14 marca 2014

FIAT 126 el - OSTATNIE TCHNIENIE MALUCHA

Produkcja odmienionego Fiata 126 el rozpoczęła się 5 września 1994 roku. Dziesięć dni później odbyła się prezentacja samochodu w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Zastosowany skrót el odnosił się do słowa elektroniczny (układ zapłonowy), choć potocznie uważa się też za skrót od elegant. Produkowany od 21 lat Maluch został gruntownie odmłodzony, a zakres zmian obejmował aż 236 zasadniczych elementów. 

Auto zaokrągliło się z zewnątrz, otrzymało nową galanterię, kolory lakierów, a dzielone szyby boczne zastąpiono pełnymi oknami z lusterkami pochodzącymi z modelu Cinquecento. We wnętrzu oprócz wprowadzenia nowych tapicerek, zainstalowano nowe wskaźniki i deskę rozdzielczą, miękkie koło kierownicy i inny drążek zmiany biegów. Drogę przed samochodem oświetlały nowe reflektory halogenowe, zmieniono w znacznym stopniu instalację elektryczną, a w silniku pojawił się wspomniany już elektroniczny zapłon typu Nanoplex nie wymagający regulacji w trakcie użytkowania. Dwa lata po premierze - w 1996 roku - w samochodzie zaczęto stosować katalizator, zmieniając tym samym oznaczenie samochodu na 126 elx. Produkcję zakończono serią specjalną Happy End, w ramach której wyprodukowano 500 samochodów czerwonych i 500 żółtych. Każdy z nich ma swój indywidualny numer widoczny na klapie silnika. Ostatni samochód zjechał z taśmy 22 września 2000 roku. 

Podczas 6 lat produkcji modelu 126 el/elx Fiat Auto Poland wydał kilka prospektów i folderów. Były również plakaty i ulotki.

Najbardziej popularnym był prospekt wydany w 1994 roku. Layout taki sam jak innych modeli Fiata w tamtym czasie. 8 stron.







Nieco rzadziej można było spotkać jednokarkowy folder




Od roku 1996 dostępne były już tylko foldery jednokartkowe z tym samym czerwonym samochodem na awersie. Powstały 3 wersje: dwie 126 elx Maluch (folder dla klienta z danymi technicznymi i folder z dostępną kolorystyką nadwozia i tapicerki) oraz Maluch Town. 




W bardzo limitowanej ilości Fiat Auto Poland wydał również jednokartkowy folder wersji inwalidzkiej. Z jednej strony Fiat 126 el, z drugiej Fiat Cinquecento SX.




Wpis kończę bardzo rzadką pamiątką: Informacja prasowa Fiat Auto Poland wydana z okazji prezentacji modelu 126 el we wrześniu 1994 roku. W niebieskiej teczce umieszczono list wprowadzający oraz prezentację samochodu zamieszczoną na 18 kartkach papieru. Ponadto dołączono także 8 kredowych kart szczegółowo obrazujących różnice pomiędzy modelem 126p a 126 el











1 komentarz:

  1. Mam duży sentyment do tego samochodu. Fiat 126p to klasyk, którym jeździł mój ojciec.

    OdpowiedzUsuń