Fiat 126 - następca zasłużonego modelu 500 - powstawał we włoskim Cassino od 1972 do 1980 roku. W ciągu całego okresu włoskiej produkcji auto było eksportowane do wielu krajów świata. Co ciekawe w Danii Fiat 126 sprzedawany był pod nazwą Topolino. Silniki montowane w 126 pochodziły zarówno z Włoch, jak i z polskiego zakładu FSM (w ramach spłat za licencję). W Austrii zaś produkowano Steyr-Puch 126 z 2-cylindrowym silnikiem typu bokser. Zdjęcie wprowadzające pochodzi z okładki Auto Motor und Sport (1978), gdzie tematem przewodnim były najlepsze importowane samochody w Niemczech, wśród których znalazł się także Fiat 126. Do dzisiejszego artykułu przygotowałem kilka prospektów właśnie tego modelu.
Stawkę otwiera Steyr Fiat 126 P4. Skromy jednokartkowy folder wydany w 1977 roku, który przedstawia - UWAGA - włoski samochód z tradycyjnym silnikiem 2-cylindrowym rzędowym o pojemności 594 cm³. Mimo logo Steyr Fiat do czynienia mamy z egzemplarzem włoskim.
Fiat Topolino to model 126 sprzedawany na rynku duńskim. Mała ulotka wydana została prawdopodobnie w 1979 roku.
W Wielkiej Brytanii auto nazywano Fiat 126 Saloon. Prospekt wydany w 1975 roku przez Fiat (England) Ltd jest jednym z ładniejszych tego modelu. Na 16 stronach duże kolorowe zdjęcia zajmują niemal całą ich powierzchnię. Opisy - tylko te najpotrzebniejsze - są jedynie dodatkiem do całości.
Kolejny prospekt wydany na wyspach jest już nieco młodszy - 1977 rok. Znajdziemy w nim 2 wersje: Fiat 126 Saloon & 126 De Ville. Pierwsza z nich ma jeszcze zderzaki chromowane i stary wystrój wnętrza. Druga natomiast posiada już boczne listwy i zderzaki plastikowe, nowy wystrój wnętrza i otwierany dach. Obie wyposażone już w silnik pojemności 652 cm³.
Trzeci brytyjski prospekt Fiata 126 z kolekcji autoArchiwum nie do końca pasuje do tematyki artykułu, ponieważ mimo oznaczeń Fiat 126 przedstawiany samochód jest już produkcji polskiej. W 1983 roku (data wydania prospektu) we Włoszech produkowano już następcę modelu 126 - Fiata Pandę pierwszej generacji.
Wracamy na stały ląd - konkretnie do Amsterdamu, gdzie znajdował się importer Fiata firma Leonard Lang b.v. Niezbyt szczęśliwy projekt okładki przypomina raczej suplement prospektu z danymi technicznymi, aniżeli prospekt mający jakoś zachęcić klienta do zakupu w tym przypadku Fiata 126 Personal 4. Sytuację ratuje środek i ostatnia strona. Druk prospektu we Włoszech (oryginalne wydanie Fiat Auto, nie lokalny folder importera).
Kończymy niemieckim folderem jednokartkowym Fiata 126. Choć to tylko jedna kartka, informacji o aucie zamieszczono na niej aż nadto. Są i opisy, i dane techniczne, i 8 zdjęć. Daty wydania niestety nie podano.
jeśli chodzi o ten ostatni folder, to nie znam niemieckiego a wyczytałem że jest to seria na rok 1983.
OdpowiedzUsuń