2 kwietnia 2014

RENAULT SCENIC - WZÓR PRZYJACIELA RODZINY


Dzisiejszy wpis może być dla wielu zaskoczeniem. Przedstawiany samochód to popularne wozidło, widywane w dziesiątkach egzemplarzy codziennie na naszych ulicach. Więc co w nim takiego wyjątkowego, że dzisiaj właśnie o nim? Po pierwsze jest to auto, gdzie zastosowane rozwiązania wciąż stawiają je ponad niektóre współczesne modele konkurencji. Po drugie Scenic był na tyle udanym modelem, że po zakończeniu produkcji w Europie wciąż znajdował nabywców w Ameryce Południowej.

Właściwa nazwa tego samochodu to Renault Megane Scenic. Był jednym z 4 z rodziny Megane, obok hatchbacka, sedana i Coupe. Samochody te zaprezentowano w 1996 roku, a już rok później Megane Scenic został samochodem roku. Główny nacisk podczas prezentacji rodziny Megane kładziono na systemy bezpieczeństwa zainstalowane w tych samochodach, rzadko jeszcze wtedy spotykane u konkurentów podobnej klasy. Sam Scenic wydał mi się wtedy zwyczajnie nadmuchanym hatchbackiem, pozbawionym proporcji. W 1999 roku auto wyładniało. Scenic otrzymał z przodu duże podwójne reflektory lepiej wpisujące się stylistycznie w bryłę samochodu, z tyłu zaś lampy zmieniono zgodnie z ówczesną modą (przydymione ustąpiły miejsca biało-czerwonym). Oprócz kilku innych zmian na zewnątrz i wewnątrz, samochód w standardzie wzbogacił się o funkcje będące dotychczas tylko w opcji (m.in. wszystkie tylne siedzenia były przesuwne). Na tylnej klapie zniknął emblemat Megane w miejsce którego pojawił się napis Scenic (o tym, że to wciąż Megane świadczył dyskretny napis na tylnych drzwiach). Oczywiście inne auta rodziny Megane również przeszły lifting, a sama rodzina powiększyła się o kombi oraz kabrioleta. W 2000 roku na świat przyszedł kolejny członek rodziny: crossover Scenic RX4. Samochód był jedynym w swoim rodzaju. Rodzinnego vana wyposażono w napęd na 4 koła, zwiększono prześwit, a całość obłożono osłonami niczym rasową terenówkę. Auto jednak nadawało się bardziej na bulwar niż w teren, o czym ostrzegała również instrukcja obsługi. Renault Scenic w Europie produkowano do 2003 roku, w Brazylii zaś aż do 2010, co świadczy o dobrej i przemyślanej konstrukcji samochodu.

Podczas tzw Dni Otwartych Drzwi gdy prezentowano rodzinę Megane w salonach Renault rozdawany był folder wydany przez Poznaj Renault - firmowy magazyn. Na 24 stronach rzeczowo przedstawiono każdy z prezentowanych modeli, technikę i systemy bezpieczeństwa. Poniżej strony związane z Renault Scenic:








Oczywiście wydane zostały także klasyczne prospekty. Oto kilka przykładów:
Pierwszy prospekt prawdopodobnie pochodzi z roku 1996. Wydanie polskie, 16 stron.










Kolejne dwa prospekty przyjechały z Czech. Oba mają po 12 stron i właściwie różnią się nieznacznie. Wydane były jednak w różnych latach: 1997 i 1998








Czeska jednokartkówka z informacją o promocji. Wydanie 1998.




W 1999 roku - tuż przed wprowadzeniem modelu po liftingu - w salonach zagościł Scenic Kaleido. Poniżej folder z Czech




Nadszedł czas by Scenica nieco odmłodzić. W 1999 roku przeprowadzono facelifting, a kolor zielony dla tego auta był tak nieodłączny w materiałach reklamowych jak czerwony dla Ferrari.

Prospekt-kupon wydany na prezentację odmłodzonego modelu w czeskich salonach. Wydanie 1999, 6 stron.






A tu przykład już tradycyjnego prospektu - wydanego również na premierę modelu poliftingowego. Wydanie czeskie.






Regularny prospekt wydany w tej samej formie na wiele europejskich rynków był już o wiele grubszy: 40 stron. Spotkać można datę wydania zarówno 1999 jak i 2000. Wiele zdjęć pokazuje samochód w szczegółach. Zwróćcie uwagę na serię zdjęć w prawym górnym i lewym dolnym rogu. Przy szybkim przekartkowaniu schowek się zamyka (góra), a siedzenie składa (dół). Poniżej prospekt w języku polskim.






















W kolejnych latach Renault wypuściło zupełnie nową serię prospektów. Mimo podobnych, czy wręcz identycznych okładek, prospekty potrafiły się różnić wewnątrz zdjęciami czy opisem. 

Prospekty Renault Scenic z lat 2001 (belgijski) i 2002 (hiszpański). Po 6 stron każdy.





Oprócz prospektu dedykowanego tylko dla "osobowego" Scenica, był wydany także prospekt prezentujący i "osobowego" Scenica i "terenenowego" Scenica RX4. Ten drugi zaś mógł być zszywany, bądź klejony z ładnym grzbietem (wydanie na rynek niemiecki). Prospekty w zależności od roku czy ryku przeznaczenia różniły się od siebie nieznacznie. Poniżej prezentuję 3 prospekty wyglądające na pierwszy rzut oka identycznie. Dwa zszywane: polski i niemiecki (2002) oraz jeden klejony (wydanie austriackie z 2001 roku). Wersje zszywane różnią się od siebie w zasadzie tylko zderzakiem Scenica RX4 (czarny i lakierowany). Oba mają po 34 strony


















Wersja klejona jest grubsza - ma 52 strony. Poniżej zaprezentowane są już zdjęcia różnicowe, których nie znajdziemy w wersji zszywanej









Kto myśli sobie, że w 200 roku historia Scenica I definitywnie się zakończyła jest w ciężkim błędzie. Otóż równoległa produkcja do francuskiej w latach 1998-2010 odbywała się w Brazylii. Na dowód tego, bardzo rzadko spotykany brazylijski prospekt wydany w roku 2005





Nie zapomniano również o Scenicu RX4. Poniżej 40-stronicowy prospekt z roku 2000 (wydanie na rynek austriacki)






















Czeski folder jednokartkowy




Samochód ten na niektórych rynkach obecny był także jako różne edycje limitowane. Poniżej francuski prospekt Renault Scenic RX4 Aigle wydany w 2002 roku





Na koniec zostawiam przykład prospektów z oryginalnymi akcesoriami i dodatkami do Renault Scenic


1 komentarz:

  1. Witam.
    Czy można odkurzyć temat?
    Jeśli jakieś problemy, to zapraszam na sympatyczne darmowe przyjazne www.ScenicForum.pl.
    pozdrawiam ZygaM.

    OdpowiedzUsuń