Kontynuując serię spisów o tylnosilnikowych skodach przeszedł czas na Skodę "setkę", czyli serię z oznaczeniami S100, S110 i 110 R (czasem z dopiskiem Coupe). Samochód ten był niejako ewolucją swojego poprzednika, a nie zupełnie nowym modelem. Zmieniono przód, tył, deskę rozdzielczą, a także nieco poprawiono komfort podróżowania. Karoseria jako taka, podwozie i układ napędowy pozostały takie same jak w 1000MB. Rewolucją zaś było zgrabne Coupe o oznaczeniu 110 R, nazywane często "czeskim Porsche". Dziś oprócz tradycyjnych zdjęć prospektów będących obecnie w kolekcji autoArchiwum, w drugiej części wpisu będziecie mięli okazję zapoznać się ze skanami, które wykonałem kilka lat temu.
W drugiej połowie roku 69-tego w fabryce AZNP Mlada Boleslav rozpoczęła się produkcja nowego modelu Skody. Jak już napisałem we wstępie samochód ten był zmodyfikowaną Skodą 1000MB. Wyposażony był w te same silniki o pojemności 1 litra (S 100) i 1,1 litra (S 110). Nowy model oferował nieznacznie lepszy komfort jazdy i poprawione elementy mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W pierwszych egzemplarzach "setki" zachował się także ciekawy wlew paliwa zgrabnie ukryty za emblematem na przednim błotniku.
Nowością była wersja coupe o oznaczeniu 110 R. Samochód produkowany był przez zakład AZNP Kvasiny specjalizujący się w małoseryjnych projektach. Mechanicznie bazował on na Skodzie S 110, różnił się jednak nadwoziem, którego elementami wspólnymi z modelem podstawowym były przedni i tylny pas oraz przednie błotniki. Przednia szyba była bardziej pochylona i większa od tej z modelu podstawowego. Smaczkiem dodającym sportowego charakteru były drzwi z oknami bez ramek, podobnie jak miały to niektóre zachodnie konstrukcje. Wewnątrz również dało się odczuć sportowy charakter samochodu: sportowa kierownica, okrągłe zegary (w miejsce prostokątnego prędkościomierza) i sportowe fotele. jedynie osiągi nie były sportowe. Pod maską pracował wciąż ten sam silnik co w 1100MB o pojemności 1107 cm³ choć o zwiększonej mocy 52 KM (DIN). Model ten przetrwał w produkcji do 1980 roku, czyli o 3 lata dłużej niż bazowa "seta".
W Czechosłowacji dystrybucją samochodów zajmowała się państwowa Mototechna. Przedsiębiorstwo to wydawało we własnym zakresie wiele folderów i prospektów, które do dziś można kupić na czeskich bazarach i portalach aukcyjnych (niedawno do sprzedania był folder Toyoty Corona z lat 60-tych, wydany przez Mototechnę). Choć Skoda wydawała prospekty na rynki zagraniczne, tak w Czechosłowacji raczej w obiegu były te wydawane przez Mototechnę (co nie znaczy, że oficjalnych prospektów w języku czeskim w ogóle nie było). Tu mamy przykład rozkładanego folderu wydanego przez Mototechnę. Wydrukowane zdjęcia są niestety kiepskiej jakości, co rekompensowane jest przez zgrabne modelki reklamujące najnowszy model Skody. Folder nie ma roku wydania, ale należy przypuszczać, że jest on z początku lat 70-tych, ponieważ prezentowane egzemplarze są z początku produkcji
Skoda S 110 L to wersja, która plasowała się w środku stawki modelowej: miała wyposażenie takie jak S 100 de Luxe, ale była wyposażona w silnik o pojemności 1107 cm³ i mocy 48 KM, czyli identyczny jak 1100MB
Topową wersją wśród sedanów była S 110 LS (de Luxe Super). Model ten miał najlepsze wyposażenie, a napędzał go silnik zapożyczony z 110 R. Luksusowy charakter i sportowe osiągi w bardzo wymowny sposób podkreślone zostały w prospekcie z 1972 roku. Ta seria prospektów wydana została przy okazji faceliftingu "setki", który polegał m.in. na zmianie klamek na kasetowe (stosowane wcześniej już w 110 R), schowaniu wlewu paliwa pod tradycyjna klapę w błotniku i innej listwie ozdobnej na przednim pasie. Drobne modyfikacje również nastąpiły w mechanice. Model S 110 LS, podobnie jak 110 R otrzymały podwójne lampy przednie. Zmiany objęły egzemplarze z roku modelowego 1973. Wróćmy jednak do samego prospektu. Wydany on został w serii, która przetłumaczona została na wiele języków i dostępna w Europie Zachodniej. Prezentowany tu egzemplarz wydany był dla rynku holenderskiego, z nadrukiem adresu importera. W drugiej części dzisiejszego wpisu przedstawię skany pozostałych prospektów tej serii
Cofnijmy się jednak w czasie, bo oto przedstawiam Wam Drodzy Czytelnicy czeskie Porsche! 3 prospekty, po obejrzeniu których wielu z Was zapewne zapragnie mieć takie cacko u siebie w garażu. Trzeba się jednak spieszyć, bo w Czechach i na Słowacji nie skundlone, nie stuningowane i nie zgnite egzemplarze z roku na rok drożeją
Jeden z pierwszych prospektów Skody 110 R Coupe. Oryginalnie rozkładany z formatu A4 do A3, by później przeglądać całość "w powiększeniu". Deska rozdzielcza z pokryciem drewnopodobnym to rarytas nie tylko dziś, ale także w czasie, kiedy ten samochód produkowano. Rok wydania 1970
Mniej więcej w tym samym czasie Skoda wydała kolejny ciekawy folder - tym razem rozkładany w duży plakat
Ostatnie 3 lata produkcji modelu 110 R odbywało się równolegle z następcą "setki" czyli Skodami 105/120, do czasu zaprezentowania następcy czyli Skody Garde (na zachodnich rynkach nazywanej Rapid). "Erko" (potoczna nazwa modelu 110 R używana w Czechach i na Słowacji) wyposażone było już w podwójne reflektory z przodu, przez co linia nie była już tak elegancka jak wcześniej. Wciąż jednak wyposażone było w stary 52-konny silnik, który został wzmocniony dopiero przy zmianie modelu na Garde (tam był już silnik o pojemności 1,2 l i mocy 55 KM)
Przykład prospektu przedstawiającego gamę produkcyjną Skody, gdzie obok nowoczesnych już modeli 105/120 oferowana była wciąż jeszcze 110 R. Jako ciekawostkę dopowiem jeszcze, że w folderze pomylono podpisy ze zdjęciami i na odwrót podpisano Skodę 105 S i 120 L
Jednym z najcenniejszych folderów w kolekcji autoArchiwum jest mały folderek rozkładany do formatu A4 i przedstawiający Skodę 130 RS. Była to wersja zbudowana na potrzeby rajdów, w których Skoda odnosiła niemałe sukcesy. Auto wyposażone było w silnik o zwiększonej pojemności i mocy dochodzącej do 140 KM! Ponadto zgodnie ze standardami stosowanymi w tego typu konstrukcjach nadwozie zostało odchudzone a wewnątrz zamontowana klatka bezpieczeństwa
Prawdziwym majstersztykiem za to była Skoda 200 RS. Auto zbudowane właściwie od podstaw wyglądem jedynie nawiązujące do "drogowej" 110 R. Samochód był szerszy i sporo niższy. Pod maską pracował 2-litrowy silnik i przy pomocy 2 gaźników Weber generował moc ponad 160 KM osiągając prędkość maksymalną 210 km/h. Przy wadze około 800 kg do setki 200 RS rozpędzała się w 7 sekund. niestety historia auta zakończyła się na zaledwie kilku prototypach. Więcej informacji zarówno o 200 RS, jak i mniej znanej 180 RS można znaleźć na stronie: http://www.foltyn.cz/car/skoda180rs.htm
Kolekcja autoArchiwum istnieje już wiele lat. Ten czas to również sporo zmian w moim życiu, co odbiło się też w jakiś sposób na zawartości w kolekcji. Wiele prospektów, których już nie mam zostało jednak zeskanowanych, dzięki czemu wciąż służą jako cenne źródło informacji. Zgodnie z obietnicą na początku wpisu w tej części zaprezentuję okładki i wybrane strony prospektów "setki" i "erko"
Motor Review to czasopismo, którego tematyka były pojazdy wytwarzane w czechosłowackich fabrykach z myślą o klientach z Europy Zachodniej. Tłumaczone było na wiele języków, w tym na angielski, niemiecki i francuski. W numerze 9 z 1969 roku oprócz motocykli Jawa, wyprawy Skodą 1000MB i historii Skody, bardzo obszernie opisano najnowszy wówczas model Skody - S 100 i S 110. Skany najlepiej oglądać w powiększeniu
Jak już wcześniej wspomniałem Skoda była bardzo aktywna we wszelkiego rodzaju wyścigach i rajdach. Często w folderach ogólnie opisujących firmę kilka stron poświęconych było uczestnictwu tej firmy w sporcie motorowym. Poniżej okładka i wybrane strony prospektu Nase Auto Skoda
I przechodzimy już do prospektów reklamowych. Zaczynamy od Skody S 110 L i prospektu wydanego przez Mototechnę w 1972 roku. Uwaga! Jest to model przejściowy, który charakteryzował się jeszcze starym typem ozdoby na przednim pasie, starymi klamkami, ale wlew paliwa był już pod klapą, przy czym w modelu finalnie poliftowym była ona już umieszczona wyżej
Kolejny prospekt przedstawia Skodę S 110 L już po faceliftingu. Wydanie w języku duńskim z roku 1976 (ostatni rok produkcji "setki")
Prospekt Skody 110R Coupe w wydaniu międzynarodowym (język angielski, kierownica po lewej stronie). W prospekcie oprócz modelu 110 R, widzimy także w "dynamicznej" scenie prototypowego Super Sporta, przerobionego później na potrzeby filmu Ferat
Jeszcze jeden eksportowy prospekt Skody 110 R Coupe, tym razem w języku niemieckim. Wydany przez czechosłowackiego eksportera - Motokov
Skoda wydawała też prospekty przedstawiające pełną gamę wszystkich wersji. Dzięki temu można było łatwo porównać między sobą poszczególne wersje. Tu prospekt z Finlandii
Czechosłowaki Motokov wydał w języku angielskim folder rozkładany w duży plakat. Z jednej strony zaprezentowane zostały poszczególne wersje "setek", z drugiej jedno duże zdjęcie Skody 110 R stojącej obok prototypowej Skody Super Sport. Rok wydania: 1976
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz