21 marca 2014

126P Z WIATREM WE WŁOSACH: POP I BOSMAL


Podczas całej swej ponad 27-letniej historii Maluch doczekał się wielu wersji i jeszcze więcej prototypów będących rozwinięciem tej konstrukcji. Drogi malował Pingwin, w wojsku miał służyć LPT, a drobne zaopatrzenie warzywniaka dowozić miał Bombel. Oprócz wersji użytkowych samochód ten z racji swoich niewielkich rozmiarów i niskiej ceny nadawał się także do celów rekreacyjnych. Na szczęście w porę zauważono potencjał drzemiący w Maluchu, dzięki czemu powstały kabriolety i dość "ekscentryczny" trike.


Na początku lat 90-tych jeden z polskich dealerów produkował swoją wersję cabrio o nazwie POP 2000. Auto oferowane było wyłącznie przez niemiecką firmę POP Automobile GmbH. Samochód bazując na Fiacie 126 BIS wyposażony był w silnik o pojemności 700 cm³. Charakterystycznym dla niego był brak pałąka mającego chronić pasażerów podczas dachowania oraz małe drzwi bez tradycyjnych ramek i bocznych szyb. Po założeniu brezentowego dachu rolę okien spełniała miękka przypinana "roleta" wykonana z przezroczystej folii obszytej brezentem. Na zimę dostępny był też dach typu hardtop. W ofercie firmy występował także POP 650 zbudowany na bazie Polskiego Fiata 126p z silnikiem o pojemności 650 cm³.




W 1991 roku w oparciu o Polskiego Fiata 126p Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Bosmal opracował wersję Cabrio. Samochód posiadał pałąk chroniący pasażerów podczas dachowania, tradycyjne drzwi, a sama konstrukcja samochodu nieznacznie uległa modyfikacji. Auto uzyskało także certyfikat dopuszczenia do ruchu wydany przez niemiecką jednostkę TUV, co pozwalało eksportować je do wielu krajów Europy Zachodniej. Produkcja trwała do 1995 roku, a ostatnie sztuki (już z emblematem Bosmal w miejsce Polski Fiat) wytwarzano na bazie wprowadzonego rok wcześniej do produkcji Fiata 126 el.




W 1993 roku światło dzienne ujrzał jeden z najbardziej odważnych projektów w historii OBR Bosmal: Trike. Pojazd ten to połączenie motocykla (przód) z Polskim Fiatem 126p (zespół napędowy).




Parę słów o wspomnianym Bosmalu. Powstał w 1972 roku jako Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych BOSMAL będąc jednym z zakładów FSM. To właśnie tam opracowano Syrenę Bosto oraz szereg prototypów: Polski Fiat 126p Bombel, 126p Kombi, 126p NP (z napędem na przednie koła), Cinquecento 4x4, 5-drzwiowe czy dostawcze. Ośrodek zajmował się także małoseryjną produkcją Bosmala 126 Cabrio oraz wersji Van modeli Cinquecento, Seicento oraz Panda. Obecnie firma nosi nazwę Instytut Badań i Rozwoju Bosmal Sp. z o.o. i specjalizuje się w wykonywaniu prac badawczo – rozwojowych oraz produkcyjnych na zlecenia krajowych i zagranicznych firm, głównie motoryzacyjnych.

Bosmal raz na jakiś czas wydaje publikacje prezentujące działalność firmy. Oprócz opisu zakresu prac wykonywanych przez Bosmal czytelnik zapoznaje się z prototypami i samochodami jakie były opracowywane w Ośrodku. W 1994 roku wydano 8 stronicowy prospekt:






Na początku XXI wieku wydano kolejną publikację (niestety konkretnej daty wydania brak). Ładne lakierowane wstawki kontrastują z matowym papierem. Prospekt ten jest bodaj jedynym źródłem, w którym widzimy Bosmala Cabrio zbudowanego na bazie 126 el. Objętość: 16 stron.





2 komentarze:

  1. Witam,
    świetna strona, grtaulacje! Odnośnie Bosmala jedno uściślenie – na bazie 126 el zbudowano tylko jeden egzemplarz, ktróry stoi teraz w „izbie pamięci” Bosmala, do produkcji cabrio na tym modelu nie doszło ze względu na zaostrzenie norm emisji spalin na Zachodzie (a tam auto miałobyć pierwotnie oferowane)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bonjour,
    Il semble qu'une série de 126 cabriolet sur une base de bis a été produite en Italie par le carrossier GAVELLO. Seulement 297 unités seraient sorties de cette fabrique. Il est très difficile de trouver d'autre renseignement.

    OdpowiedzUsuń