A4 to typowy format prospektów wydanych w Europie czy Azji (Stany Zjednoczone i Australia rządzą się swoimi prawami). W tym formacie spotkamy prospekty aut popularnych i luksusowych, ciężarówek, traktorów i innych. Jedne mają okładki tradycyjne, inne twarde. Osobną jednak kategorię stanowią niewielkie foldery, które przedstawiając unikatowe samochody reprezentują wartość nie mniejszą niż prospekty w formacie tradycyjnym czy nawet większym.
Przyjrzyjmy się 5 folderom, niewiele większym od pudełka zapałek. Każdy z nich przedstawia samochód o nieprzeciętnych osiągach co w połączeniu z niewielką popularnością czyni go obiektem pożądania niejednego kolekcjonera.
Najmniejszy z folderów (tylko 15x10 cm) przedstawia roadstera włoskiej produkcji Soleil. Silnik tego niepozornego samochodu generuje moc 651 koni mechanicznych rozpędzając pojazd do 325 km/h!
Kolejny mini-prospekt to już historia. Firma Wiesmann niestety zaprzestała produkcji swych niepowtarzalnych samochodów. Czytałem kiedyś test porównawczy Porsche 911 z Wiesmannem, z którego wynikało, że Porsche w porównaniu ze swym konkurentem jest samochodem łagodnym i łatwym w prowadzeniu, niczym kompakt w mieście. Samochody Wiesmann to pojazdy z charakterem, wymagające od kierowcy pewnej wprawy w ich prowadzeniu, o zjawiskowych osiągach: w zależności od wersji zamontowany silnik generuje moc od 343 aż do 555 koni mechanicznych, rozpędzając auto do niebagatelnych 311 km/h!
Witamy w Hiszpanii, gdzie powstaje nieznane u nas auto Tauro V8 Spider. Niewielki prospekt (format zbliżony do A5) przedstawia nam na pergaminowych stronach opis i podstawowe dane techniczne tego samochodu. By być konsekwentnym i tu przybliżę nieco osiągi: 440 koni mechanicznych (w opcji nawet 530 KM), a przyspieszenie do 100 km/h następuje w 4 sekundy.
Beira to kolejny samochód, który możemy oglądać już tylko w folderze. Producent Breckland Technology chciał stworzyć samochód, który konkurować miał z pojazdami TVR i Marcos. Bazą dla tego samochodu była technika General Motors, a sam samochód był blisko spokrewniony z Oplem GT. Ciekawostką jest to, że silnik zasilany był benzyną i gazem LPG, a generowana przez niego moc to aż 397 koni mechanicznych. Źródła podają, że jedynym rokiem produkcji tego samochodu był 2008, a projekt nie wyszedł poza fazę produkcji próbnej. Sam prospekt został wydany na grubym kredowanym papierze, a jego format podobnie jak Tauro zbliżony jest do A5.
Na koniec najstarszy z tego zestawienia Spectre R42, rocznik 1996. Rasowy "egzotyk". Pod maską silnik o mocy 350 koni mechanicznych potrafiący rozpędzić auto do 285 km/h. Dziś w porównaniu choćby z powyższymi przykładami maksymalna prędkość nie robi wrażenia, ale 18 lat temu były to osiągi zarezerwowane tylko dla najlepszych. Prezentowany prospekt jest dość osobliwy: jedno zdjęcie, opis zdanymi technicznymi a na końcu... kupon do zamówienia samochodu. Język francuski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz