16 marca 2015

PROSPEKTY Z SALONU HEINZA MACCHI

Na przełomie 2014 i 2015 roku motoryzacyjny świat obiegła informacja o wyprzedaży fabrycznie nowych samochodów wyprodukowanych w latach 80-tych. O niecodziennej ofercie 200 samochodów ze zlikwidowanego salonu samochodowego w Szwajcarii można było usłyszeć w TVN-nie, praktycznie na każdej branżowej stronie Internetowej, a nawet kilka słów okraszonych oryginalnymi zdjęciami można było przeczytać u Złomnika (TUTAJ). Wszyscy skupili się na samochodach, czasem wspominając jeszcze o częściach zamiennych. Szwajcarzy jak to oni, mocno akcentowali brzydki wygląd budynku i nieuporządkowany wokół niego teren z masą opon i różnych śmieci. Ale czy gdziekolwiek dowiedzieliście się, że w budynku były też NIEROZPAKOWANE paczki prospektów? Prospektów, które przez niemal 30 lat przeleżały w nienaruszonym stanie, jak z drukarni? Właśnie w zeszłym tygodniu do kolekcji autoArchiwum trafiło 36 prospektów ze zlikwidowanego salonu Heinza Macchi!


Część z prospektów już same w sobie są cenne. Ich stan pomimo wielu lat "na karku" jest idealny (praktycznie wszystkie dopiero ja otwierałem po raz pierwszy). To co je wyróżnia spośród wszystkich innych prospektów opisywanych w Czytelni jest ich wartość dodana w postaci pochodzenia: z najsłynniejszej wyprzedaży ostatnich lat. 

Heinz Macchi był przedstawicielem British Leyland (w tym oprócz marek brytyjskich, także Innocenti), Mazdy, a przez pewien okres był nawet oficjalnym importerem na Szwajcarię szwedzkich Saabów. Starałem się, by do kolekcji autoArchwum trafiły prospekty przynajmniej po jednym z każdej marki oferowanej przez Macchi. Przygotowałem dla Was prezentację wszystkich tych prospektów, nie żałując kliszy też na zdjęcia środkowych stron. Wczujmy się zatem w klimat lat 70-tych i 80-tych, tak jakbyśmy siedzieli wygodnie w fotelu i wybierali samochód dla siebie.

Zaczynamy od plakatu (format A3) wydanego przez firmę Macchi. British Leyland w Szwajcarii (i w kilku innych krajach Europy Zachodniej) w swej ofercie miał także włoskie Innocenti



Austin 850 Hydrolastic
- rozkładany w plakat




Mini 110 Special
- 8 stron
- wydanie 1977
Layout prospektu identyczny z Innocenti






W 1976 roku British Leyland wydał serię prospektów rozkładanych w plakat. W "spadku" po Macchi do kolekcji autoArchiwum z tej serii trafiły modele Mini i Allegro

Mini
- rozkładane w plakat
- wydanie 1976



Mini 1000



Mini Clubman 1275 GT



Austin Allegro 2
- rozkładane w plakat
- wydanie 1976



Austin Allegro 2 1300 SDL



Austin Allegro 2 1500 S



Austin Allegro 1300 SDL - 2-drzwiowe



Austin Allegro 2 1300 Estate
Folder tej wersji rozkładany jest w większy plakat (chyba jako jedyny z całej serii)




Austin Allegro
- 16 stron + 4 wkładki po 4 strony każda
- wydanie 1974
Choć prospekt wydrukowany został w Wielkiej Brytanii, wydaje się, że został przygotowany specjalnie dla Szwajcarii (teksty adresowane do szwajcarskiego klienta, sesja zdjęciowa zrobiona również w tym kraju). Strony wewnętrzne mają format od najmniejszego do największego.



Samochody w drodze na stację...



...a na miejscu powszechny zachwyt





Powyższe zdjęcie zostało zrobione dokładnie TUTAJ. Dalej w prospekcie jest niespodzianka: 4 wkładki opisujące już bardziej szczegółowo każdą z wersji. Gdybyście widzieli którąś z nich na portalu aukcyjnym - nie wierzcie, że to osobny prospekt wart ileś tam (dużo) euro
 



Wewnątrz wkładek są zdjęcia samochodu z każdej strony + zdjęcie wnętrza oraz opis i dane techniczne opisywanej wersji. Poniżej przykład wnętrza takiej wkładki






Austin Maxi HL
- 8 stron
- wydanie 1973
Jeden z ładniej wydanych prospektów w tej prezentacji: papier gruby, błyszczący, zdjęcia bardzo klimatyczne




Morris Marina
- 8 stron + 3 wkładki po 4 strony każda
- wydanie 1974
Forma prospektu bardzo podobna do tej, którą przed chwilą Wam pokazałem w Austinie Allegro. Nawet wkładki są różnego formatu (od najmniejszej do największej)










Leyland Sherpa
- 24 strony + 4 strony wkładka z danymi technicznymi
Ten prospekt mnie zaskoczył. Przedstawia on woła roboczego w postaci dostawczaka, a jakość nie odbiega od prospektów samochodów luksusowych: okładka sztywna pokryta folią bezbarwną, a wewnątrz strony rozkładane. Prospekt jako taki robi bardzo dobre wrażenie





Triumph Dolomite Sprint
- 18 stron
- wydanie 1978







Triumph Stag
- 24 strony
Moim zdaniem najładniejszy prospekt z całej dzisiejszej prezentacji. Opowiada o podróży Stagiem z Francji do Włoch. Zdjęcia wprost fantastyczne. Przyznam, że gdybym był wtedy klientem Macchi z grubym portfelem, kupiłbym Staga - tak bardzo prospekt wzbudził we mnie pożądanie tego samochodu













Triumph TR6 PI
- 12 stron
Jedyny prospekt, który choć nie nosi śladów używania, jest w stanie po prostu dobrym (miał pecha na warunki przechowywania)







Triumph Sptifire Mk 4
- 12 stron






MGB
- 16 stron
Ciekawe jaki był tytuł na okładce. Edytor mógł się chociaż postarać i prosto umieścić nowy napis








MGB GT
- 12 stron
- wydanie 1975







Mazda 323 i 323 CD
- 22 strony
- wydanie 1982








O ile powyższa Mazda 323 jest taka sobie, o tyle następne Mazdy cieszą moje oko

Mazda 616
- 8 stron
- wydanie 1975






Mazda 818
- 8 stron
- wydanie 1975







Mazda 929
- 12 stron
- wydanie 1976








Mazda 929 Hardtop
- 16 stron
- wydanie 1982
Samochód ciekawy, ale za nic w świecie jego design nie przemawia do mnie





O proszę - zestaw elektronicznych zegarów + całe mnóstwo przycisków



Mazda 929L
- 16 stron
- wydanie 1980

929L






929L Hardtop




929L Stationswagen



Mazda RX4
- 8 stron
Na końcu danych technicznych jest wzmianka "Lizenz NSU-Wankel". Czyżby zastosowany w nim silnik Wankla nie był konstrukcji japońskiej tylko NSU?





Mazda RX-7
- 12 stron
- wydanie 1979







Mazda RX-7
- 14 stron
- wydanie 1981




Tył odmłodzonej RX-7 nie wygląda już tak rasowo...





Mazda MX-6 Top Line
- 4 strony
- wydanie 1997
Najmłodszy prospekt z całej tej paczki. Wydanie typowo szwajcarskie




Mazda B1600 Pickup
- 4 strony
- wydanie 1975




Mazda E 2000
- 22 strony
- wydanie 1984







Saab - gama modeli na rok 1971
- 16 stron
- wydanie 1971
Ciekawostką jest to, że prospekt nie ma zszywek - wszystkie kartki są wklejane w grzbiet. Ponadto zauważcie, że model 99 ma tablice szwedzkie, zaś na modelu 96 umieszczono tablice fińskie







Saab - gama modeli na rok 1974
- 12 stron
- wydanie 1974
Mimo obecności na zdjęciu na okładce, modelu Sonett niestety nie ma w prospekcie









Saab 99
- 4 strony
- wydanie 1968




Jak wspomniałem na początku Heinz Macchi był przez pewien czas oficjalnym importerem Saabów do Szwajcarii



Saab 99 L
- 20 stron
- wydanie 1975







Saab 99 L Special
- 4 strony
Prospekt wydany przez importera Macchi AG



Taaak... Luksus poparty dowodem na to, że w bagażniku zmieści się i pies i drabina



Saab 99 GLE
- 10 stron
- wydanie 1976
Najbardziej luksusowa wersja tego modelu (nie licząc Saaba Finlandia opisanego w Czytelni już jakiś czas temu - chętnym przypominam: SAAB FINLANDIA)







3 komentarze:

  1. Rewelacyjna historia i prospekty z historią.
    Nic nie napisałeś jak udało ci się zdobyć te prospekty ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniałe zdjęcia w prospekcie Triumpha Stag! Piękny, klasyczny fotoreportaż- dzisiaj ten styl już by nie przeszedł- jakieś auto w codziennym ruchu ulicznym? Między innymi markami? Zbrodnia! Czy przypadkiem nie napisano kto był autorem fotografii z wycieczki Stagiem do Paryża? Chętnie bym o nim napisał na blogasku.
    Z innej strony- zdjęcie Stag'a z francuską żandarmerią kojarzy mi się natychmiast z Bondem i Moneypenny w mundurze, która sprawdza Bondowi (Connery) dokumenty przy wyjeździe Triumphem Stag'iem do Amsterdamu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety autora zdjęć nie podano, a szkoda. Klimat zdjęć w prospektach z tamtych lat jest chyba już nie do powtórzenia dziś. W planach mam jeszcze 2 wpisy, gdzie ujęła mnie nie tyle treść co właśnie zdjęcia

      Usuń