21 stycznia 2014

WARTBURG – 75 (ZAWIŁYCH) LAT

Historia fabryki z Eisenach zaczyna się już końcem XIX wieku, kiedy to Heinrih Ehrhardt zaczął produkować rowery i broń w swojej fabryce Fahrzeugfabrik Eisenach. W 1898 roku z zakładu zaczęły wyjeżdżać pierwsze samochody Wartburgwagen, produkowane na licencji Decauville przez kolejne dwa lata. Później – po wygaśnięciu licencji – produkowano samochody Dixi aż do 1928 roku, kiedy to BMW kupiło fabrykę i prawa do marki Dixi.

Niestety, II wojna światowa pokrzyżowała plany wielu przedsiębiorstwom w Europie. Podobnie było i z fabryką w Eisenach. Po wojnie fabryka znajdowała się w radzieckim sektorze a zarząd objęła Radziecka Administracja Wojskowa. Pomimo, iż fabryka była pod zarządem sowietów wciąż produkowano samochody pod nazwą BMW. Dopiero po utworzeniu Niemieckiej Republiki Demokratycznej i znacjonalizowaniu fabryki, zmieniono nazwę na EMW produkując przedwojenne modele BMW i później DKW (pod nazwą IFA). W 1955 roku, wraz z pojawieniem się nowego samochodu, wrócono do pierwotnej nazwy Wartburg. Był to model 311/312. Jedenaście lat później zaprezentowano kolejny model 353 (również z silnikiem 2-suwowym), który produkowany był z kilkoma zmianami, aż do 1991 roku (przez ostatnie 3 lata produkcji samochód wyposażany był w 4-suwowy silnik 1.3 z VW).

Poniżej przedstawiona jest teczka wraz z 12 folderami wydana z okazji 75-lecia fabryki w Eisenach. Całość jest nierozłączna, choć bardzo często w serwisach aukcyjnych można spotkać osobno foldery opisane jako oryginał danego modelu. To nieprawda. Foldery będące integralną całością wydane były w 1971. Każdy z nich przedstawia jeden model produkowany w fabryce wraz z jego opisem i zdjęciami:
  • Wartburgwagen
  • Dixi S 12
  • Dixi U 35
  • Dixi DA 1
  • BMW Sportwagen 321
  • Typ 321
  • EMW 327-2
  • EMW 340-2
  • AWE-Rennsportwagen
  • IFA F9
  • Wartburg 311
  • Wartburg 353











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz