Ford Model A to następca legendarnego Modelu T. Jego produkcję wdrożono w rekordowo szybkim tempie: niecałe 6 miesięcy! Samochód ten kapitalnie wpisywał się w czas lat dwudziestych. Prostota ustąpiła szykowi i elegancji, a potrzeby coraz zamożniejszego społeczeństwa amerykańskiego stawały się coraz większe. Model A był niższy, dłuższy i szerszy od swojego poprzednika dziki czemu nadwozie zyskało lepsze proporcje, a za niewiele wyższą cenę oferował hydrauliczne amortyzatory, szyby z bezpiecznego szkła, automatyczne wycieraczki oraz Bendix, dzięki któremu korbę można było odstawić do garażu. Model A to również różne typy nadwozi malowane w kilku modnych wówczas kolorach. Po dwóch latach - w 1929 roku - poziom produkcji osiągnął pułap 2 milionów sztuk. Wszystko szło dobrze do tzw. Czarnego Czwartku, będącego początkiem Wielkiego Kryzysu. Rok 1931 był ostatnim rokiem produkcji tego modelu. Łącznie bramy fabryk rozsianych na całym świecie opuściło prawi 5 milionów Fordów Model A.
Przez długi czas prospekt Forda Modelu A był najstarszym w kolekcji autoArchiwum. Było to wydanie z 1931 roku w języku polskim, choć wydrukowane w Danii co może sugerować, iż w Polsce oferowano Fordy Model A z fabryki duńskiej. Niestety jego stan jest tragiczny: prospekt już dość znacznie nadgryziony zębem czasu został podklejony przez poprzedniego właściciela przezroczystą taśmą do paczek... Treść jednak pozostaje kompletna, dzięki czemu 12-stronicowy prospekt jest nieocenionym źródłem wiedzy na temat tego samochodu.
Niedawno do kolekcji autoArchiwum dołączył kolejny prospekt tego samochodu. Wydany podobnie jak poprzedni również w ostatnim roku produkcji Modelu A - 1931. Pochodzi jednak z Niemiec i przedstawia egzemplarze tam produkowane. Stan jest o niebo lepszy od poprzednika, choć do ideału mu trochę brakuje. Na 12 stronach poznajemy wszystkie dostępne wersje nadwoziowe oraz niezbędne opisy i dane techniczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz