30 czerwca 2014

JAPOŃSKIE JAJKO W 2 ROZMIARACH CZYLI TOYOTA PREVIA I ESTIMA EMINA/LUCIDA

Wystawy samochodowe to najlepsza okazja dla producentów samochodowych, by zaprezentować publiczności swój potencjał i stopień zaawansowania technologicznego. Wielu z nich w tym celu buduje kolejne samochody koncepcyjne, które nierzadko "ubrane" są w futurystyczne nadwozia, dzięki czemu można też wybadać aktualne gusta klientów. Zazwyczaj jednak bywa, że z futurystycznego prototypu ociekającego elektroniką i kosmicznymi gadżetami pozostaje niewiele, a do produkcji trafia zwyczajny samochód. Są jednak przypadki kiedy producenci postanowili zaryzykować i wprowadzić do sprzedaży auto niewiele różniące się od prototypu. Jednym z takich przykładów jest Toyota Previa - japoński minivan, którego koncepcja jajka przetrwała do fazy produkcyjnej. Co więcej, by lepiej dopasować się do przepisów podatkowych na lokalnym rynku, producent zdecydował się zmniejszyć nieco Previę, nazywając ją Estima Emina/Lucida. 

Toyota Previa pierwszej generacji (na rynku japońskim znana pod nazwą Estima) jako prototyp zaprezentowała się światu na Tokio Motor Show w 1989 roku, by już rok później w niewiele zmienionej sylwetce pojawić się w salonach sprzedaży. Jednak nie tylko sylwetka mogła szokować. Otóż by jak najbardziej efektywnie wykorzystać przestrzeń japońscy inżynierowi zdecydowali się na umieszczenie silnika wraz ze skrzynią biegów centralnie między osiami pod podłogą. Z racji nietypowego i niezbyt obszernego umiejscowienia, do napędu służył tylko jeden silnik benzynowy o pojemności 2,4 l i mocy 135 KM. Klienci mogli sobie wybrać również typ napędu: na tylną oś, bądź stały na obie osie. Wewnątrz w zależności od konfiguracji mogło podróżować 7 lub 8 pasażerów. Już w roku premiery samochodu rozpoczęto jego sprzedaż w USA. Previa początkowo odniosła sukces, pośrednio dzięki przestarzałym i nieekonomicznym Dodge`om Caravan z bliźniaczymi Chryslerem Town & Country oraz Plymouth Voyager, odbierając Chryslerowi spory kawałek tortu na rynku minivanów. 

Toyota Previa. Międzynarodowe wydanie prospektu z 1993 roku. 16 stron. Język angielski, druk w Japonii












Nic jednak nie trwa wiecznie. W 1991 roku w Japonii zadebiutował Nissan Serena. Ten konkurencyjny minivan swoimi wymiarami zewnętrznymi znakomicie wpisywał się w japońskie przepisy podatkowe, które faworyzowały samochody mniejszych gabarytów. By zatrzymać u siebie klientów Toyota na rynku japońskim postanowiła zaoferować trochę mniejszą wersję swojego najnowszego minivana. W ten sposób do salonów trafiły Toyoty Estima Lucida (sieć dealerska Toyota Corolla) oraz Estima Emina (sieć dealerska Toyota Store). Od swojego pierwowzoru różniły się przede wszystkim wymiarami (krótsze o 60 mm, rozstaw kół mniejszy o 110 mm i wyższe o 10 mm, przy niezmienionym rozstawie osi) oraz deską rozdzielczą. 

Porównanie desek rozdzielczych: Previa (z lewej) i Estima Emina (z prawej).
Różnica w umieszczeniu kierownicy jest poza dyskusją

Ponadto modele Estima Emina i Estima Lucida oferowane były z wysokoprężnym turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,2 l i mocy 100 KM (alternatywa dla wspomnianego już silnika benzynowego o pojemności 2,4 l). Podobnie jak pierwowzór mogły pomieścić w zależności od wersji 7 lub 8 pasażerów, a napęd mógł być przekazywany na wszystkie koła bądź tylko tylne. Między sobą Estima Emina i Estima Lucida różniły się przednimi światłami, grillem i zderzakiem, a wewnątrz oferowały nieco inne wyposażenie. Jak już wcześniej wspomniałem dystrybucją zajmowały się 2 japońskie sieci dealerskie, dla których  na zasadzie wyłączności przygotowano te dwa tylko trochę różniące się modele. 

Toyota Estima Emina (dystrybucja przez Toyota Store). 30-stronicowy prospekt wydany w 1992 roku
















Toyota Estima Lucida (dystrybucja przez Toyota Corolla). 30 stronicowy prospekt z 1992 roku


















Lata 90-te to czas boomu na samochody typu combi i minivany. Konkurencja nie przyglądała się bezczynnie sukcesom modelu Previa i w Stanach Chrysler zaprezentował nową generację Voyagera, a lokalnie w Japonii modelowi Estima wyrósł poważny konkurent w postaci Hondy Odyssey. W USA konkurencja była już tak silna, że Toyota postanowiła zastąpić Previę modelem Sienna (zbudowanym na bazie Camry) - większym, wygodniejszym, a przede wszystkim z mocniejszymi silnikami. 



2 komentarze:

  1. Te zaprezentowane samochody to typowo japońskie SUVy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że Previa to raczej MPV

      Usuń