26 marca 2016

SZOFER POLSKI - NR 3 - MARZEC 1938

Całkiem niedawno los zgotował mi ogromną niespodziankę: kolekcja autoArchiwum wzbogaciła się bowiem o przedwojenne czasopismo "Szofer Polski" z marca 1938 roku. Przygotowałem dla Was najciekawsze fragmenty z artykułów tam zawartych, a chętni mogą nawet sobie pobrać całe czasopismo w formie PDF.







Numer otwiera relacja z odbywającej się właśnie wystawy samochodowej w Berlinie. Wystawa ta miała być wyjątkową - otóż właśnie wtedy miał być zaprezentowany publiczności długo wyczekiwany "wóz ludowy". 



Słowa Volkswagen i premium - jak widzicie nigdy z sobą nie szły w parze. 

O wozie ludowym wspomniano jeszcze pod koniec numeru przy okazji przedstawienia danych statystycznych zmotoryzowania Niemiec



Tymczasem w kraju wciąż zmagaliśmy się z jeszcze raczkującą motoryzacją





Mimo to, mimo przytłaczającej przewagi technicznej Bolszewików, polscy szoferzy w lutym 1918 roku dzięki sprytowi i waleczności zdobyli Mińsk. O tym w szkole nie uczą

Tak oto "Szofer Polski" wspomina to wydarzenie z okazji dwudziestej rocznicy:


***



W artykule Poważne ulgi uzyskali właściciele taksówek poruszono niezwykle ważne wówczas tematy między innymi o koncesjonowaniu taksówek, przeglądach technicznych (aby o wycofaniu samochodu z ruchu decydował jego stan techniczny a nie rok pochodzenia), wymaganego wyposażenia dorożki samochodowej, ubezpieczenia i - jakże i dziś aktualnego - o cenach benzyny. Interesująca wydaje się dyskusja o pierwszeństwie przejazdu:



W artykule Opłaty za zużycie bruków miejskich poruszono temat opłat pobieranych w zależności od ilości koni i resorowania dorożek.

Jest też oczywiście kronika, a w niej bieżące wydarzenia (zwróćcie uwagę, że takim czymś jak ochrona danych osobowych nikt się nie przejmował)


***

***


***

Rowerzyści to nie święte krowy



Dość obszerny artykuł Szoferzy uważajcie na otwarte drzwi podczas jazdy opisuje wypadek, w którym poszkodowany został wózkarz. Czy winnym jest kierowca? Przeczytajcie w pełnej wersji - plik PDF do pobrania na dole wpisu.

Ogłoszenie społeczne



Dość interesujący jest również artykuł Organizacja zawodów samochodowych szczegółowo opisujący zasady i przepisy. Taka ciekawostka:



Nie mogło też oczywiście zabraknąć tematów, które jak widać od lat są stałymi bywalcami na łamach czasopism motoryzacyjnych aż do dziś. W dziale technicznym opisano zasadę działania skrzyń przekładniowych i synchronizatorów, zaś na końcu aktualne ceny nowych samochodów:


***




Skan pełnej wersji w pliku PDF można pobrać stąd:





2 komentarze:

  1. "aby o wycofaniu samochodu z ruchu decydował jego stan techniczny a nie rok pochodzenia" - producenci współczesnych aut zapewne chcieliby powrotu do starych rozwiązań prawnych (obecnie w imię ekologii).

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobry jest fragment o dzieciarni rozpuszczonej jak dziadowskie bicze.
    Ale najlepszy chyba i trochę smutny z naszego punktu widzenia jest opis ile mieli Niemcy wtedy autostrad, oraz ile mieli w budowie. Można porównać ile jest u nas prawie 80 lat później.

    OdpowiedzUsuń