20 września 2014

LANCIA STRATOS - RAJDOWA IKONA


Dziś jest wyjątkowy dzień, bowiem po raz pierwszy w Czytelni pojawia się Lancia Stratos! Od razu przyznaję się, że niestety w kolekcji autoArchiwum nie ma ani jednego prospektu tej legendarnej rajdówki, ale dzięki stałym Czytelnikom niejeden problem udało się rozwiązać. Jest mi niezmiernie miło zaprosić Was Drodzy Czytelnicy do lektury interesującego wpisu pióra Marcina Litwinowicza - pasjonata i kolekcjonera unikatowych prospektów samochodów rajdowych i egzotycznych.

Korzystając z uprzejmości Jakuba chciałbym zaprezentować unikatowe materiały dotyczące Lancii Startos. Nie będę się rozwodził na temat historii tego modelu, gdyż jest ona powszechnie dostępna w Internecie - skupię się natomiast na prospektach, bo też w końcu głównie o nich jest ten blog. Z subiektywnego punktu widzenia nadmienię, że w powszechnym odczuciu to chyba najbardziej legendarne auto rajdowe, szybkie, stworzone do wygrywania, a przy tym jednocześnie piękne, technicznie wyprzedzające swoją epokę o kilka lat, a dodatkowo z polskim wątkiem wplecionym w swoją historię (dzisiaj nie potrafię sobie nawet wyobrazić jakie w latach 70-tych musiało robić wrażenie na tle szarego krajobrazu PRL-u). Dla mnie to jakby pierwsze auto rajdowej b-grupy, choć ona formalnie ruszyła dopiero prawie 10 lat później. Lancia Stratos definitywnie kończyła w rajdach, jak ja to nazywam, „erę eleganckich dżentelmenów za kierownicą”. Rozpoczęła się era prawdziwego, szybkiego i niebezpiecznego ścigania, której uwieńczeniem była właśnie magiczna grupa-b. 


A przechodząc do prospektów. Zostały wydane dwa prospekty przedstawiające Lancię Stratos, przy czym jeden z nich to prospekt jeszcze wersji prototypowej z czterocylindrowym silnikiem od Lancii Fulvii. Jest on zdecydowanie bardziej unikatowy od prospektu prezentującego wersję produkcyjną. Trochę anegdotycznie powiem, że pomijając aspekt ceny, prospekt ten jest daleko bardziej trudno osiągalny od samego samochodu, innymi słowy, dysponując odpowiednio dużą gotówką prawdziwego Stratosa można kupić zawsze, w przeciwieństwie do tego prospektu (ja go intensywnie poszukiwałem ponad 5 lat). Prospekt został wydany prawdopodobnie w 1971 roku i posiada kwadratowy format, trochę mniejszy niż A4, a po złożeniu ma 8 stron.






Proszę zwrócić uwagę na napis na dole, na ostatniej stronie: La Stratos HF con i piloti Della Squadra Corse Lancia. Da sinistra: Sandro Munari, Amilicare Ballestrieri, Sergio Barbasio - brzmi jak poezja. 

Drugi prospekt to prospekt produkcyjnej wersji Lancii Stratos wydany prawdopodobnie w 1973 roku. Prospekt jest formatu większego niż A4 i po złożeniu również posiada 8 stron. Jest on dość poszukiwany przez kolekcjonerów i fanów Lancii, choć w stosunku do prospektu prototypowego Stratosa to zupełnie inna „liga”. 







Na koniec chciałem zaprezentować jeszcze press kit Lancii Stratos, którego datę wydania trudno ustalić. Składa się on ze zdjęć prototypowego Stratosa oraz wersji produkcyjnej, a także zawiera teksty datowane na rok 1972 oraz 1974. Teczka z nadrukiem „Strato’s”, pisanym jeszcze z apostrofem (najcenniejszy element tego materiału), wygląda tak



a po jej otwarciu tak




W środku możemy zapoznać się z następującymi tekstami informacyjnymi oraz zdjęciami.

Poza egzemplarzem, który posiadam (zakupiony kilka lat temu od pewnego belgijskiego kolekcjonera) nigdy drugi raz tego press kitu nie widziałem.









I jeszcze jako bonus coś co nie jest prospektem, ale wśród kolekcjonerów posiada status prospektu – duża karta pocztowa, w formacie trochę większym niż A4, o taka



Nie mieści mi się w głowie, że Lancia, podobnie jak wcześniej Saab, odchodzi do historii. Takie modela jak Aurelia, Fulvia, Stratos, 037, Delta S4 to ikony motoryzacji. No cóż takie czasy, jak Lancia miałaby produkować sprzęt AGD w postaci hybrydowych i ekologicznych SUV-ów to może i lepiej, zostanie chociaż wielka legenda.  

***

Autorem tekstu oraz skanów, jak już wspomniałem we wstępie, jest Marcin Litwinowicz. Grazie Mille!



Jako bonus dodaję do artykułu zdjęcia prasowe Lancii.
Właścicielem praw autorskich tych zdjęć jest Fiat Group Automobiles, Fiat Auto Poland











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz