7 marca 2014

POLSKI FIAT 126P W RODZIMYCH FOLDERACH


Czwarty wpis z cyklu artykułów o Maluchu poświęcony będzie rodzimym prospektom Polskiego Fiata 126p. Wcześniej już poznaliśmy foldery rozkładane w plakat, zagraniczne wydania prospektów Polskiego Fiata 126p czy nawet włoskiego pierwowzoru Fiata 126. Polacy jednak nie gęsi i swoje prospekty też mieli. Były one w różnych językach, formatach czy różnej objętości. Dziś każdy z nich ma już dużą wartość kolekcjonerską, która to wraz z wiekiem wciąż rośnie.


Prezentację rozpocznę od pierwszego folderu Polskiego Fiata 126p wydanego w 1973 roku! Tekst i dane techniczne napisane w 3 językach: polskim, angielskim i francuskim. Mimo wysokiego nakładu druku 30000 + 200 sztuk folder jest obecnie niespotykany w innych kolekcjach, czy aukcjach Internetowych. 




Kolejny folder uważany jest przez wielu za pierwszy folder Polskiego Fiata 126p, co jak już widzimy jest błędem. Wydany w 1974 roku jednokartkowy folder występował w 2 wersjach językowych: polskiej i angielskiej (jak ten poniżej).




W następnym roku - 1975 - wydano kolejny, tym razem już 4-stronicowy prospekt. Opisy i dane techniczne w 4 językach: polskim, francuskim, niemieckim i angielskim.





Dawniej pracownicy Fabryki Samochodów Małolitrażowych to była elita z wyższymi niż przeciętnie pensjami, deputatem węglowym, darmowymi mieszkaniami, talonami na samochód i dodatkowymi premiami i dodatkami finansowymi przy byle okazji. FSM to także szkoły, ośrodki wczasowe, własna komunikacja autobusowa. Przyszła potem zmiana ustroju politycznego, bezsensowne i sztuczne zadłużenie się się FSM-u w Fiat Auto, aż w końcu sprzedaż za przysłowiową czapkę gruszek całego kombinatu FSM z kilkunastoma zakładami rozsianymi w całej Polsce. Historia bardzo interesująca lecz na zupełnie osobny wpis. Tymczasem popatrzmy na ulotkę wydaną w 1978 roku reklamującą szkoły zawodowe FSM. 




Biuro Handlu Zagranicznego działające przy FSM wydało dla zagranicznych klientów folder Polskiego Fiata 126p. Folder w języku angielskim na ładnym perforowanym papierze, takim samym na jakim na przełomie lat 70 i 80 Mercedes wydawał swoje prospekty...




Rok 1993 to już czas Fiat Auto Poland i struktur włoskiego Fiat Auto. Również i prospekt Fiata 126 (w tekście występującego jeszcze jako Polski Fiat 126p) layoutem nawiązywał do zagranicznych prospektów modeli Fiata, co czyni go interesującą ciekawostką szczególnie dla kolekcjonerów zagranicznych.







Wcześniej, bo w 1987 roku niemiecki Fiat Automobil AG wydał prospekt Fiata 126 BIS. Samochód różnił się od standardowej wersji uchylną tylną klapą, innym silnikiem i detalami w nadwoziu i wnętrzu. Mimo, że wydawcą jest zagraniczny oddział Fiata, prospekt znalazł się w tym zestawieniu wyjątkowo - dla uzupełnienia informacji o modelu 126 produkowanym w Polsce.






Na koniec zostawiam prezentację kombinatu 16 zakładów FSM. Ten dość rzadki katalog wydany w języku angielskim przedstawia pełną ofertę wszystkich zakładów Fabryki Samochodów Małolitrażowych, dzięki czemu jest on cennym źródłem wiedzy o firmie sprzed ery Fiat Auto Poland. Na uwagę zasługują samochody ze znaczkiem FSM (nie Polski Fiat) w różnych wersjach (także 2 inwalidzkich) z podziałem na zakład nr 1 w Bielsku-Białej i nr 2 w Tychach, rowery oraz części mające swoje przeznaczenie nie tylko do samochodów produkowanych przez FSM, ale także FSO, Jelcz, Star, Tarpan, Żuk, Nysa i Łada. 











 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz