Kontynuując zeszłotygodniowy temat dziś przyjrzymy się prospektom Toyoty Corony X generacji. Temat jest o tyle interesujący dla nas Europejczyków, że model Corona to znana nam dobrze Carina E, w Japonii zaś nazwę Carina nadano bliźniaczej konstrukcji modelu Corona... Pomieszanie z poplątaniem. Jeśli już poruszamy kwestię zbieżności nazw warto zaprezentować dodatkowo jeszcze prospekty 2 modeli. Otóż w Japonii Toyota oferowała także Coronę EXiV i Carinę ED - samochody blisko spokrewnione z modelem.. Celica! W Europie Carina E nie zapisała się jakoś szczególnie w pamięci kierowców. Popatrzmy zatem na te samochody z perspektywy japońskiego klienta, który mógł sobie wybrać Coronę lub Carinę w jednej z 3 form: liftback, sedan lub hardtop sedan.
Jak już wspomniałem we wstępie Toyota Corona X generacji (typ T-190) w Europie oferowana była pod nazwą Carina E (jej produkcja odbywała się w Wielkiej Brytanii). Model Corona dostępny był jako sedan lub liftback (Corona SF), a czas jego produkcji przypadł na lata 1992-1996. W lutym 1992 roku Toyota wydała informację prasową, w której zaprezentowano całkowicie nowy samochód, wpisujący się stylem w lata 90-te.
Czytelne porównanie wersji sedan i liftback
Nowoczesna deska rozdzielcza, włącznie z możliwością zamówienia elektronicznego prędkościomierza
Wraz z informacją prasową dla dziennikarzy i klientów dostępne były już prospekty reklamowe najnowszego modelu. Format i układ treści prospektów przez lata wciąż taki sam: nieco większy od A4, a wewnątrz najpierw prezentacja ogólna samochodu, potem szczegółowy opis, a pod koniec w jednym miejscu zestawienie dostępnych wersji.
Prospekt modelu Corona z lutego 1992 roku:
W japońskiej ofercie Toyoty od sierpnia 1992 roku dostępny był także model Carina. Inny niż europejska Carina E czy pierwowzór - Toyota Corona. Samochody różnią się przodem, tyłem (także słupkiem C) i deską rozdzielczą. O ile grupą docelową dla modelu Corona byli klienci zastanawiający się nad zakupem Nissana Bluebirda, o tyle modelem Carina producent stanął w konkury z Hondą Civic Ferio i Mitsubishi Mirage. Toyota Carina, podobnie jak Corona, w 1994 roku przeszła drobny facelifting, a ostatni egzemplarz zjechał z taśm produkcyjnych w 1996 roku. Samochód dostępny był tylko w wersji sedan.
Prospekt Toyoty Carina z sierpnia 1992 roku. Na uwagę zasługuje tekturkowa okładka z tłoczonym logotypem "Carina" w kolorze złotym
Jeszcze małe porównanie modeli Carina (u góry) i Corona (na dole)
Dziś wyczerpujemy szeroki temat o wszystkich wcieleniach modelu Celica. Widzieliśmy już prospekty Toyoty Celica (wpis TUTAJ) i jej bliźniaczej 2-drzwiowej odmiany - Toyoty Curren (wpis TUTAJ). Do kompletu brakowało już tylko prospektów Corony EXiV i Cariny ED, czyli Celici z nadwoziem hardtop sedan.
Toyota Corona EXiV (EXtra impressiVe) zadebuitowała w 1989 roku i jej pierwsza generacja w produkcji była zaledwie 4 lata. W 1993 roku w salonach Toyoty pojawiła się druga generacja (typ ST-200), której prospekt dziś prezentuję. Już w rok po debiucie (1994) kierowca wyścigowy Masanori Sekiya z zespołu TOM`S wygrał zawody japońskiej serii JTCC (Japanese Touring Car Championship)
Prospekt modelu Corona EXiV z 1993 roku:
Bliźniaczym modelem do Corony EXiV była Carina ED (Exciting Dressy). Linia modelowa Cariny ED zadebiutowała o jedną generację prędzej, aniżeli Corony EXiV (w 1985 roku). Kolejne generacje pokrywały się już i kolejne generacje zarówno Corony EXiV jak i Cariny ED debiutowały w tym samym czasie. Ostatni dziś prezentowany prospekt (wydany w 1993 roku) przedstawia Toyotę Carinę ED trzeciej generacji
Na koniec jeszcze rzut oka na oba modele: Carina ED (u góry) i Corona EXiV (na dole)
Ciekawostka: nawet treść prospektów ułożona jest w takiej samej formie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz