Historia fabryki z Eisenach zaczyna się już końcem XIX wieku, kiedy to Heinrih Ehrhardt zaczął produkować rowery i broń w swojej fabryce Fahrzeugfabrik Eisenach. W 1898 roku z zakładu zaczęły wyjeżdżać pierwsze samochody Wartburgwagen, produkowane na licencji Decauville przez kolejne dwa lata. Później – po wygaśnięciu licencji – produkowano samochody Dixi aż do 1928 roku, kiedy to BMW kupiło fabrykę i prawa do marki Dixi.
Niestety, II wojna światowa pokrzyżowała plany wielu przedsiębiorstwom w Europie. Podobnie było i z fabryką w Eisenach. Po wojnie fabryka znajdowała się w radzieckim sektorze a zarząd objęła Radziecka Administracja Wojskowa. Pomimo, iż fabryka była pod zarządem sowietów wciąż produkowano samochody pod nazwą BMW. Dopiero po utworzeniu Niemieckiej Republiki Demokratycznej i znacjonalizowaniu fabryki, zmieniono nazwę na EMW produkując przedwojenne modele BMW i później DKW (pod nazwą IFA). W 1955 roku, wraz z pojawieniem się nowego samochodu, wrócono do pierwotnej nazwy Wartburg. Był to model 311/312. Jedenaście lat później zaprezentowano kolejny model 353 (również z silnikiem 2-suwowym), który produkowany był z kilkoma zmianami, aż do 1991 roku (przez ostatnie 3 lata produkcji samochód wyposażany był w 4-suwowy silnik 1.3 z VW).
Poniżej przedstawiona jest teczka wraz z 12 folderami wydana z okazji 75-lecia fabryki w Eisenach. Całość jest nierozłączna, choć bardzo często w serwisach aukcyjnych można spotkać osobno foldery opisane jako oryginał danego modelu. To nieprawda. Foldery będące integralną całością wydane były w 1971. Każdy z nich przedstawia jeden model produkowany w fabryce wraz z jego opisem i zdjęciami:
- Wartburgwagen
- Dixi S 12
- Dixi U 35
- Dixi DA 1
- BMW Sportwagen 321
- Typ 321
- EMW 327-2
- EMW 340-2
- AWE-Rennsportwagen
- IFA F9
- Wartburg 311
- Wartburg 353
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz