk prospektu 1976)






Prospekt International Scout Traveller model 1977 (druk prospektu 1976)






Kolejny rok modelowy, to kolejna niespodzianka. Otóż International Scout w roku modelowym 1978 jako pierwsza terenówka Stanach Zjednoczonych wyposażony został w silnik wysokoprężny. Silnik ten - 6-cylindrowa rzędówka - rozwijał moc 81 koni mechanicznych (wg SAE) spalając przy tym dużo mniej paliwa, aniżeli jednostki benzynowe (niestety producent nie podał dokładnych wartości). 



Prospekt International Traveler model 1978 (druk prospektu 1977)






Prospekt International Scout II model 1978 (druk prospektu 1977)






O ile dwa poprzednie prospekty z rocznika modelowego 1978 były wydane w formie tradycyjnej, 8-stronicowej, o tyle wersja Diesel była na tyle szczególną nowością w gamie, że producent zdecydował się na wydanie tego prospektu w formie rozkładanej w plakat. Wewnątrz w dość szczegółowy sposób opisano zasadę działania silnika wysokoprężnego, nieco tłumiąc rekreacyjny charakter samochodu








Na koniec dzisiejszej prezentacji 2 prospekty Scouta z roku modelowego 1979, a wśród nich wersja SS II, czyli Super Scout, który miał być bezpośrednim konkurentem dla Jeepa CJ. Intenrational Scout SS II to taka plażowa zabawka pozbawiona dachu oraz drzwi (w razie konieczności można było rozłożyć miękki dach i przypiąć brezentowe drzwi). Rok modelowy 1979 był ostatnim rocznikiem wersji SS II



Prospekt International Scout II model 1979 (druk prospektu 1978)






Prospekt International Scout SS II model 1979 (druk prospektu 1978)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz