W niedzielę zaprezentowałem Wam fotorelację z wystawy AMI w niemieckim Lipsku (CZĘŚĆ 1). Nie jest ona tak prestiżowa jak ta we Frankfurcie nad Menem (IAA Frankfurt) choć z roku na rok możemy zaobserwować coraz więcej premier nie tylko niemieckich, ale także europejskich czy nawet światowych. W Lipsku podczas dnia prasowego jest również więcej prospektów (we Frankfurcie głównie są press-kity). Współczesne press-kity nie są już takimi jak w latach ubiegłych, ale na szczęście zdarzają się jeszcze wyjątki będące kolekcjonerskimi "smaczkami". Dziś zgodnie z obietnicą nieco przybliżę to co można było otrzymać od wystawców.
Prezentację zaczynamy od najbardziej prestiżowego press-kitu wśród wszystkich dostępnych na wystawie. Porsche wydało swoją informację prasową w bardzo niezwykły sposób: w pudełku zamykanym na magnes umieszczono notes będący jednocześnie prezentacją fabryki Porsche w Lipsku, a pod nim w gąbce metalowy długopis oraz pendrive o pojemności 4 GB z prezentacją lipskiego zakładu.
Notes z pendrive`m i długopisem rozdawał także Hyundai, choć tu jest to notes tradycyjny, ze wszystkimi kartkami do zapisania. Na pendrivie (4 GB) znajdujemy informację prasową wraz ze zdjęciami modeli Genesis (niemiecka premiera), i10, ix20 oraz Hyundaiów rajdowych. Ponadto do notesu dołączana była broszura przedstawiająca krótko najważniejsze fakty i liczby firmy Hyundai, wraz z galerią wszystkich pojazdów (również tych z rynku azjatyckiego)
Skoda niestety zniżyła loty. I to bardzo. O ile dawniej co roku wydawany był segregator z kolorowymi odbitkami i wydrukowanym tekstem (na każdą wystawę segregator był inny), to obecnie zdjęcia są na pendrivie, a w teczce 3 broszury z samym tekstem. Pendrive w formie silikonowego breloczka zawiera informację prasową najnowszego prototypu Vision C, terenowej Octavii Scout oraz wersji limitowanych pozostałych modeli (głównie GreenLine oraz Monte Carlo). Pojemność 4 GB
Press-kit firmy Kia to kartki z samym tekstem i długopis zamknięte w sztywnej teczce z wytoczonym logotypem Kia. Mimo, że przygotowane jest miejsce na płytę CD, producent jej nie dołączył na wystawę w Lipsku. Zdjęcia i tekst w formie elektronicznej dostępne są na stronie, którą możemy odwiedzić po zeskanowaniu kodu QR zamieszczonego na każdej z kartek
Na stoisku Opla każdy z dziennikarzy otrzymywał pendrive`a w formie karty umieszczonej w plastikowym pudełku zamykanym na magnes. Pudełek były 2 wersje: z gąbką wewnątrz lub bez. Sam pendrive ma pojemność 4 GB i zawiera informację prasową modeli Adam S, Adam Rocks i Astra OPC Extreme
Podobny wygląd i formę ma pendrive Ssang Yonga. Nawet i pojemność taka sama - 4 GB
Chyba najbardziej "przewrotnym" press-kitem w formie silikonowej opaski na rękę prezentował się Seat. Ot najważniejsze informacje zawsze pod ręką na ręce :) Czego dotyczą te informacje? Właściwie tylko 3 modeli: Mii by Mango, Leon & Leon Cupra oraz Ibiza (wraz z jubileuszową wersją 30 Jahre). Podobnie jak u poprzednich producentów, tak i tu pendrive ma pojemność 4 GB.
Najbardziej pojemny pendrive - aż 8 GB - jest nośnikiem informacji prasowej firmy BMW. Podobnie jak u Opla jest on wielkości karty kredytowej, z tym że tu włożony jest w tekturkowe etui, a sam nośnik wysuwa się i nie jest na stałe połączony z kartą. Informacje prasowe przedstawiają modele 2 Active Tourer, X4, M4 Convertible, i3 oraz i8. Jest też prezentacja lipskiego zakładu firmy.
Nissan dysponował czarnym pendrivem w bardzo limitowanej ilości (nie dla wszystkich wystarczyło). Pojemność 4 GB. Informacje prasowe przedstawiają modele Juke, najnowszy X-Trail oraz elektryczny eNV200
Subaru skromnie: zupełnie zwyczajny pendrive (wygląd znany od wielu lat) ma najmniejszą pojemność, bo tylko 2 GB. Co otrzymujemy po podłączeniu do komputera? Tylko zestaw plików PDF. Bez nawet jednego zdjęcia w formie osobnego pliku
Volvo również dysonowało tylko pendrive`ami. Choć były to najmniejsze z całej wystawy (gabarytowo, pojemność standardowa - 4 GB), to ich wykonanie z materiału "metalopodobnego" jest godne marki uchodzącej za prestiżową. NA pendrivie znajdujemy informację prasową modeli XC60, V60 Plug-in-Hybrid R-Design, V70 i XC 7 w limitowanej wersji Black Edition oraz modele z serii Ocean Race
Na wystawie byli też producenci dysponujący materiałami o swoich samochodach nagranymi na płycie CD/DVD. Należeli do nich:
Isuzu
Honda
Mitsubishi
oraz ThyssenKrupp ze swoim prototypem InEco
Byli też wystawcy, którzy "poszli" drogą całkowicie minimalistyczną. Peugeot wręczał dziennikarzom tekturkową teczkę z zadrukowanymi samym tekstem kartkami, natomiast mistrzem było Audi: na stoisku bawarskiego producenta samochodów typu premium otrzymać można było karteczkę z kodem QR. Nic poza tym
Jak już wspomniałem we wstępie na wystawie AMI można było otrzymać podczas dnia prasowego wiele prospektów przeznaczonych dla klienta końcowego. Poza chyba tylko Porsche Macan w pudełku zamykanym na magnes (wydanie na premierę modelu) wszystkie prospekty były dostępne w wersjach "regularnych", znanych z salonów dealerskich. W większości były one w języku niemieckim, choć trafiały się również po angielsku. Popatrzmy więc co w tej materii mieli do zaprezentowania wystawcy
ThyssenKrupp swój prototyp promował prospektem i przedrukiem z pisma ATZ. W BMW natomiast dostępne były tylko magazyny oraz cenniki. Z racji swojego prestiżu cennik modelu i8 nabierze w przyszłości wartości kolekcjonerskiej. Nissan szeroko promował swój elektryczny model Leaf, natomiast prospekt Renault ZOE otrzymać można było na stoisku dealera sprzedającego pojazdy elektryczne i komunalne. Tesla mimo wydania ładnych prospektów, na wystawie w Lipsku swój Model S promowała małą broszurką
Jaguar raczej niechętnie dzielił prospektami. Można było otrzymać właściwie tylko jeden prospekt: gamę modeli na rok 2014. Poza tym dostępny był też magazyn Moments i ulotki wprowadzające (np. zapowiadająca model XE). Na stoisku Isuzu można było zaopatrzyć się w prospekt modelu D-Max (w komplecie z prospektem głównym był folder z akcesoriami oraz cennik). Skoda podczas dnia prasowego poza press-kitem "dawała" prospekt z gamą modelową na rok 2014. Podczas wystawy otwartej dla zwykłych gości, dostępne są wszystkie prospekty, włącznie z wersjami limitowanymi. Na stoisku Smarta oprócz typowych dla marki prospektów był jeden znacznie większy formatem (większy nawet niż standardowy format A4), a przedstawiał on model Brabus Xclusive Red Edition
U niektórych producentów bez problemu można było zaopatrzy się we wszystkie dostępne aktualnie prospekty. Kapitalna sprawa gdy chce się uzupełnić kolekcję.
Mitsubishi
Subaru
Suzuki wraz z najnowszym modelem Celerio. Mimo, że w produkcji jest już nowy model SX4 S-Cross, w ofercie wciąż pozostaje SX4 Classic. Ponadto Suzuki News w wydaniu specjalnym na wystawę AMI 2014
Ford wraz z najnowszymi modelami Mondeo i Focus
U Citroena można było otrzymać takie nowości jak C5 CrossTourer i Cactus (mały folder + cennik). W przypadku modelu C1 dostępny był tylko cennik. Oba modele były promowane także w firmowym magazynie Citroena wydawanym pod wymownym tytułem Passion. Kolekcję można sobie uzupełnić o aktualne prospekty linii DS
U Peugeota, podobnie jak u bratniego Citroena, dla trojaczka z czeskiego Kolina dostępny był tylko cennik (Toyoty w ogóle na wystawie AMI nie było)
Seria prospektów koreańskiego producenta Kia, włącznie z najnowszym modelem Soul EV (elektryczny)
U Opla nowością był prospekt dostawczego Vivaro oraz psudoterenowego modelu Adam Rocks (w tym przypadku folder rozkłada się do formatu nieco większego od A2)
Pełna seria Seata, wraz z wersjami limitowanymi
Porsche podczas dnia prasowego miało ograniczony wybór w prospektach. Ciekawostką jest prospekt modelu Macan w wydaniu premierowym (całość w pudełku zamykanym na magnes), a także numer specjalny czasopisma Automobil Produktion, poświęcony w całości produkcji Macana i zakładowi firmy w Lipsku
Mercedes jest chyba w posiadaniu kapsuły czasu, ponieważ 30 maja na stoisku tego producenta były dostępne prospekty z datą wydania CZERWIEC 2014 (sytuacja dotyczyła ie tylko prospektu Mercedesa GL). Ponadto najnowsza C Klasa doczekała się już grubego wydania prospektu, a także wersji limitowanej Edition 1. Zupełną nowością jest prospekt C Klasa T-Modell
Szczęście dopisało także przy stoisku Volkswagena, gdzie bez najmniejszych problemów można było zaopatrzyć się w prospekt każdego modelu, nie wyłączając wersji limitowanych. Ciekawe, że podczas oficjalnej wystawy rozdawano prospekty zarówno przed-, jak i poliftowego modelu Scirocco
Na wystawie AMI nie zabrakło również tunerów (tu Milotec) oraz firm specjalizujących się w dostosowaniu pojazdu do konkretnych potrzeb: Warmuth przystosowuje samochody Volkswagena dla osób niepełnosprawnych, Algema buduje pomoce drogowe (ciekawa jest wersja "łamana"). Całości dopełnia ekologiczny i już niemiecki Twike (auto początkowo produkowane było w Szwajcarii)
Organizator Leipziege Messe również dysponuje swoim czasopismem, a AMI Sport przedstawia wszystkie premiery jakie miały się odbyć na AMI 2014
Wyższa szkoła (nasz odpowiednik politechniki) z Hamburga również miała swoje stoisko. Prezentowano na nim materiały z zakresu konstrukcji pojazdów i obecnie panujących trendów w stylistyce
Polska policja, wespół z niemiecką rozdawały poradniki jak zabezpieczyć samochód przed kradzieżą
Ulotka Muzeum Horcha
Żołnierze Bundeswehry natomiast rozdawali interesujące plakaty samolotów i pojazdów używanych przez niemieckie wojsko
tyle materiałów, no to sporo :) Ale faktycznie porsche się postarało
OdpowiedzUsuńSzczerze mówiąc to... niewiele tego. Mercedesa można otrzymać u nas idąc do dilera- każdy prospekt, pozostałych firm także zresztą. Jedynie w Polsce trudno o limitowane VW- ale grube wydania bez problemu można dostać. Press kity kiedyś były fajne a dzisiaj- pendrive? Chyba tylko po to było je brać żeby wykasować dane a peny na allegro pogonić. Także średnio, całkiem średnio. A gdzie Audi, BMW?
OdpowiedzUsuńWłaśnie doczytałem, Audi ani BMW nie rozdawały nic. Kiepsko. Podejrzewam, że wypad na 1 dzień do Berlina i można przywieźć więcej :)
OdpowiedzUsuńWystarczyło zostać do następnego dnia kiedy to bramy wystawy otwarły się dla publiczności. Wtedy można było otrzymać o wiele więcej prospektów. Ja byłem tylko na dniu prasowym
OdpowiedzUsuń